نوسان قیمت‌مسکن عقب‌تر از تورم

افکار نیوز - بازار مسكن در سال۸۹ چنانچه از روي آمارهاي مربوط به قيمت و حجم معاملات، مورد تجزيه و تحليل قرار بگيرد، مشخص ميشود وضعيت براي خريدار و تا حدودي براي فروشنده ملك، رضايتبخش شده است. گزارش مقدماتي از نتايج بررسي مبايعهنامههاي ملكي مربوط به سال ۸۹ نشان ميدهد سال گذشته در بازار مسكن اگر چه نوعي خزش قيمت اتفاق افتاد اما نرخ رشد قيمت مسكن به رغم افزايش قابل توجه معاملات، نتوانست به سطح نرخ تورم برسد.

به نوشته دنیای اقتصاد، از جزئیات رهگیری معاملات املاک مسکونی در تهران حاکی است: طی سال ۸۹ هر مترمربع آپارتمان مسکونی در پایتخت به طور متوسط یک میلیون و ۶۸۸ هزار تومان معامله شد که در مقایسه با سال ۸۸ رقمی معادل ۹/۹ درصد رشد داشته است. به این ترتیب ارزش معاملاتی مسکن در تهران طی سال گذشته حدود ۵/۲ درصد کمتر از تورم عمومی - ۴/۱۲ درصد - افزایش یافت.

متوسط قیمت مسکن در تهران در سال‌۸۸ حدود یک میلیون و ۵۳۵ هزار تومان بود که نسبت به سال۸۷ کاهش ۱۷ درصدی را تجربه کرد. رشد آهسته قیمت مسکن در تهران طی سال گذشته همزمان شد با رونق معاملات، به طوری که در سال۸۹، حجم خرید و فروش واحد مسکونی در پایتخت رکورد بی‌سابقه‌ای را به ثبت رساند.





آمارهای مربوط به تعداد مبایعه‌نامه‌های تنظیم‌شده در بنگاه‌های مسکن شهر تهران نشان می‌دهد در سال۸۹ بیش از ۱۴۲ هزار فقره معامله واحد مسکونی در شهر تهران انجام شد که این حجم خرید و فروش در مقایسه با سال قبل از آن ۳۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. در سال۸۸ در شهر تهران ۱۰۷ هزار و ۲۶۱ فقره قرارداد خرید واحد مسکونی تنظیم شد که این حجم، در مقایسه با سال قبل از آن، نزدیک به ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده بود. براساس این گزارش، حجم معاملات مسکن در شهر تهران طی نیمه دوم سال گذشته نسبت به نیمه اول فقط ۷ درصد رشد کرد که این رشد خفیف بازار مسکن، در پایین‌آمدن شیب رشد قیمت در طول سال ۸۹ تا حدودی موثر واقع شد.

متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران از متوسط یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال ۸۸ به رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بهار سال گذشته رسید، این نرخ در تابستان نیز رشد کرد و این بار به سطح یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نزدیک شد، اما در پاییز نوسان خیلی جزئی پیدا کرد و در نهایت در فصل زمستان در سطح یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان تثبیت شد. کارشناسان بازار مسکن در تحلیل اوضاع سال گذشته این بازار در تهران، عنوان می‌کنند: رشد قیمت مسکن در حد نزدیک به نرخ تورم، انتظار طبیعی از واکنش بازار طی سال ۸۹ بود که وقوع آن از همان ابتدای سال توانست باعثرونق در خرید و فروش آپارتمان در پایتخت شود.

همچنین خزش– رشد تدریجی و بدون جهش - قیمت مسکن در طول سال گذشته نیز از تکرار رشد غیرمنطقی قیمت همانند آنچه در سال۸۶ –رشد ۸۰ درصدی قیمت - به وقوع پیوست، جلوگیری کرد.

به گزارش دنياياقتصاد، در طول سالهاي اخير همواره بين منحني نوسان قيمت مسكن و منحني نرخ تورم رابطه منطقي حكمفرما بوده است. نرخ تورم هميشه به صورت پلكاني در حال رشد است، اما منحني نوسان قيمت مسكن به اين صورت است كه در دورههايي با شيب صفر يا منفي حركت ميكند و بعد از آن براي آنكه فاصلهاش با منحني تورم را جبران كند، شيب صعودي به خود ميگيرد. در اين حالت هرچقدر فاصله بين نرخ تورم و نرخ رشد قيمت مسكن كم باشد، احتمال اوجگيري قيمت مسكن كاهش پيدا ميكند. تغييرات قيمت مسكن در سال۸۹ شايد يكي از بهترين حالتهاي ممكن براي رشد قيمت محسوب شود.