از جنوب تا شمال تهران، هر کیلومتر ۱میلیون تومان گران تر می شود!
گروه اقتصادی:

زمستان پارسال بود که بار دیگر قیمت زمین و مسکن بعد از صعود قطره چکانی ماه های قبلش ناگهان افزایش چشمگیری را تجربه کرد. به گفته فعالان علت این موضوع چیزی نبود جز سقوط شدید ریال و نرخ تورمی که در طی ۳۵سال گذشته بعد از انقلاب بی سابقه بود.

به گزارشافکارنیوز، بانک مرکزی نرخ تورم سال گذشته را ۳۲درصد اعلام کرد اما طبق گزارش های موجود تورم بخش مسکن در سال گذشته توانست از نرخ تورم رسمی کشور پیشی بگیرد. این موضوعیست که خود رییس اتحادیه املاک به آن اعتراف کرده و می گوید: " متاسفانه در نیمه دوم سال ۹۱ افزایش قیمت مسکن بیش از نرخ تورم بوده است. "

از جنوب تا شمال تهران، هر کیلومتر ۱میلیون تومان گران می شود
در زمستان ۹۱، بهای هر متر مربع زمین به ۵میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسید که این میزان در مقایسه با زمستان سال قبل نشان دهنده افزایش ۱۵۷درصدی یا دو برابر و نیم شدن قیمت هر متر مربع زمین در تهران است. این افزایش قیمت در تمام نقاط شهر تهران به یک میزان نیست.

به طور مثال زمستان سال گذشته قیمت هر متر مربع زمین در جنوب تهران ۱میلیون تومان بود ولی چند کیلومتر آن طرف تر یعنی در شمال پایتخت هر متر مربع زمین ۲۰میلیون تومان ارزش داشت یعنی ۲۰برابر گران تر. در واقع به طور متوسط هر کیلومتری که از جنوب به سمت شمال تهران اضافه می شود، بیش از یک میلیون تومان بر ارزش هر متر مربع زمین افزوده می شود.

هر متر مربع بنا، در زمستان ۹۱، به طور متوسط، به قیمت ۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان فروخته شده است؛ یعنی گرانی ۷۲درصدی نسبت به سال ۹۰. اما فراموش نکنید که این قیمت، متوسط قیمت هر متر مربع بناست. مرکز آمار ایران مدعیست که در زمستان سال گذشته گران قیمت ترین بنا در تهران، متری ۲۰میلیون تومان ارزش داشته است و این موضوع در حالی مطرح می شود که در بین فایل های ایران فایل در زمستان سال گذشته بناهایی با قیمت هر متر مربع ۲۵ و ۲۶میلیون تومان نیز به چشم می خورد.

متاسفانه قیمت ها در تابستان و بهار امسال بازهم بالاتر رفته است. فعالان بازار مسکن گرانی های اخیر را نه به سقوط ارزش ریال، بلکه به تحریم های تازه علیه بخش فولاد و گران شدن آهن، مربوط می دانند. در این میان نیز تنها مستاجران هستند که سرشان بی کلاه مانده است. گزارش های میدانی حاکی از افزایش ۱۵ تا ۱۰۰درصدی اجاره بها هستند. مستاجران کسانی هستند که بیش از همه تاوان گرانی مسکن را می دهند.

در حال حاضر رهن یک آپارتمان ۶۰متری در تهران بین ۴۰ تا ۷۰میلیون تومان است.