وانت جدید ایران خودرو در راه تولید

به گزارش ايكوپرس، مهندس ميرجواد سليماني قائم مقام محصول و كيفيت ايران خودرو با بيان اين مطلب، گفت: اين وانت بر روي پلاتفرم ۴۰۵ و با هدف نوآوري و تامين نياز بازار طراحي و توليد شده است.

وی برخورداری از موتور او. اچ. وی. جی. ۲، استاندارد یورو ۴ و نصب مخازن گاز در کف را از جمله ویژگی های این وانت عنوان کرد و افزود: این ویژگی موجب می شود فضای بزرگ‌تری برای بار اختصاص یابد. سلیمانی اظهار داشت: دو مخزن ۳۵ لیتری گاز در این خودرو نصب شده که از طریق دریچه ای از کف اتاق بار در دسترس راننده است.

قائم مقام محصول و کیفیت ایران خودرو رفع کاستی های وانت باردو را از جمله اولویت های ایران خودرو در عرضه وانت جدید عنوان کرد و گفت: ‌این محصول، در بخش کابین بار بزرگ‌تر بوده و دارای امکانات داخلی مانند ایربگ، کولر و سیستم های جدید مانند ای. بی. اس. است. وی ادامه داد: برای تامین استاندارد یورو ۴ نیز تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری بر روی ای. ام. اس. و کاتالیست خودرو ایجاد شده است.

سلیمانی طراحی وانت در ایران را امری کاملا جدید و اختلاف فنی و تکنیکی از لحاظ طراحی محصول بین وانت پی. یو. وان. با وانت باردو را عمده دانست و گفت: این محصول در دو نوع بنزینی و پایه گاز سوز با گنجایش بار ۷۰۰ و ۶۰۰ کیلوگرم تولید می شود. چرخ های این وانت نیز براساس گنجایش بار طراحی شده و با چرخ سواری متفاوت است.

قائم مقام محصول و کیفیت ایران خودرو اظهار داشت: بیش‌ترین تغییرات این محصول نسبت به خودروی پایه در حوزه قطعات پرسی بدنه است که به صورت کامل توسط سازندگان داخلی انجام شده است. وی افزود: اتاق بار این وانت با پیچ به شاسی وصل شده که با توجه به نیاز مشتری قابل تغییر است.

وی افزود: قالب‌های بدنه توسط شرکت‌های قالب‌های صنعتی و قالب‌های پیشرفته ایران خودرو و جیگ‌ها توسط تام ایران خودرو طراحی شده و در دست ساخت است که بر اساس برنامه زمان‌بندی تا آبان ماه امسال ۷۰ درصد این پروژه به اتمام خواهد رسید. همچنین برخی از قطعات مانند کف اتاق بار و رکاب نیز در مرحله ریخته‌گری قراردارند.

سلیمانی از تجهیز خط مونتاژ سایت ایران خودرو تبریز برای تولید وانت پی. یو. وان خبر داد و گفت: قطعات اصلی بدنه پس از مونتاژ در خط بدنه شش و رنگ آمیزی در سالن رنگ شماره یک، برای مونتاژ نهایی به ایران خودرو تبریز ارسال خواهد شد.

وی افزود: به منظور کاهش هزینه‌های تولید، ازمجموعه‌های قطعات بدنه تولید شده در سایر خطوط مانند بدنه سازی دو و چهار و همچنین شرکت همگام نیز استفاده خواهد شد.

شايان ذكر است، تاكنون يک نمونه وانت پي يو وان ساخته شده و آزمون هاي مهندسي بر روي عملكرد سيستم هاي مختلف آن درحال انجام است.