به گزارش افکارنیوز، در این مراسم حجت الاسلام سیدعباس موسویان، کارشناس و مدرس بانکداری اسلامی گفت: امروز دیگر این بحثوجود ندارد که آیا بانکداری اسلامی شدنی است یا نه. جهان از این مرحله گذشته است و همگان به این باور رسیده اند که بانکداری اسلامی شدنی است و در مقام اجرا نیز نسبت به بانکداری متعارف و بانک‌های رایج برتری دارد.

وی افزود: متفکران غربی امروز به دنبال این هستند که تفاوت جوهری و ماهیت اصلی که باعثشده است این صنعت در شکل بانکداری اسلامی ثبات و قوام بیشتری پیدا کند و در مقایسه با صنعت بانکداری ربوی رشد مستمری داشته باشد، چیست؟

موسویان در ادامه با اشاره به یکی از سرمقاله های روزنامه وال استریت ژورنال گفت: این روزنامه به عنوان یکی از معتبرترین روزنامه های اقتصادی امریکا در یکی از سرمقاله هایش می نویسد «راه برون رفت از بحران ورشکستگی بانک های امریکا، روی آوردن به ایده بانکداری اسلامی است. مردم آمریکا نباید فکر کنند، بانکداری اسلامی مخصوص مسلمانهاست بلکه یک تکنیک عقلایی است که مسلمانها آن را کشف کرده‌اند و می‌تواند در همه کشورها اجرا شود و شرط آن مسلمان بودن نیست».

در این مراسم، جعفر جمالی، مدیر عامل بانک دی نیز گفت: بانکداری کنونی با تکیه بر مهندسی مالی، جنبه‌های بین‌المللی و پیشرفت‌های شگرف بانکداری الکترونیکی، تنوع و ابعاد ویژه‌ای پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در زمینه ابزارها و نهادهای مالی، توسعه مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و سایر خدمات و عملیات بانکی نیز فضای بانک‌داری علمی‌تر، پیچیده‌تر و فنی‌تر شده است. از این‌روست که برای طراحی، ارتقاء و اجرای بانکداری اسلامی و تطبیق عملیات بانکی اسلامی با پیشرفت های علمی بانکداری جهانی افزون بر نیاز اساسی به " اجتهاد " حقوقی و فقهی، نیازمند " مهندسی حقوقی و مالی " جدیدی نیز هستیم.

مدیرعامل بانک دی افزود: خوشبختانه، ظرفیت علمی و تجربه کشور با گذشت مدت نسبتاً معقول از اجرای بانکداری اسلامی، به‌گونه‌ای است که می‌توان از فضای عدم مغایرت با فقه، به فرهنگ‌سازی و طراحی بر اساس فقه و ادامه نهادهای اسلامی برخاسته‌ از متن فرهنگ اسلامی متوجه شد.

وی در تشریح اقداماتی که باید انجام گیرد، گفت: بکارگیری و ارتقای بانکداری اسلامی و طراحی و اصلاح ساختار آن مستلزم بررسی محیط بانکداری عرفی و تجربه‌های بانکداری اسلامی و الزامات آن است تا نیازهای کنونی به دقت تبیین شود.

جمالی ادامه داد: از سوی دیگر لازم است ساختارهای جدیدی شامل مرکز مطالعات و شورای فقهی - حقوقی، فنی و مالی، نهادهای نظارتی، و نهادهای رسیدگی کننده، شیوه‌های حل و فصل اختلافات نیز ایجاد شود.

در پایان این نشست از اساسنامه مرکز مطالعات بانکداری اسلامی رونمایی شد. همچنین مدیرعامل بانک دی طی حکمی، دکتر قنبری از اعضای هیات مدیره بانک دی را به سمت ریاست مرکز مطالعات بانکداری اسلامی منصوب کرد.