چه کسی صاحبخانه ایران می‌شود؟

به گزارش افکارنیوز، ۹ وزیر مسکن و شهرسازی پس از انقلاب اسلامی اداره این وزارتخانه را برعهده‌ داشته‌اند و هریک برنامه‌هایی ارائه کردند که برخی موفق‌ و برخی تا حدودی ناموفق بوده‌اند.

حال با انتخاب هفتمین رییس‌جمهور و شکل‌گیری یازدهمین کابینه در کشور، دست‌اندرکاران ساخت و ساز و خریداران و فروشندگان خانه منتظر تعیین وزیر جدید در این وزارتخانه هستند چراکه طبق گمانه‌زنی‌ها احتمال ماندن نیکزاد - وزیر فعلی - بعید به نظر می‌رسد و آمدن افرادی همچون احمد خرم، عباس آخوندی، محمدباقر قالیباف، علی‌اکبر آقایی و علی عبدالعلی‌زاده مطرح است.

در این میان برخی صاحب‌نظران معتقدند انتخاب وزیر جدید از میان وزاری پیشین نتیجه بهتری دارد چراکه آنها می‌توانند با استفاده از تجربیات موفق و برطرف کردن نواقص قبلی خود بهتر کار کنند اما دیدگاه دیگری نیز مطرح است که اگر وزرای پیشین موفق بودند برکنار یا استیضاح نمی‌شدند و از سوی دیگر ورود افراد جدید منتج به اجرای ایده‌ها و طرح‌های جدید می‌شود.

از ابتدای انقلاب تاکنون ۹ وزیر اداره وزارت مسکن و شهرسازی را بر عهده داشتند و علی نیکزاد نیز پس از ادغام وزرات راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی سکاندار این دو بخش شد.

در این میان خالی از لطف نیست از وزرای پیشین و سوابق اجرایی آنها نامی‌ برده شود که البته دو نفر از آنها گزینه‌های احتمالی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم هستند و شاید دوباره به کرسی وزارت بنشینند.

** کتیرایی از سوی حضرت امام خمینی(ره) در سال ۵۷ به عنوان اولین وزیر مسکن و شهرسازی پس از انقلاب اسلامی منصوب شد.

** محسن یحیوی دومین وزیر مسکن و شهرسازی بود که از آبان ۵۸ تا شهریور ۵۹ در کابینه شورای انقلاب اسلامی و در سمت‌های کفیل و وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت داشت.

** محمد شهاب گناباد سومین نفر بود که پس از انقلاب اداره وزارت مسکن و شهرسازی را بر عهده گرفت و از شهریور ۵۹ تا شهریور ۶۲ در کابینه‌های شهید رجایی، شهید باهنر، آیت‌الله مهدوی کنی و مهندس میرحسین موسوی وزارت مسکن را اداره کرد.

** پس از آن محمد مروت طی حکم نخست وزیر وقت از ۲۲ شهریور ۶۲ تا ۲۷ مرداد ۶۳ به عنوان قائم مقام نخست وزیر در وزارت مسکن و شهرسازی منصوب شد.

** پنجمین وزیر مسکن و شهرسازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ‌ سراج‌الدین کازرونی بود که از مرداد ۶۳ تا سال ۷۲ سکاندار این وزارتخانه بود.

** صندلی وزارت مسکن و شهرسازی از سال ۷۲ ۷۶ به عباس آخوندی رسید و او ششمین وزیر مسکن و شهرسازی شد.

وی که یکی از گزینه‌های احتمالی برای وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم است، پیش از این معاون سیاسی وزارت کشور بوده و مسئولیت‌هایی همچون دبیری شورای امنیت کشور، رییس شورای تامین ویژه غرب کشور، رییس ستاد مرزها، رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر، رییس شورای هماهنگی امور افاغنه، رییس بنیاد مسکن را برعهده داشته است.

** علی عبدالعلی‌زاده که این روزها نامش در رسانه‌ها به عنوان یکی از گزینه‌های وزارت راه و شهرسازی به گوش می‌رسد، هفتمین وزیر مسکن و شهرسازی پس از انقلاب اسلامی بوده است و دوره وزارت وی به سال‌های ۷۶ تا ۸۴ برمی‌گردد.

وی متولد ارومیه و ۵۹ ساله است و دکترای مدیریت دولتی دارد.

عبدالعلی‌زاده قائم مقام شهرداری ارومیه، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، نماینده مردم ارومیه در مجلس دوم و سوم شورای اسلامی بوده است. پس از پایان نمایندگی در مجلس از سال ۷۱ تا ۷۵ استاندار آذربایجان شرقی بوده است.

** محمد سعیدی‌کیا هشتمین وزیر مسکن و شهرسازی است که از سال ۸۴ تا ۸۸ اداره وزارت مسکن دولت نهم را بر عهده داشته است.

** علی نیکزاد هم نهمین وزیر مسکن و شهرسازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که از سال ۸۸ تا ۹۰ اداره وزارت مسکن و شهرسازی را عهده‌دار بوده و پس از ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی، به سمت وزیر راه و شهرسازی منصوب شد.

در واقع وزیری که برای وزارت ادغامی راه و شهرسازی در دولت یازدهم تعیین می‌شود، دومین وزیر این وزارخانه ادغامی خواهد بود که با توجه به گستردگی و اهمیت فعالیت دو بخش مسکن و راه باید برای هر دو بخش برنامه‌ریزی و فعالیت کند چراکه یکی از انتقادات به وزارت فعلی علی نیکزاد در این وزارتخانه این است که وی چون سابقه فعالیت در بخش مسکن را دارد بیشتری وقت و برنامه‌هایش در این بخش خلاصه شده و از حوزه مهم حمل و نقل مغفول مانده است.

به همین دلیل صاحبنظران معتقدند احتمال دارد در دولت یازدهم مجددا وزارت راه و شهرسازی جدا شوند تا عملکرد و برنامههای یک بخش بر بخش دیگر تاثیرگذار نباشد و وضعیت دو بخش بهتر شود.