میوه‌فروشانی که با جان انسان‌ها بازی می‌کنند

به گزارش افکارنیوز، این روزها که زمان برداشت محصولات باغی و کشاورزی است، شاهد حضور دستفروشان در کنار جاده‌های اصلی و فرعی استان زنجان هستیم.

این مسئله در وهله نخست کار چندان عجیبی به ویژه با توجه به سابقه آن به نظر نمی‌رسد، ولی موضوع وقتی سخت می‌شود که دلیل یک تصادف در حادثه دست فروشی کنار جاده اعلام شود.

به راستی توقف و خرید و فروش در کنار جاده‌ها به ویژه محورهای منتهی به روستاها چه خطراتی را متوجه رانندگان و سرنشینان به ویژه خودروهایی که قصد این کار را می‌کند؟

این موضوع به تازگی مورد توجه دادستان زنجان قرار گرفته و خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.

*دادستان خواستار برخورد با میوه‌فروشان در کنار اتوبان‌ها زنجان شد

حجت‌الاسلام حسن مظفری طی نامه‌ای به مدیر کل راه و شهرسازی نوشته است، با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی، برابر اخبار و اطلاعات واصله و نیز بررسی‌ها و مشاهدات صورت گرفته، در جاده‌ها و راه‌های اصلی منتهی به روستاهای استان، اغلب روستاییان محصولات کشاورزی خود را در روی آسفالت جمع‌آوری و موانعی را برای این منظور قرار داده‌اند.

وی در این نامه تاکید کرده است، فروش میوه و تنقلات در کنار جاده‌ها سلامتی سرنشینان و رانندگان وسایط نقلیه را به ویژه پس از غروب آفتاب که دید مناسبی وجود ندارد، به شدت تهدید می کند و در بیشتر موارد منجر به وقوع تصادفات و حوادثناگوار برای وسایط نقلیه و مسافران می‌شود.

حجت‌الاسلام مظفری در این نامه نوشته است، از آنجا که این ایام فصل برداشت محصولات کشاورزی قرار گرفته‌ایم و در صورت ادامه این روند و اشغال راه‌های منتهی به روستاها، عملاً مخاطرات زیادی را برای عابران و وسایط نقلیه به همراه خواهد داشت و جان و مال مردم به خطر خواهد می‌افتد.

وی ادامه روند فروش میوه و اشغال راه‌ها را از جمله اعمال ارتکابی جرائم مشهود ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق و تسبیب در جنایت عنوان کرده و آورده است،.

دادستان زنجان اضافه کرده است: در صورت وقوع تصادف منتهی به جرح یا فوت، عمل مقصرین هر چند قصد اضرار به غیر را ندارند اما از آنجا که عمداً کاری را انجام داده‌اند که این کار نوعاً منتهی به جرح یا فوت طرف مقابل می‌شود و به عواقب و خطرات آن نیز آگاهند عمدی و سبب جنایت محسوب می‌شود که این کار مجازات جرایم عمدی بر علیه تمامیت جسمانی افراد در صورت اثبات، قصاص خواهد بود و از این حیثنیز قابلیت تعقیب قضایی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام مظفری در ادامه نامه خواستار پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق شهروندی و نیز حفظ جان و مال مردم به ویژه وسایط نقلیه عبوری و سرنشینان آنها شده و تاکید کرده است، بدون کسب تکلیف و بدون اخذ دستور مقام قضایی به واسطه مشهود بودن جرم به فوریت، نسبت به بازگشایی راه‌های اشغال شده و بدون نیاز به اطلاع رسانی و آگاهی صاحبان محصولات، اقدام شود.

وی در این نامه تصریح کرده است، در صورت ادامه چنین روندی مراتب با هماهنگی و همکاری کلانتری‌ها و پاسگاه‌های مربوطه نسبت به بازگشایی و رفع موانع اقدام، در صورت ممانعت یا مزاحمت از ناحیه هر یک از اشخاص، مراتب از سوی پاسگاه مربوطه صورت جلسه، عامل یا عاملین به آن یگان‌ها دلالت، تحقیقات جامع و کامل معمول، نتیجه را برای اقدامات قضایی به دادستان‌های محترم شهرستان‌های تابعه حسب مورد یا دادگاه‌های عمومی بخش و یا به دادسرای عمومی و انقلاب زنجان ارسال کنند.

*دست فروشی در کنار جاده‌ها ممنوع

در این راستا جانشین پلیس راه استان زنجان در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: فعالیت میوه فروشان و دیگر دست فروشان در کناره جاده‌ها و بزرگراه‌ها به لحاظ قانونی ممنوع است.

اصغر شیر محمدی به فروش میوه و سایر تنقلات در کنار بزرگراه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: این اقدام برای خودروها و سرنشینان خطر ساز است.

وی به تصادف روی داده در یکی از این موارد که راننده اقدام به خرید از کنار بزرگراه کرده بود، اشاره و اضافه کرد: بر اساس قانون فعالیت‌های خرید و فروش در کنار بزرگ‌راه‌ها ممنوع است.

جانشین پلیس راه استان زنجان تصریح کرد: دستور جمع‌آوری دست فروش‌های کنار جاده‌های استان زنجان صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: دست‌فروش‌ها به ویژه میوه فروش‌های کنار جاده‌ها در حال حاضر به صورت موردی اقدام به این کار می‌کنند.

شیرمحمدی در پاسخ به سئوالی در مورد فعالیت میوه فروشان در اطراف بزرگراه ۲۲ بهمن زنجان گفت: مسئولیت جمع‌آوری این میوه فروش‌ها و دیگر دست فروش‌ها بر عهده پلیس راهنمایی و رانندگی است.

وی محدوده کار پلیس راهور را بیرون از منطقه سایان زنجان به سمت جاده و اتوبان زنجان قزوین اعلام کرد.