تامین پیش پرداخت خرید دکل های حفاری

مدیرعامل شرکت حفاری شمال در گفت و گو با شبکه خبری رسمی وزارت نفت (شانا ) درباره آخرین اقدام ها برای تامین پیش پرداخت مورد نیاز برای ساخت دکل های حفاری تصریح کرد: وزیر نفت، در نامه ای مجوز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای تامین سهم ٢ درصدی پیش پرداخت دکل های حفاری را دریافت کرده و هم اکنون مذاکره ها با صندوق توسعه ملی برای دریافت میزان درخواستی در حال انجام است.

وی گفت: به زودی قرارداد خرید دکل های حفاری عملیاتی خواهد شد؛ ضمن این که به صورت موازی مذاکره هایی با بانک های داخلی برای فاینانس هزینه تامین دکل ها نیز در حال انجام است.

هدایت الله خادمی تصریح کرد: براساس تاکید وزیر نفت و با توجه به ضرورتی که برای توسعه میدان های نفت و گاز کشور به ویژه میادین مشترک وجود دارد، مذاکراتی پیشتر برای خرید ١۴ دکل حفاری دریایی و خشکی با چینی ها شده و قرار بود حدود ٢ درصد پیش پرداخت به این شرکت برای ساخت دکل ها داده شود.

وی افزود: پیش پرداخت مورد توافق به دلیل تامین نشدن منابع مالی در داخل به شرکت چینی طرف مذاکره داده نشد و به همین دلیل موضوع ساخت ١۴ دکل حفاری نیز در دوره مورد مذاکره منتفی شد.

خادمی گفت: با توجه به نیاز روزافزون کشور به دکل های حفاری، مذاکره های مختلفی با شرکت های داخلی و خارجی برای تامین دستگاه های حفاری در دست اقدام است تا بتوانیم همه نیازهای کشور را با هدف شتاب بخشی در برداشت از میدان های هیدروکروبوری(بویژه میدان های مشترک) تامین کنیم.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال تصریح کرد: تلاش می کنیم از ظرفیت های شرکت های داخلی و خارجی برای ساخت دکل ها استفاده کنیم، ولی در صورت کافی نبودن ظرفیت های داخلی، نمی توانیم توسعه میدان های مشترک را به تاخیر بیندازیم و باید از طریق خرید خارجی دکل های دریایی مورد نیاز را تامین کنیم.

جایگزینی خرید دکل های دریایی با خشکی
وی با بیان این که در مذاکره های اولیه با چینی ها قرار بود ١۴ دکل حفاری(خشکی و دریایی) تامین شود، گفت: با توجه به نیازسنجی انجام شده وسوددهی بالاتر دکل های دریایی قرار شد به جای خرید دکل های خشکی، ۶ تا ٧ دکل دریایی خریداری شود و هزینه خرید دکل های خشکی به دریایی اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال تصریح کرد: قیمت خرید هر دستگاه دکل دریایی هم اکنون کمتر از ١۴٥ تا ١٥ میلیون دلار نیست و ارزش هر دکل خشکی آماده نصب نیز حدود ٢٢ میلیون دلار است.

خادمی تصریح کرد: مذاکره ها میان جهاد دانشگاهی با شرکت حفاری شمال و شرکت ملی حفاری ایران برای ساخت دکل های حفاری خشکی نیز از نظر فنی نهایی شده و قرارداد آن در مرحله انعقاد است.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال هدف این شرکت از وارد کردن دکل های حفاری را افزایش تولید نفت و گاز و نگهداشت سقف تولید اعلام و تصریح کرد: همه تلاش خود را برای تامین هر چه سریعتر دکل های حفاری انجام خواهیم داد چون هر گونه تاخیر در برداشت از میدان های مشترک به ضرر منافع ملی است.

خادمی با بیان این که شرکت حفاری شمال بزرگترین مالک دستگاه های حفاری دریایی است، تاکید کرد: شرکت حفاری شمال با در اختیار داشتن ١۴ دکل حفاری شامل چهار دکل دریایی(مالکیت دکل نیمه شناور امیرکبیردر اختیار شرکت ملی نفت ایران است و راهبری آن بر عهده شرکت حفاری شمال قرار دارد) و ٩ دکل خشکی در داخل و خارج از کشور فعالیت می کند.

وی همچنین از برخی فضاسازی های رسانه ای در زمینه ایجاد تعلیق در تامین دکل های حفاری و جایگزینی شرکت های خارجی با داخلی برای تامین دکل ها انتقاد و صحت این گونه اخبار را تکذیب کرد و گفت: انتشار اینگونه اخبار در تعارض با منافع ملی کشور است.