تولید وعرضه شش محصول جدید توسط ایران خودرو

به گزارش ايكو پرس،مهندس جواد نجم الدين مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو گزارشي از مهمترين چالش ها و دستاوردهاي سال ۹۱ در شرايط تحريمي و برنامه هاي سال ۹۲ را درمجمع عمومي صاحبان سهام ارايه كرد.
وی در سخنان خود سال ۹۱ را سالی سخت و پر فراز و نشیب برای صنعت و اقتصاد کشور و ایران خودرو دانست و گفت: ‌ با وجود این چالش ها، گروه صنعتی ایران خودرو توانست درجایگاه برترین تولید کننده ملی و نیز خودروساز اول منطقه و کشورهای اسلامی قرارگیرد.

تامین نقدینگی
مهندس نجم الدین تامین نقدینگی را از مهم ترین چالش های ایران خودرو در سال گذشته ذکر کرد و گفت: درخواست واریز ۱۳۰ درصد ارزش پیش فاکتور به حساب بانک برای اختصاص ارز مبادله ای با در نظر گرفتن زمان حداقل چهارماهه تامین و تحویل کالا و ترخیص آن، برای خودروسازان بسیار سنگین بود. در حالی که درگذشته خودروساز با ۱۰درصد این مبلغ، امکان گشایش اعتبار را داشته و اغلب وجوه ریالی مورد نیاز به صورت وام های مختلف توسط بانک تامین می شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو عدم تخصیص تسهیلات مصوب کارگروه حمایت از تولید به صنعت خودرو به مبلغ دو هزار میلیارد تومان و کاهش تیراژ و درآمد فروش ناشی از مشکلات زنجیره تامین، تحریم ها و همکاری های بین المللی را که همان دور باطل نقدینگی است، از جمله شرایط حاکم بر وضعیت تامین مالی ایران خودرو در سال گذشته عنوان کرد.

وی یادآور شد: در بحران اقتصادی غرب در سال ۲۰۰۹ که در آن به دلیل عدم فروش خودرو، شرکت های بزرگ در خطر جدی قرار گرفته بودند، دولت های غربی حمایت های ویژ ه ای از صنعت خودرو به عمل آوردند.

نجم الدین برخورداری از هزار شرکت قطعه ساز در زنجیره تامین و به دنبال داشتن ۶۰ صنعت مختلف را از دلایل مهم بودن صنعت خودرو عنوان کرد که حمایت مالی در شرایط دشوار را برای این صنعت ضروری می کند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: صنعت خودروسازی نقش مهمی در اشتغال و رشد اقتصادی دارد، اما در سال گذشته کاهش فروش، درآمد، تامین قطعات و در نهایت تولید و درآمد، دور باطل نقدینگی را شکل داد.

نوسانات نرخ ارز
وی محدودیت منابع ارزی و افزایش هزینه های تامین آن به دلیل قطع ارتباط بانک های داخلی و خارجی را که منجر به توقف گشایشLC و ارسال وجه با نرخ ارز آزاد و افزایش هزینه های مالی و مخاطرات انتقال ارز از سایر راه ها می شود، از دیگر چالش های مالی بازرگانی ایران خودرو در سال گذشته ذکر کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در سال گذشته، ال سی ۱۰ درصدی به ۱۳۰ درصد ارزش پیش فاکتور افزایش یافت و در کنار این امر نیاز صنعت خودرو به نقدینگی چندین برابر سال های قبل رشد کرد.

نجم الدین با اشاره به بسته شدن خطوط اعتباری ارزی فاینانس و ری فاینانس، اظهار داشت: عدم پذیرش ضمانت‌نامه برای ترخیص کالا، عدم پذیرش گواهی اسقاط خودروهای فرسوده با وجود دستور هیات دولت و مصوبه مجلس و بلوکه شدن بیش از ۲۵۰۰ میلیارد ریال نقدینگی ایران خودرو در این اوراق و عدم تقسیط حقوق امور گمرکی نیز در سال ۹۱ ایران خودرو را با مشکلات بزرگ دست به گریبان کرد.

قیمت گذاری
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به فرآیند قیمت گذاری خودرو اظهارداشت: فرایند قیمت گذاری وقت زیادی از دولت و خودروسازان را گرفت و سرانجام موجب تولید همراه با زیان در چند ماه از سال شد. با وجود مصوبه دولت مبنی بر محاسبه قیمت خودرو بر اساس نرخ ارز مبادله ای، تاکنون از این منبع هیچ ارزی به خودروسازان تخصیص نیافته است.

وی عدم اجرای درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت محصول در حالی که تمامی مواد اولیه افزایش قیمت پیدا کرده بود، از دیگر مشکلات سال گذشته ذکر کرد و گفت: واگذار شدن قیمت گذاری به شورای رقابت نیز منجر به بلاتکلیفی دوماهه خودروسازان شد.

وی درزمینه دلایل عدم واگذاری سهم بانک پارسیان نیز خاطرنشان کرد: ازسال ۹۰ شرکت ایران خودرو به دنبال فروش سهام مدیریتی بانک پارسیان به منظور تامین نقدینگی بوده است ولی همکاری لازم بااین شرکت جهت واگذاری سهام صورت نگرفت. از آن‌جایی که فروش سهام مدیریتی امکان تامین حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی برای شرکت ایجاد می کرد و مصوبه کمیته تدابیر ویژه دولت دراین زمینه اخذ شد ولی متاسفانه با آن نیز مخالفت نموده و شرکت را ملکف به فروش تدریجی بلوکی نمودند که تامین نقدینگی مذکور را به نصف کاهش می دهد.

دستاوردهای سال۹۱
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، از سرگیری مجدد تولید ۲۰۶، ‌ نزدیک به دو برابر شدن صادرات ایران خودرو، ‌توسعه و تولید محصول جدید رانا و رسیدن به تیراژ روزانه ۳۰۰ دستگاه و اداره دومین واحد اقتصادی کشور بدون تکیه بر ارز نفتی را مهم ترین دستاوردهای ایران خودرو در شرایط سخت تحریمی یک سال اخیرا ذکر کرد و افزود: ایران خودرو در سایه تدابیر و راهبردهای مقابله با امواج تحریم های جهانی، موفق شد که تولید ۴۴۴ هزار و ۴۴۴ دستگاه خودروی سبک را رقم بزند.

مهندس نجم الدین افزود: این گروه صنعتی علاوه بر کسب رتبه اول از نظر اشتغال زایی و رتبه دوم از نظر فروش دربین ۱۰۰ شرکت برتر، رضایت ۶۸ درصدی مشتریان از کیفیت محصولات را نیز به دست آورد. بیش از ۱۷ هزار دستگاه خودرو صادر کرد و سهم ۴۹ درصدی بازار از نظر تعدادی و ۵۱ درصدی از نظر ریالی را به خود اختصاص داد.

در سال گذشته ایران خودرو سهم بازار ۵۶ درصدی قطعات یدکی را در اختیار داشت، از هر ۱۰ دستگاه سمند تولیدی یکی را به بازار صادراتی فرستاد و در بین ۵۸۰ شرکت دولتی و خصوصی صادر کننده نمونه شناخته شد.

خودکفایی ۲۰۶ و ۲۰۷
نجم الدین قطع همکاری پژو بعد از ۲۳ سال به دلیل خرید بخشی از سهام آن توسط امریکا را یک شوک بزرگ برای ایران خودرو ذکر کرد و گفت: در آن هنگام پارس، ۴۰۵ و سمند، به صورت کامل ساخت داخل شده بود، اما مشکل جدی که در تولید ۲۰۶ و ۲۰۷ روی داد، با تلاش قطعه سازان و کارکنان بخش های تامین و مهندسی، در مدت شش ماه حل و این دو خودرو نیز ساخت داخل شد.

مدیرعامل ایران خودرو خودکفایی کامل قطعات ۴۰۵ و پارس با موتور TU۵ و تجاری سازی این دو خودرو بدون حضور پژو را از دیگر موارد خودکفایی در سال گذشته عنوان کرد و گفت: برنامه خودکفایی کامل ۲۰۶ با موتورTU۳ برای سال ۹۲ نیز اندیشیده شد که بر اساس آن تا پایان تابستان ۹۲ محصولات گروه ۲۰۶ به طور کامل خودکفا شده و یا مدیریت تامین قطعات آن توسط ایران خودرو و بدون پژو صورت خواهد گرفت.

ارتقای کیفیت شبکه خدمات ایساکو
وی در بخش دیگری از گزارش خود به مجمع عمومی سهام‌داران ایران خودرو، گفت: در سال ۹۰ تعداد نمایندگی های رتبه یک شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو ۴۱ نمایندگی بود که در سال ۹۱ به ۱۷۴ نمایندگی رسید.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: تعداد نمایندگی های دارای رتبه دو در این دوره از ۴۷۴ به ۴۳۹ و تعداد نمایندگی های دارای رتبه سه از ۱۷۵ در سال ۹۰ به ۵۴ نمایندگی در سال ۹۱ افزایش یافت.

نجم الدین سهم بازار ایساکو از قطعات یدکی در سال ۹۰ را ۴۹درصد عنوان کرد که در سال ۹۱‌ به ۵۶درصد رسید و گفت: ایساکو به نمایندگی از گروه صنعتی ایران‌خودرو در حوزه خدمات پس از فروش، برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروی کشور، در ارزیابی های وزارت صنعت از شرکت‌های خدمات پس از فروش، عنوان رتبه اول و تنها شرکت موفق را از آن خود کرد.

وی افزود: میانگین رضایتمندی مشتریان از کیفیت محصولات سواری تولیدی ایران خودرو در سال ۹۱ به ۶۸.۱درصد رسیده است.

برنامه سال ۹۲
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو عبور از تیراژ یک میلیون دستگاه خودروی ملی را نقطه عطفی برای تولید خودرو در عرصه جهانی برشمرد و گفت: این گروه صنعتی در ادامه برنامه های خود برای رفع وابستگی و استقلال صنعتی، در سال جاری تولید یک میلیونیومین خودروی ملی را در کارنامه صنعت کشور به ثبت خواهد رساند.

وی خاطر نشان ساخت: بر اساس برنامه ریزی ها، شرکت ایران خودرو در سال ۹۲ تولید بالغ بر ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو را در دستور کار دارد.

مهندس نجم الدین تاکید کرد: گروه صنعتی ایران خودرو برنامه راهبردی خودرا بر اساس عدم استفاده از ارز نفتی ترسیم کرده و قرار است درسال حماسه سیاسی و اقتصادی ۵۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری صادر کند.

وی خاطر نشان ساخت: گروه صنعتی ایران خودرو برای حفظ و توسعه سهم بازار و پاسخ گویی به نیاز مشتریان تولید و معرفی تندر ۹۰ اتوماتیک، رانای لوکس، خودروی دنا، یک خودروی شاسی بلند، ‌ وانت تندر ۹۰، وانت نیمه سنگین و خودروی سورن با موتور توربوشارژ را در برنامه سال ۹۲ دارد.

استراتژی کلان
مهندس نجم الدین مهم‌ترین برنامه ها و اهداف استراتژی‌های کلان شرکت را بعد از سال ۱۳۹۲ تولید و معرفی محصولات جدید از جمله خودروی سدان خانوادگی جدید، مدل سال خودروی سمند LX، ‌ ارایه و تولید خودروهای وانت سمند و PU۱ در سال ۱۳۹۳، ارایه محصول رانا با موتور دیزل در سال ۱۳۹۳، ‌ارایه و تولید اولین محصول از پلاتفرم های خانوادگی ایران خودرو در سال ۱۳۹۴ و ارایه و تولید اولین محصول از پلاتفرم های کوچک ایران خودرو در سال ۱۳۹۵عنوان کرد.

گفتني است ، مجمع عمومي عادي سالانه شركت ايران خودرو منتهي به ۳۰ اسفند ماه سال ۹۱ روز دو شنبه ۳۱ تيرماه سال جاري با حضور بيش از ۷۵ درصد صاحبان سهام درسالن اجتماعات ساپكو برگزار شد.