رکورد مصرف بنزین شکسته شد

به گزارش افکارنیوز، در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه های نفت حدود ۶۵ میلیون لیتر در روز است که پیش بینی می شود در صورت راه اندازی طرح های بنزین سازی پالایشگاه های اصفهان و تبریز این ظرفیت به حدود ۷۰ میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

با توجه به منفی بودن تراز تولید و مصرف بنزین هم اکنون به طور متوسط روزانه ۷ تا ۱۰ میلیون لیتر برش‌های بنزین در مجتمع های پتروشیمی تولید می‌شود تا امکان تامین کامل سوخت مورد نیاز مردم فراهم شود.

آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که از هفته گذشته تاکنون مصرف بنزین یک رشد جدید حدود ۵ درصدی را تجربه کرده به طوری‌که برای نخستین بار از ابتدای فصل تابستان تاکنون متوسط مصرف روزانه بنزین معمولی و سوپر کشور از مرز ۸۰ میلیون لیتر در روز فراتر رفته است.

از این رو هفته گذشته با ثبت یک رکورد جدید تابستانی برای اولین بار پس از اجرای طرح سهمیه بندی تاکنون بیش از ۸۰ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بنزین معمولی و سوپر در کشور مصرف شده که در طول پنج سال گذشته تاکنون در فصل تابستان بی سابقه بوده است.

آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که مصرف ۸۴.۲ میلیون لیتری بنزین در روز پنجشنبه هفته گذشته، رکورد مصرف بنزین در تابستان سالجاری را شکسته است.

محمدباقر نوبخت سخنگوی اقتصادی دولت هفته گذشته با یادآوری اینکه در قانون بودجه افزایش ۳۸ درصدی قیمت سوخت به دولت اعلام شده است، گفته بود: با این وجود، دولت تصمیم گرفته ریالی هم بر قیمت سوخت از جمله بنزین اضافه نکند تا فشار اقتصادی بر مردم تحمیل نشود.

بر اساس لوایح بودجه سالجاری، مجلس شورای اسلامی این اختیار را به دولت داده بود تا نسبت به افزایش متوسط قیمت کل فرآورده های نفتی همچون بنزین، گازوئیل و برق اقدام کند اما دولت افزایش قیمت بنزین را به سال آینده موکول کرده است.

پیش از این هم مسئولان وزارت نفت تثبیت قیمت و سهمیههای بنزین و ورود خودروهای جدید به ناوگان حمل و نقل دو عامل افزایش مصرف بنزین کشور عنوان کرده که این موضوع افزایش قابل توجه ذخیره بنزین نیمه یارانهای با قیمت ۴۰۰ تومانی را هم در کارتهای هوشمند سوخت به همراه داشته است.