به گزارش افکارنیوز، محمد‌جواد شیخ با اشاره به اینکه سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت از شهریور‌ماه وارد فرابورس می‌شوند، گفت: البته دو نوع سهام در مورد عدالت وجود دارد یکی مربوط به شرکت‌های تعاونی سهام عدالت و یکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت است که قرار است شهریور‌ماه سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وارد فرابورس شود.

مدیرعامل سابق کارگزاری سهام عدالت تأکید کرد: این شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ابتدا باید تبدیل به سهامی عام شوند که این کار انجام شده، سپس اساسنامه این شرکت‌ها باید اصلاح شود که انجام شده و باید افزایش سرمایه بدهند و سپس در بورس پذیرش شوند، همچنین مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید مورد تایید بورس قرار گیرند. در حال حاضر کارهای اولیه برای پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در فرابورس انجام شده است.

شیخ افزود: در حال حاضر مردم سهام‌دار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیستند و آنچه از سهام عدالت در دست مردم است سهام شرکت‌های تعاونی عدالت است که در مورد دو دهک اول جامعه تخفیف قائل شده‌اند و آن دو دهک مالک سهام عدالت هستند.

وی افزود: در مورد چهار دهک بعدی که بدون تخفیف سهام عدالت دریافت کرده‌اند از محل سود آینده این سهام اقساط آن پرداخت می‌شود و تاکنون تقریبا اقساط سه سال از این سهام پرداخت شده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در مرحله اول سهام عدالتی که به ارزش اسمی یک میلیون تومان در دست مردم قرار دارد باید تبدیل به سهام با قیمت اولیه صد تومانی یعنی تبدیل به ۱۰ هزار سهم ۱۰۰ تومانی شود که مثلا از این مقدار ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار سهم قابل معامله و بقیه در وثیقه سازمان خصوصی‌سازی بابت پرداخت اقساط آینده گرو گذاشته شده است.

وی تأکید کرد: فهرست شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید به شرکت‌ سپرده‌گذاری مرکزی سازمان بورس ارائه شود و اگر کسی بخواهد مالک سهام در دست خود شود باید مثلا ۷۰ یا ۸۰ درصد باقیمانده اقساط را نقدی به سازمان خصوصی‌سازی بپردازد و آن موقع با گزارش دادن شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سهام آنها آزاد و قابل معامله می‌شود.

مدیرعامل سابق کارگزاری سهام عدالت در مورد اینکه ارزش بازار سهام عدالت با ورود به بورس چه تغییری می‌کند، گفت: وقتی این سهام تبدیل به ۱۰۰ تومان و در بورس کشف قیمت شود حداقل ارزش آن ۲.۵ برابر یعنی یک برگ سهام یک میلیون تومانی عدالت حداقل ۲.۵ میلیون تومان ارزش پیدا می‌کند. بنابراین دارندگان این سهام نباید به راحتی آن را بفروشند.

شیخ در پاسخ به این پرسش که آیا سهام عدالت که با هدف سهیم‌کردن مردم در کارخانه‌های بزرگ و ایجاد عدالت منتشر شده، اگر توسط عده‌ای خریداری شود تبدیل به بی‌عدالتی نمی‌شود، گفت: باید در این زمینه از سوی مسئولان و رسانه‌ها فرهنگ‌سازی شود که سهام عدالت در دست مردم ارزش ذاتی بالایی دارد.

وی گفت: اگر سهام عدالت در بورس هم عرضه شود معادل ارزش کل NAV یا ارزش روز بازار معامله نمی‌شود بلکه بین ۷۰ تا ۸۰ درصد ارزش روز خالص دارایی این شرکت‌ها معامله می‌شود. مثلاً اگر ارزش روز آن ۲.۵ برابر باشد به ارزش ۲ برابر معامله می‌شود، پس بهتر است دارندگان سهام عدالت در فروش آن عجله نکنند.

شیخ افزود: مردم باید اجازه دهند تا سهام عدالت کاملا آزاد شود و ارزش خود را حفظ کنند و این مانند پولی نیست که سریع خرج شود بلکه با افزایش تورم سود آوری شرکت‌های سهام عدالت بالا می‌رود و ارزش دارایی مردم افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سابق کارگزاری سهام عدالت در مورد اینکه چند شرکت در سبد سهام عدالت قرار دارند، گفت: قبلا ۵۰ شرکت بودند الان ظاهراً به ۶۲ شرکت افزایش یافته اما همه اینها بورسی نیستند.

شیخ در مورد اینکه سهام چه شرکت‌های مهمی در سبد سهام عدالت قرار دارد گفت: شرکت‌های مهمی مانند فولاد مبارکه، ملی مس، چادرملو، گل‌گهر، کشتی‌رانی جمهوری اسلامی، پالایشگاه تهران، پالایشگاه بندر‌عباس، هلدینگ خلیج‌فارس، مخابرات ایران، ایران‌خودرو، سایپا، پتروشیمی اصفهان، پالایشگاه اصفهان، پتروشیمی شیراز، پالایشگاه شیراز، آلومینیوم، شرکت سرمایه‌گذاری بنیاد تعاون، بانک تجارت، بانک صادرات، بانک ملت، پست‌بانک اینها از جمله شرکت‌های مهم بورسی حاضر در سبد سهام عدالت هستند که نشان می‌دهد سبد سهام عدالت از شرکت‌های قوی بورسی تشکیل شده است.

شیخ در مورد اینکه یکباره ۴۵ میلیون سهامدار عدالت وارد بورس می‌شوند، آیا کشش بازار وجود دارد گفت: بله باید ۴۵ میلیون کد معاملاتی سهامداری برای این افراد باز شود و این تعداد وارد سپرده‌گذاری مرکزی می‌شوند، البته برخی از این افراد قبلا کد معاملاتی دارند اما به یک باره ۶۰ درصد مردم وارد بورس می‌شوند.

وی گفت: بالاترین کد سهامداری در ایران با ورود سهام عدالت به بورس ارائه می‌شود و البته سهام عدالت به صورت یکجا قیمت‌گذاری می‌شود. در حال حاضر قیمت سهام شرکت‌سرمایه‌گذاری استانی عدالت یکسان است چون دارایی همه آنها یکی است اما وقتی سهام آنها آزاد شود بستگی به عملکرد مدیران استانی تفاوت قیمت پیدا می‌کند.

شیخ در مورد اینکه رتبه ایران از نظر داشتن سهام‌دار چه تغییری می‌کند گفت: با ورود ۴۵ میلیون سهامدار عدالت ایران رتبه اول جهان در مردم سهامدار می‌شود که هیچ کشوری نخواهد بود که ۶۰ درصد مردم آنها سهامدار شوند و این یک نکته قوت است.

وی تأکید کرد: البته شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ابتدا مانند یک شرکت سرمایه‌گذاری غیرفعال که سهام آنها تغییر نمی‌کند عمل می‌کند اما وقتی سهام آنها آزاد شد عملکرد آنها متفاوت می‌شود.

وی تأکید کرد: مردم در جایی که منافع دارند ادبیات آن را یاد می‌گیرند همانگونه که قبلا فقط دانشجویان اقتصاد مفهوم سوبسید را می‌دانستند اما امروز در همه کوردهات کشور به واسطه یارانه نقدی مفهوم یارانه در ذهن مردم قرار گرفته بنابر این با ورود ۴۵ میلیون سهامدار فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری و داشتن دید بلند‌مدت در مردم ایجاد می‌شود.

وی گفت: مردم نسبت به فرهنگ سهامداری و بورس با توجه به داشتن نفع شخصی آشنا خواهند شد.