قیمت آخرین مسکن‌مهر

به گزارش افکارنیوز، آخرین سری ساخت مسکن‌مهر که تابستان سال گذشته با ظرفیت ۸۰ هزار واحد مسکونی در شهر جدید پردیس آغاز شد به دلیل همزمانی عملیات احداثبا تورم فزاینده در بازار مصالح‌ساختمانی و جهش‌های پی‌در‌پی نرخ دلار، تاکنون در دو مرحله مشمول افزایش قیمت شده، طوری که قیمت جدید و همچنین زمان تحویل واحدها هفته گذشته توسط مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی نهایی شد.
مساحت واحدها در این پروژه چون مختص متقاضیان شهر تهران در حال ساخت است، بزرگ‌متراژ دیده شده و حداقل ۳۰ مترمربع از میانگین واحدهای ساخته‌شده در پرند و سایر شهرهای کشور بزرگ‌تر است که همین اختلاف مساحت، قیمت‌نسبی آخرین مسکن‌مهر را برای پیش‌خریداران بیشتر کرده است. مدیر عامل شهر جدید پردیس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» جزئیات مربوط به آخرین تصمیم‌گیری دولت برای پروژه ۸۰ هزار واحدی مسکن‌مهر را اعلام کرد و از آستانه نهایی‌شدن افزایش وام این واحدها به ۳۰میلیون تومان خبر داد.
مهدی هدایت با تاکید براینکه دولت هیچ‌چاره‌ای برای جبران تورم هزینه‌های ساخت‌وساز از طریق افزایش قیمت نداشت، تصریح کرد: هر روز تاخیر در تعیین‌تکلیف قیمت تمام‌شده با پیمانکار، کار تحویل واحدها را حداقل یک‌ماه به عقب می‌انداخت که هزینه اجاره‌نشین‌های تهرانی با این تاخیر به مراتب بیشتر از افزایش قیمت مسکن‌مهر خواهد بود. متن گفت‌وگو با مهدی هدایت مدیرعامل شهر جدید پردیس را در زیر بخوانید:
دقیقا یکسال از شروع به ساخت پروژه ۸۰ هزار واحدی مسکن‌مهر پردیس می‌گذرد و قرار بود حداکثر ظرف ۱۸ تا ۲۴ماه کل واحدها به اتمام برسد. آیا این زمانبندی که خودتان آن را تعریف و اعلام عمومی کردید، رعایت شده است؟
عمر این پروژه هنوز به یکسال نرسیده است. ما ساخت ۸۰ هزار واحد را عملا از مهرماه شروع کردیم و پیمانکاران ساختمانی تا قبل از آن درگیر آماده‌سازی زمین بودند و تازه فقط بخشی از پیمانکارها از مهرماه موفق به احداثواحدها شدند. چون وضعیت توپوگرافی خاص منطقه پردیس به نحوی است که در این پروژه پیمانکار باید چیزی در حدود ۱۰ متر عمقی سنگ‌برداری انجام می‌داد تا زمین را برای ساخت آماده‌سازی کند. ما الان در دو فاز از سه فاز این پروژه یعنی در «دره‌بهشت» و «کوزو» زمین‌هایی داریم که هنوز عملیات آماده‌سازی آنها به اتمام نرسیده اما مثلا در مجاور همین زمین‌ها، یک پیمانکار جلوتر است و ساخت‌وساز را به مرحله نازک‌کاری رسانده است.
در فاز کوزو چون شرکت سازنده مدیریت قوی و تجهیزات زیادی دارد، توانسته تا امروز نزدیک به ۲۰ هزار واحد را به مرحله اتمام اسکلت و سقف برساند که این یک رکورد در کشور محسوب می‌شود.
پیش‌بینی ما هم این است که شرکت کوزو بتواند سری اول واحدها را مهرماه تحویل بدهد و این روند تا خرداد۹۳ ادامه پیدا کند. در پروژه دره‌بهشت هم دلیل اینکه نتوانستیم به لحاظ برنامه زمان‌بندی بهتر عمل کنیم، حجم عملیات سنگ‌برداری و خاک‌برداری بود. در پرند یک پیمانکار برای آماده‌سازی زمین حداکثر ۲۰ روز زمان نیاز دارد اما در پردیس به دلیل سختی زمین حداقل ۳ ماه زمان لازم است.
در این پروژه ۸۰ هزار واحدی در کل بیش از ۵۰ میلیون مترمربع عملیات خاکی انجام شده و سنگ‌وخاک از زمین برداشته و جابه‌جا شده است و ۱۴۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین حمل خاک مشغول به کار بودند که اینها سنگینی حجم آماده‌سازی زمین را نشان می‌دهد.
یک کار استثنایی که در این پروژه‌ها باید انجام می‌گرفت تعیین تکلیف مسیرهای دسترسی و خدمات زیربنایی و روبنایی بود. خوشبختانه الان مسیرهای دسترسی تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و همگی تا ۱۵ روز آینده آماده افتتاح خواهند بود و این مسیرها زودتر از واحدهای مسکونی آماده می‌شوند. اتفاقی که در دو سه ماه گذشته دومرتبه در این پروژه افتاد، افزایش پیش‌بینی نشده قیمت واحدها بود که باتوجه به قیمتی که سال گذشته در شروع اسم‌نویسی در فرم‌‌های ثبت‌نام به مردم اعلام کرده‌ بودید، برای متقاضیان هضم‌شدنی نیست. چرا روز اول فکر تورم و سایر هزینه‌ها را نکردید تا متقاضیان با مقایسه قیمت نهایی و توان مالی‌ خود، نسبت به ورود به این پروژه تصمیم بگیرند؟
اولین مرتبه افزایش قیمت مسکن‌مهر، سراسری بود و با مصوبه وزیر راه‌وشهرسازی در زمستان سال۹۱ به دلیل افزایش دوبرابری قیمت برخی مصالح‌ پرمصرف ساختمانی اعمال و ابلاغ شد. با این مصوبه، قیمت ساخت واحدهای پردیس از مترمربعی ۳۰۰ هزار به ۳۴۰ هزار تومان تغییر کرد. دومین مرتبه هم همین اواخر اتفاق افتاد که علت این بار هم کاملا مشخص و قطعا به نفع خود پیش‌خریداران خواهد بود. ما با تجربه‌ای که در پرند شاهد آن بودیم و می‌دیدیم که صدها مسکن‌مهر ماه‌ها است آماده تحویل شده اما چون خدمات زیربنایی برای آنها وصل نشده، امکان تحویل را ندارند، تصمیم گرفتیم حین ساخت‌ واحدها، خدمات را ایجاد کنیم. این افزایش دومین‌بار قیمت که بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است به خاطر تامین به موقع خدمات زیربنایی بوده است. وزارت راه‌وشهرسازی مسوولیت تامین خدمات زیربنایی واحدهای پردیس را به صورت مستقیم برعهده گرفته و به همین خاطر تصمیم گرفت با تامین‌مالی سریع، این خدمات را برقرار کند. ما فکر می‌کردیم که بتوانیم با وزارت نیرو به تفاهم برسیم که بتوانند برحسب وظیفه ذاتی خودشان، این کار را انجام دهند اما در این مقطع وزارت نیرو با کمبود منابع روبه‌رو شد و اعلام کرد اگر قرار باشد این وزارتخانه خدمات را تامین کند شاید تا ۴ سال آینده هم خدمات زیربنایی به ۸۰ هزار واحد جدید پردیس نرسد. مجبور شدیم خودمان وارد بحثشویم. واقعیت این است که ما اصلا نمی‌خواستیم تا این حد وارد کار اجرای خدمات شویم اما به هرحال نگرانی از نداشتن آب و برق و فاضلاب این واحدها تا سال۹۴ باعثشد به اجبار ورود کنیم. از طرفی هزینه اجاره‌نشینی پیش‌خریداران در طول ۴ سال قطعا بیشتر از افزایش ۳ میلیون تومانی قیمت این واحدها است؛ بنابراین برای مردم هم به صرفه است که با کمی افزایش قیمت، سریع‌تر واحدها را تحویل بگیرند و از هزینه‌های سالانه حداقل ۱۰ میلیون تومانی اجاره‌نشینی در تهران خلاص شوند. البته برای پرداخت این ۳ میلیون تومان، حداقل ۸ ماه مهلت زمانی برای پیش‌خریداران در نظر گرفته ایم.
واحدها از کی تحویل می‌شود؟
از مهرماه تحویل تدریجی واحدها آغاز می‌شود و در زون‌هایی که برای افتتا‌ح‌ تعیین شده، تامین خدمات زیربنایی در اولویت قرار گرفته تا هنگام افتتاح، همه امکانات سکونتی فراهم باشد.