جزئیات سقوط تولید گاز در مناطق مرکزی

به گزارشافکارنیوز، پس از تحریم صادرات نفت ایران و کاهش تکلیفی تولید طلای سیاه در اکثر شرکت‌های بهره بردار نفت کشور، کارشناسان از تحریم نفت به عنوان فرصتی طلایی به منظور افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی کشور یاد کردند.

در شرایط فعلی هر چند ظرفیت تولید گاز ایران در بخش بالادستی حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب است اما نیاز واقعی مبادی مصرف کشور همچون نیروگاه‌ها، صنایع، مشترکان خانگی و تجاری، صادرات، تزریق به مخازن هیدروکربوری و تولید ثانویه نفت حدود یک میلیارد مترمکعب در روز برآورد می شود.

از سوی دیگر همزمان با تاخیر در راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی و عدم افزایش تولید گاز در چاه‌های دریایی این میدان مشترک، در مناطق مرکزی ایران هم تولید گاز نه تنها افزایش نیافته است که حتی با کاهش هم روبرو شده است.

بر اساس اهداف کلان تعریف شده در سطح شرکت نفت مناطق مرکزی ایران باید ظرفیت تولید گاز در این مناطق با توسعه و بهره‌برداری از میادین جدید گازی همچون گشوی جنوبی، دی، هالگان، سفید زاخور، سفید باغون و جمع آوری گازهای همراه نفت در قالب طرح‌های ان. جی. ال به ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز تا پایان برنامه پنجم توسعه افزایش یابد.

با این وجود هم اکنون تولید عملیاتی و واقعی گاز در مناطق مرکزی ایران پس از کاهش به محدوده ۲۳۰ تا ۲۳۵ میلیون مترمکعب در اردیبهشت ماه سالجاری، هم اکنون به ۲۹۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است که با تحقق تولید ۵۰۰ میلیون مترمکعبی در روز فاصله قابل توجه ای دارد.

دلایل افت تولید گاز در پالایشگاه‌ها

در این بین مهدی جمشیدی دانا مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز اخیرا در جمع خبرنگاران با تائید افت تولید گاز در مناطق مرکزی تا ۱۵ تیرماه سالجاری تاکنون، گفته است: با وجود افزایش تولید گاز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی اما آن دسته از پالایشگاه‌هایی که گاز خود را از میادین مناطق مرکزی دریافت می‌کنند، با کاهش تولید روبرو شده اند.

از این رو در پالایشگاه هاشمی‌نژاد با افت تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ میلیارد و ۸۴۹ میلیون مترمکعب، پالایشگاه سرخون قشم با افت تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۴۵۵ میلیون مترمکعب، پالایشگاه ایلام با افت تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳۴ میلیون مترمکعب و در پالایشگاه پارسیان با افت تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ میلیارد و ۸۸۷ میلیون مترمکعب گاز پالایش و به تولید رسید.

در همین حال خبرگزاری مهر با ارسال نامه ای به شرکت نفت مناطق مرکزی خواستار توضیحات این مجموعه نفتی درباره پیشرفت اجرایی مهمترین طرح‌های افزایش تولید گاز و دلایل افت تولید در میادین فعلی گازی به مردم شده که تاکنون شرکت نفت مناطق مرکزی از هرگونه اظهارنظر و پاسخگویی خودداری کرده است.

شکوفایی تولید تا سقوط آزاد گازی

به گزارش مهر، بدون شک دو سال پایانی دولت نهم، دوران شکوفایی افزایش تولید گاز طبیعی در مناطق مرکزی بود به طوری‌که در این مدت با بهره‌برداری از طرح ۱۷ حلقه چاه گازی، توسعه پالایشگاه‌های پارسیان، ایلام و هاشمی‌نژاد و راه‌اندازی طرح توسعه میادین گازی شانول، وراوی و هما پیک تولید گاز در مناطق مرکزی حتی به ۳۲۵ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت.

اما در دولت دهم و به ویژه دو سال پایانی فعالیت این دولت، تولید گاز در مناطق مرکزی نه تنها افزایش نیافت که حتی با کاهش هم روبرو شد به طوری‌که مهدی فکور مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی رکورد پیک تولید گاز در زمستان سال گذشته را ۳۱۰ میلیون مترمکعب در روز اعلام کرده است که ۱۵ میلیون مترمکعب کمتر از رکوردهای گازی دولت نهم است.


اجرای بزرگترین طرح گازی ایران منتفی شد

مهدی فکور اخیرا در یک گفتگو با اشاره به اینکه شرکت نفت مناطق مرکزی روزانه بیش از ٣ میلیون متر مکعب در روز گاز تولید می‌کند، گفته است: تولید گاز در این شرکت با توجه به شرایط کشور از ٣١٢ تا ٣٢۴ میلیون متر مکعب در روز متغیر است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان اینکه طبق برنامه باید تا سال ١٣٩۶ تولید گاز این شرکت به ٣۶۶ میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد اظهار داشت: در صورت توسعه میدان‌ها جدید گازی، نفت مناطق مرکزی ایران به یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده گاز جهان تبدیل خواهد شد.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت همچنین در پاسخ به دلایل سقوط آزاد تولید گاز در مناطق مرکزی، تاکید کرده است: در دو ماه نخست امسال ٧۴٨ میلیون مترمکعب گاز بیش از برنامه تولید شده است.

با اظهارات جدید مدیرعامل شرکت نفت مرکزی مبنی بر افزایش تولید گاز این مجموعه به ۳۶۶ میلیون مترمکعب تا ۵ سال آینده به نظر میرسد رسما طرح افزایش نیم میلیارد مترمکعبی تولید گاز در مناطق مرکزی فعلا منتفی شده است.