برنامه جدید مدیریت مصرف برق تابستانی

به گزارش افکارنیوز، همزمان با رکورد زنی‌های مصرف برق تابستانی مشترکان خانگی و تجاری، روز گذشته جمعه پیک مصرف برق ایران به ۴۱ هزار و ۸۰ مگاوات کاهش و ذخیره برق نیروگاه‌های کشور بار دیگر به بیش از سه هزار مگاوات افزایش یافت.

از این رو با توجه به تعطیلی ادارات و سازمان های دولتی و غیر دولتی، پیک مصرف برق کشور با کاهش حدود سه هزار مگاواتی به حدود ۴۱ هزار مگاوات رسیده است که در سه روز پایانی هفته گذشته به دلیل گرمای شدید هوا، پیک مصرف برق از مرز ۴۴ هزار مگاوات عبور کرده بود.

با این وجود وزارت نیرو به منظور مدیریت بیشتر مصرف برق در دو ماهه باقیمانده فصل تابستان یک طرح تشویقی جدید برای صنایع پرمصرف برق را در دستور کار قرار داده است.

در حال حاضر به طور متوسط پیک مصرف برق صنایع کشور به ۳۴۰۰ تا ۳۵۰۰ مگاوات رسیده است که امکان کاهش میزان مصرف برق صنایع کشور به دنبال اجرای طرح تعطیلات و تعمیرات سالانه صنایع در صنعت برق به ویژه در دو ماهه باقیمانده فصل تابستان وجود دارد.

بر این اساس آن دسته از صنایع و مجتمع‌های بزرگ صنعتی در صورت همکاری با اجرای این طرح می‌توانند از انرژی ارزان‌تر و مشوق‌های وزارت نیرو استفاده کنند.

شرکت توانیر در تشریح جزئیات اجرای این طرح جدید برقی، اعلام کرد: هر واحد صنعتی با کاهش دیماند برق خود حداقل به میزان ۱۰ درصد در دوره زمانی حداقل ۵ روز مستمر، از پاداش ریالی بابت کاهش دیماند و کاهش انرژی مصرفی مطابق با جداول اعلامی توسط شرکت‌های برق منطقه ای و توزیع برخوردار خواهد شد.

از اين رو چنانچه صاحبان صنايع با تجميع بخشي از مرخصي ساليانه پرسنل در يك مدت دست کم ۵ روزه در مرداد ماه سالجاري باعث كاهش ديماند تا حد نزديك به ۱۰۰ درصد و يا تعطيل کردن بخشي از واحدهاي توليدي در دوره زماني لااقل ۵ روزه در مرداد سالجاري براي انجام تعميرات وسرويسهاي دوره اي ساليانه باعث كاهش ديماند بين ۱۰ تا ۱۰۰ درصد شوند، متناسب با مقدار كاهش ديماند و ميزان كاهش مصرف انرژي در دوره اجراي طرح، پاداش ريالي هم به مقدار كاهش ديماند وهم به مقدار كاهش انرژي مصرفي دريافت خواهند كرد.