به گزارش افکارنیوز، ولی الله سیف امروز در حاشیه بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی در مورد تعیین نرخ سود بر اساس عقود اسلامی بر اساس گفته وزیر اقتصاد گفت: به اعتقاد بنده نرخ بهره کمتر از نرخ تورم معنا ندارد، بنابراین یا باید نرخ بهره افزایش پیدا کند یا نرخ تورم کاهش پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اما در شرایط فعلی مشخصاً سیاست بانک مرکزی کاهش نرخ تورم است، افزود: در مورد عقود اسلامی نیز باید این توضیح را بدهم که عقود اسلامی به دو بخش عقود مبادله‌ای و مشارکتی تقسیم می‌شوند و عقود مبادله‌ای از ابتدا قطعی است و مشخص است که گیرنده تسهیلات در پایان دوره چه نرخی را پرداخت خواهد کرد. در عقود مشارکتی نیز نرخ از ابتدا مشخص نیست و زمانی مشخص می‌شود که فعالیت شرکت مدنی به اتمام برسد و براساس درآمد عقود مشارکتی این نرخ تعیین می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که در دولت یازدهم نرخ سود بر اساس عقود مبادله ای تعیین می شود یا مشارکتی عنوان کرد: وقتی تسهیلات در قالب فروش اقساطی پرداخت می شود یعنی از همان ابتدا نرخ سود به گیرنده تسهیلات اعلام می شود؛ ولی در عقود مشارکتی که شرکت مدنی از امتزاج منابع بانک و گیرنده تسهیلات به وجود می آید و فعالیت اقتصادی انجام می شود در نهایت سود حاصل بین تسهیلات گیرنده و بانک تقسیم می شود.

سیف خاطرنشان کرد: برنامه بانک مرکزی این است که از تمام امکانات برای کاهش نرخ تورم استفاده کند.