نوسان شدید طلای جهانی

به گزارش افکارنیوز، افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی قیمت‌های داخلی را نیز به جنبش واداشت و بهای سکه و طلا افزایش قابل‌توجهی را در روز پنج‌شنبه ثبت کرد. بر خلاف انتظار بهای طلا از شامگاه چهارشنبه تا ظهر پنج‌شنبه با افزایش تقریبا ۵۰ دلاری به مرز ۱۳۰۰ دلار نزدیک شد. از چهارشنبه بهای طلا از محدوده ۱۲۵۰ دلار در بازارهای آسیایی رو به افزایش نهاد و تا قبل از ظهر روز پنج‌شنبه در بازار لندن تا ۱۲۹۸ دلار هم بالا رفت. قیمت طلا البته از بعد از ظهر پنج‌شنبه تا روز گذشته به مرور تا ۱۲۷۶ دلار افت کرد. در این سطح باز هم قیمت طلا نسبت به ساعات کاری روز چهارشنبه تقریبا ۲۱ دلار بالاتر ایستاد.
فضای بازار داخلی، اما با این حال هم تقریبا آرام و راکد گزارش شد. البته بالارفتن قیمت طلا علاوه بر جابه‌جا کردن نرخ سکه و طلای داخلی بر نرخ انواع ارز نیز موثر بود. در این بازار البته نرخ دلار به مراتب کمتر از ارزهای دیگر با افزایش روبه‌رو شد، اما بقیه تقریبا با افزایش‌های جهشی روبه‌رو بودند.
جذب نقدینگی‌ها به بازار بورس در این روزها تقاضای خرید در بازار ارز و سکه را کاهش داده است. نقدینگی زیادی در این روزها در بازار ارز نمی‌چرخد و به گفته برخی صرافان بازار راکد است.
در فضای بین‌المللی البته خبرهای موجود تقریبا خوشبینانه است و امکان کاهش چالش‌ها در مذاکرات هسته‌ای بیش از پیش است. خوشبینی به اتمام برخی سیاست‌های شتابزده در عرصه اقتصادی و پرهیز از به‌کارگیری اقتصاد دستوری شاید راهکاری مناسب برای هدایت نقدینگی‌ها از بازار ارز و سکه و بازارهای مشابه به سوی بازار بورس باشد. این مسیر التهاب از بازار ارز را کاهش خواهد داد.
قیمت‌های داخلی
روز پنج‌شنبه بهای دلار در بازار داخلی تا ۳۳۱۵ تومان تا ساعت ۱۳ رسید و بین ۵ تا ۱۰ تومان افزایش داشت. یورو نیز به ۴۳۳۰ تومان رسید و ۶۵ تومان افزایش داشت. پوند انگلیس هم با ۶۰ تومان افزایش تا ۵۰۲۰ تومان گران شد. صد ین ژاپن ۷۰ تومان افزایش قیمت داشت و به ۳۳۴۰ تومان فروخته شد. درهم امارات نیز با ۱۰ تومان افزایش تا ۹۱۵ تومان بالا رفت.
در بازار سکه بهای هر قطعه سکه طرح جدید با ۳۰ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید. نیم سکه با ۱۵ هزار تومان رشد قیمت به ۵۹۵ هزار تومان رسید. همچنین بر تابلوها نرخ ربع سکه به ۳۹۰ هزار تومان رسید که ۱۰ هزار تومان نسبت به روز چهارشنبه افزایش یافت. هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت نیز با ۱۸۰۰ تومان افزایش تا ۱۰۳ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یافت.
طلا در بازارهای جهانی
با وجود ایجاد ۱۹۵ هزار شغل در ماه ژوئن آمریکا، نرخ ۶/۷ درصدی بیکاری در این کشور اعضای کمیته بازار باز و ظاهرا برنانکه را قانع نکرده و خبر‌های رسیده از آمریکا از تمایل به تداوم برنامه خرید اوراق قرضه حکایت دارد.
غروب چهارشنبه طبق قرار متن سخنان اجلاس ۱۸ و ۱۹ ژوئن فدرال رزرو پس از ۳ هفته به بیرون درز کرد. در این متون تصمیم به ادامه برنامه محرک‌های اقتصادی در آمریکا منتشر شده است.
در فدرال رزرو هر ماه بررسی استراتژی‌های اقتصادی و روند بهبود فضای اشتغال و نرخ رشد اقتصادی انجام می‌شود. در زمان برگزاری، نظرات شرکت‌کنندگان و مقامات در این اجلاس با گمانه‌زنی‌های کارشناسان به طور تقریبی اعلام می‌شود. تا زمان برگزاری این نشست‌ها بازارهای جهانی البته در انتظار نتایج هستند. با این وجود تقریبا ۳ هفته بعد همچنان بازارها از انتشار متون و پیش‌نویس‌ها تاثیرات جدی می‌گیرند. چهارشنبه غروب اعلام شد در نشست ۲۰ روز قبل مقامات بر ادامه خرید ماهانه ۸۵ میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه داری و رهنی تاکید دارند.
این اتفاق بهای طلا را دوباره در مسیر افزایشی قرار داد و نرخ آن را دوباره تا مرز ۱۳۰۰ دلار بالا برد، اما بهای آن دوباره تا بعد از ظهر پنج‌شنبه تا ۱۲۸۸ دلار تعدیل شد که عملا قیمت طلا به بالاترین حد دو هفته اخیر رسید. به این ترتیب به دنبال انتشار سخنان ریِیس فدرال رزرو آمریکا مبنی بر ادامه اجرای برنامه محرک پولی به منظور تقویت رشد اقتصادی این کشور، قیمت جهانی طلا با افزایش روبه‌رو شده است. «بن برنانکه» ریِیس فدرال رزرو آمریکا در تازه‌ترین اظهارات منتشر شده از وی بر لزوم اجرای برنامه محرک پولی به منظور حمایت از رشد و رونق اقتصادی این کشور تاکید کرده است.
به گفته وی، اجرای سیاست‌های انبساط پولی برای حمایت از رشد و رونق اقتصادی آمریکا فعلا لازم و ضروری است. بر اساس این گزارش برنانکه تاکید کرد: با توجه به وضعیت شکننده بازار اشتغال و پایین بودن نرخ تورم، فدرال رزرو به اجرای سیاست‌های محرک پولی ادامه خواهد داد. نرخ تورم در آمریکا فعلا در سطح ۱/۱ درصد است و تداوم تزریق نقدینگی در اقتصاد از طریق خرید اوراق قرضه که فعلا ماهانه ۸۵ میلیارد دلار صورت می‌گیرد، مانعی جلوی خود نمی‌بیند. اگرچه برخی مقامات فدرال رزرو تداوم خرید اوراق قرضه را برای اقتصاد آمریکا مطلوب نمی‌دانند. اما افزایش دوباره قیمت طلا و افزایش تقاضا برای خریدهای فیزیکی موجب تقویت گمانه‌زنی‌هایی برای بالارفتن قیمت طلا شده است. این شرایط امکان افزایش قیمت طلا را بیشتر کرده و برخی نسبت به بالا رفتن آن در روزهای آینده اظهارنظرهایی کرده‌اند. با این حال بازگشت قیمت طلا از مرز ۱۳۰۰ دلار تا ۱۲۷۶ دلار که بیش از ۲۰ دلار افت را ثبت کرده نباید از نظر دور داشت. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا در ماه‌های گذشته مقادیر زیادی طلا فروخته‌اند.
به هر حال با توجه به تناسب هفته‌های اخیر بهای سکه و طلای داخلی با قیمت‌های جهانی انتظار می‌رود که از شنبه بازار شاهد افزایش برخی قیمت‌ها هم باشد. با این حال همانطور که پیش‌تر هم گفته شد کاهش نقدینگی در بازار ارز می‌تواند این احتمال را تعدیل کند.
در بازار داخلی البته با وجود افزایش قیمت‌ها در پایان هفته، همچنان روند کلی قیمت‌ها کاهشی است. با این حال بهای دلار از اول هفته قبل تا روز پنج‌شنبه تقریبا ۲۵ تومان به طور متوسط افت داشته است. دلار البته اگر با نرخ ۳۲۸۰ تومان لحظه‌ای روزهای میانی هفته مقایسه شود، افت تقریبا ۶۰ تومانی را ثبت کرده است. یورو در این هفته تقریبا ۲۰ تومان افت ثبت کرده است. پوند انگلیس از ۵۰۴۰ تومان در میانه هفته تا ۴۹۶۰ تومان افت کرد، اما در پایان هفته دوباره تا ۵۰۲۰ تومان افزایش یافت با این حال ۲۰ تومان نسبت به اول هفته کاهش یافته است.
در بازار سکه نرخ سکه طرح جدید اگرچه تا یک میلیون و ۹۰ هزار تومان بر تابلوها و کمتر از این میزان در کف بازار هم به خود دید، اما دوباره تا یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان اول هفته بالا رفت. نیم سکه نیز بین ۶۰۰ هزار تومان تا ۵۸۵ هزار تومان نوسان داشت.
ربع سکه در هفته گذشته بین ۴۰۰ تا ۳۸۵ هزار تومان بر تابلوها جابهجا شد. بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار هم در ساعاتی از بازار هفته گذشته به ۹۹ هزار تومان هم رسید و دوباره تا ۱۰۳ هزار تومان بالا رفت، اما در مجموع ۳/۳ درصد افزایش ثبت کرده است. بهای جهانی طلا البته با بازگشت دوباره قیمت تقریبا ۳/۵ درصد افزایش داشت.