به گزارش افکارنیوز، مصطفی افضلی‌فرد سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به بررسی گزارش این کمیسیون در مورد واردات خودرو اظهار داشت: در جلسه عصر امروز کمیسیون اصل ۹۰ قرار بود گزارش این کمیسیون در مورد واردات خودرو مورد بررسی نهایی قرار گیرد و بخش‌هایی از آن برای قرائت در صحن علنی مجلس انتخاب شود، اما به دلیل گستردگی موضوع و همچنین تاثیراتی که این گزارش می‌تواند بر جامعه داشته باشد، مواردی مطرح و در نهایت مقرر شد بحثنهایی در این باره به جلسه آینده کمیسیون موکول شود.

وی ادامه داد: بعضی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ ایراداتی را بر این گزارش وارد کردند چرا که این گزارش قرار است هم به قوه قضائیه ارسال شود و هم در صحن علنی قرائت شود و همچنین به دلیل آثار و پیامدهای آن باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد که البته نوع ثبت سفارش‌ها و میزان واردات و میزان استفاده از ارز مبادله‌ای و آزاد از جمله موضوعات مورد بحثدر این جلسه بود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: این گزارش دستگاه‌هایی را درگیر می‌کند که لازم است دقت بیشتری به خرج داده شود و امیدواریم در جلسه آینده این موضوع نهایی شود.

افضلی فرد تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در این گزارش بحث‌برانگیز است، اختلاف فاحش ثبت سفارش‌ها با واردات خودرو است چرا که به عنوان مثال حدود ۲۰۰ هزار ثبت سفارش انجام شده و تنها ۴۰ هزار خودرو وارد کشور شده است که جای سوال است آیا این ثبت سفارش‌ها منجر به گرفتن ارز مرجع شده و سپس هیچ خودرویی وارد نشده است؟

وی تاکید کرد: این موضوع در گزارش مطرح شده که ثبت سفارش انجام شده و ارز مرجع هم گرفته شده، اما هیچ کالایی وارد نشده است که بر اساس مستندات ما در گزارش دستگاه‌هایی مانند بانک مرکزی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گمرکات در این موضوع دخیل هستند که باید پاسخگو باشند.

سخنگوی کمسیون اصل ۹۰ در پایان گفت: البته در گزارشی که قرار است در صحن علنی قرائت شود، نام دستگاهی ذکر نشده، اما در گزارش کلی این موضوع آمده است. البته ما در جریان جمعآوری این گزارش جلساتی را با مسئولان این دستگاهها داشتهایم و این موضوعات را مطرح کردهایم.