بازگشت رونق به ساخت‌و‌ساز

گزارش جديد دفتر صدور پروانههاي ساختماني شهرداري تهران از احياي ناگهاني موتور ساختوساز در پايتخت حكايت دارد؛ به طوري كه روند احداث واحدهاي مسكوني - بعد از يك دوره افت شديد- در اسفند پارسال با رشد ۲۴ درصدي مواجه شده و به اين ترتيب معدل سرمايهگذاريهاي ساختماني در تهران را ارتقا داده است.

به گزارش دنیای اقتصاد در طول سال ۸۸ حجم ساخت‌وساز تقریبا معادل نصف مدت مشابه سال قبل بود؛ اما تغییر وضعیت در ماه‌های پایانی باعثعقب‌نشینی رکود ساختمانی شد. طی ۱۲ ماه سال‌گذشته در مجموع بیش‌از ۸۹ هزار واحد مسکونی در تهران ساخته شده که این رقم در مقایسه با سال ۸۷ معادل ۴۳ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که کارنامه ساختمان‌سازی در ۶ ماه اول ۷۰ درصد افت کرده بود که نشان‌دهنده روند بهبود در طول سال است. محتوای گزارش جدید درباره اوضاع ساختمانی تصریح می‌کند: این اواخر سازنده‌ها برای افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری و پایین آوردن ریسک خرید، متراژ بناها را کاهش داده‌اند تا تعداد بیشتری واحد مسکونی کوچک در «واحد زمین» احداثکنند.

جزئیات کامل اوضاع ساخت‌وساز‌های مسکونی در سال ۸۸ منتشر شد
عقب‌نشینی رکود ساختمانی در تهران
یک مقام شهرداری: ساختمان‌های جدید برای پایین‌آوردن ریسک خرید کوچک شده‌اند
موتور ساخت‌وساز در تهران اسفندماه روشن شد
گروه مسکن - سحر باباخانی: در تازه‌ترین گزارش دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری تهران از وضعیت احداثمسکن در پایتخت، «زمان روشن‌شدن موتور ساخت‌وساز» مشخص شده است.
سال گذشته در مجموع ۸۹ هزار و ۲۸۰ واحد مسکونی در تهران ساخته شد که این میزان در مقایسه با سال ۸۷ با کاهش ۴۳ درصدی روبه‌رو بوده است. اما معدل ۱۲ ماهه ساخت‌وسازهای شهر تهران طی سال ۸۸ در مقایسه با نمره ۶ ماه اول - رشد منفی ۷۰ درصدی - بهبود قابل توجهی را نشان می‌دهد که این اتفاق ناشی از تحرک ناگهانی سازنده‌ها در آخرین ماه پارسال بوده است. به این ترتیب رکود ساختمانی درست در اسفند ۸۸ شروع به عقب‌نشینی کرد که در این ماه احداثواحدهای مسکونی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد رشد داشته است.
رصد ماهانه دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری تهران همچنین نشان می‌دهد که رشد مثبت سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه ساخت‌وساز در سال جاری نیز تداوم داشته است.
این در حالی است که اخیرا اکثریت سازنده‌های مسکونی برای بالا بردن بازدهی سرمایه‌گذاری در واحد زمین از یک سو و پایین‌آوردن ریسک خرید واحدها از سوی دیگر، متراژ زیربنای ساختمان‌ها را کاهش داده‌اند تا به این ترتیب تعداد واحدهای کوچک در یک پروژه افزایش پیدا کند.
در تهران طی سال گذشته، متراژ زیربنای ساختمان‌های مسکونی ۳۱ درصد کاهش پیدا کرده است.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، جزئیات آمار پروانه‌های ساختمانی سال ۸۸ در شهر تهران نشان می‌دهد در این مدت ۱۲ هزار و ۳۶۷ پروانه صادر شده است که بر طبق آن، کلنگ ساخت ۸۹ هزار و ۲۸۰ واحد مسکونی به زمین زده شده است. مجموع متراژ زیربنای واحدها ۱۷ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۱۳۹ متر مربع بوده است.
در سال ۸۷ نیز تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده معادل ۲۳ هزار فقره بوده که این میزان پروانه برای احداث۱۵۷ هزار و ۵۶۱ واحد مسکونی صادر شده است. متراژ زیربنای مجموع واحدها ۲۵ میلیون و ۹۲ هزار و ۷۴۴ متر مربع گزارش شده است.
مقایسه کارنامه ساخت‌وساز‌های سال ۸۷ و ۸۸ در تهران نشان می‌دهد که میزان صدور پروانه ۴۶ درصد، تعداد واحدهای احداثی ۴۳ درصد و مساحت بناها نیز ۳۱ درصد کاهش داشته است.
اوضاع در لحظه احیای موتور ساخت‌وساز
همان‌طور که گزارش دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری تهران نشان می‌دهد، رکود ساخت‌و‌ساز بعد از بیش‌از یک‌سال، در اسفندماه سال گذشته به پایان قطعی رسید. در این ماه ۱۹۵۱ فقره پروانه ساختمانی صادر شد که در مقایسه با تعداد پروانه‌هایی که اسفندماه ۸۷ صادر شده بود، رشد ۲۴ درصدی را تجربه کرد. در اسفندماه دو سال پیش، ۱۵۷۸ فقره پروانه ساخت مسکونی در تهران صادر شده بود.
رشد ۲۴ درصدی ساخت‌وساز در آخرین ماه سال گذشته بعد از رشد‌های منفی بالای ۳۰ درصدی در ۱۱ ماه اول سال، نشان‌دهنده احیای موتور ساختمانی در پایتخت است. این موتور در سال جاری نیز همچنان به رشد قدرت خود ادامه می‌دهد، طوری‌که در فروردین امسال، صدور پروانه ساخت با رشد ۷۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن روبه‌رو شد.
شانس خانه‌دار شدن زیاد می‌شود
داوود غفاری، مدیرکل دفتر تعیین ضوابط و قوانین پروانه‌های ساختمانی در شهرداری تهران در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد، تصریح کرد: محرک‌های بسیاری وجود دارد که مانع از پیش‌بینی درست و دقیق میزان ساخت‌وساز در سال ۸۹ می‌شود، اما با توجه به جهش پروانه‌ها در ماه پایانی سال گذشته، می‌توان به رونق در ماه‌های آتی امیدوار بود.
وی همچنین با اشاره به آمار متراژ بنا در سال ۸۸ و مقایسه آن با سال قبل از آن گفت: با توجه به ثبت رقم ۲۵ میلیون متر مربع جواز زیربنای صادر شده در سال ۸۷ و کاهش این رقم در سال ۸۸ تا مرز ۱۷ میلیون متر مربع، ساختمان‌های جدید به لحاظ مساحت کوچکتر شده‌اند و این یعنی خرد شدن سازه به واحدهای بیشتر که به نظر می‌رسد سازنده‌ها بیشتر برای پایین آوردن ریسک خرید و فروش و مشارکت در بازار راکد مسکن دست به چنین اقدامی زده باشند.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، ادامه ساخت واحدهای کوچک‌تر و به اصطلاح خردکردن واحدها اگرچه بر بافت‌شهری تاثیر خواهد گذاشت، اما شانس خانه‌دار شدن را برای تعداد بیشتری از متقاضیان مسکن در تهران فراهم کرده است که این می‌تواند یکی از زمینه‌های رونق بازار ظرف ۲ سال آینده – که کار ساخت‌وساز واحدهای جدید به اتمام می‌رسد - باشد.


کوتوله‌ترین مناطق
با استناد به آمار ارائه شده توسط دفتر تعیین ضوابط و قوانین صدور پروانه‌های ساختمانی، در فرآیند تخریب و نوسازی واحد‌های مسکونی، در سال ۸۷ منطقه ۱۴ تهران با ۱۳۹۴ جواز کمتر از ۵ طبقه با متراژ ۳۳۲ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۷۷ مترمربع بیشترین فراوانی آمار را در ساخت خانه‌های کوچکتر از ۵ طبقه به خود اختصاص داده که این رکورد در سال ۸۸ مربوط به منطقه ۱۸ با ۵۶۹ پروانه ساخت در متراژ ۱۳۸ میلیون و ۶۲ هزارو ۴۵ مترمربع است و در این میان این نکته قابل توجه است که مناطق جنوبی تهران همچنان جزو مناطق کم تراکم و به اصطلاح کوتوله پایتخت محسوب شده و هیچ تغییری ظرف ۲ سال گذشته در تراکم این مناطق مشاهده نشده است.
در مقابل این آمار، منطقه ۲ با ۴۴۶ فقره مجوز ساخت برای ساختمان‌های بزرگتر و مساوی ۵ طبقه(در سال۸۷) و منطقه ۵ با ۳۹۹ فقره پروانه ساخت برای ساختمان‌های بالای ۵ طبقه(در سال۸۸) مناطقی هستند که می‌توان از آنها به عنوان محدوده‌های مورد علاقه بلند مرتبه‌سازان در تهران یاد کرد که ریسک خرید و فروش در این مناطق کمتر بوده و سازندگان از بازار این مناطق در آینده نزدیک مطمئن هستند و میزان استقبال از ساختمان‌های ساخته شده در آنها بیشتر از سایر مناطق خواهد بود، ضمن اینکه این مناطق به اصطلاح بیشتر برای رونق بازار در سال‌های آینده به تکاپو افتاده است، ولی در مناطق جنوبی ساختمان‌ها یا حکم نوسازی داشته یا برای استفاده بلندمدت ساخته می‌شوند.

نیمی از ساختمان‌های تهران ۵ طبقه و بیشتر
بیش از نیمی از ساختمان‌های مسکونی در تهران در ارتفاع ۵ طبقه و بیشتر احداثمی‌شود.
آمار بانک مرکزی از توزیع تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره توسط شهرداری‌های مناطق شهری کشور نشان می‌دهد که در سال گذشته ۵۴ درصد از ساختمان‌ها در تهران در ارتفاع بیش از ۵ طبقه احداثشده است. همچنین ۳۶ درصد ساختمان‌ها نیز در ارتفاع ۴ طبقه، ۷ درصد در ارتفاع سه طبقه و مابقی به‌صورت یک و دو طبقه بنا شده است.
براساس این گزارش در شهرهای بزرگ نیز طبقه‌بندی ساختمان‌های مسکونی براساس تعداد طبقات به‌ صورتی است که سهم سازه‌های بیش‌از ۴ طبقه از بقیه بیشتر است که این رقم ۲۶ درصد اعلام شده است.
در كليه مناطق شهري ۱۹ درصد از ساختمانهاي مسكوني احداث شده در سال ۸۸ در ارتفاع يك طبقه، ۲۸ درصد در ارتفاع دو طبقه، ۲۰ درصد در ارتفاع سه طبقه، ۱۳ درصد در ارتفاع چهار طبقه و ۱۸ درصد نيز در ارتفاع پنج طبقه و بيشتر بوده است.