به گزارش افکارنیوز، محمدابراهیم امین با تشریح دلایل انتخاب خود به سمت رئیس کل بیمه مرکزی و دلایل پذیرش این مسئولیت گفت: من هرگز در پی پست و مقام نبوده‌ام؛ ولی وقتی به من تکلیف شد همه توان و داشته هایم را در خدمت انجام این وظیفه قرار دادم.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این‌که امروز فرصت آزمون و خطا وجود ندارد یادآور شد: دیگر فرصتی برای سخنان خنثی که نفعی از آنها عاید مردم نمی‌شود وجود ندارد. در دولت جدید که در نتیجه اقبال طبقات روشن و برگزیده جامعه به این جایگاه انتخاب شده، تاکید بر آن است که با دوری از امور تشریفاتی، از هدررفت زمان و سرمایه‌ها جلوگیری شود.

امین با اشاره به نقشه راه بیمه مرکزی تصریح کرد: ما باید این نقشه را کاملا روشن و بی‌حاشیه ترسیم کنیم. برای هر کاری به منابع انسانی و مالی نیاز است و پژوهشکده نیز به این دو منبع نیاز دارد. ما می‌خواهیم امر بیمه‌گری را که استانداردها، ملاک و معیارها و حدود و ثغورش کاملا در جهان مشخص است به جایگاه واقعی خود برسانیم. بنابراین ضروری است همه کسانی که دستی در این صنعت دارند به ۳ مولفه دانش، تجربه و مهارت کافی مجهز باشند.

وی با بیان این‌که وقتی به همه جوانب و رموز کار اشراف نداشته باشیم در مسیر خود به انحراف کشیده خواهیم شد بیان داشت: مبنای عملکرد ما قوانین و مقررات است. در قانون تأسیس بیمه مرکزی و بیمه گری تاکید شده که بیمه مرکزی نهاد حاکمیتی ناظر بر صنعت بیمه است؛ بنابراین باید منافع و حقوق عموم مردم را حفظ کند.

رئیس کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به این مسئولیت، از این پس بیمه مرکزی با هرگونه تعیین حق بیمه بر خلاف قوانین برخورد خواهد کرد. نظارت بر شرایط عمومی مندرج در بیمه‌نامه‌ها نیز از دیگر وظایف ما است که به جد آن را پیگیری خواهیم کرد. بیمه مرکزی نظارت فنی را در همه ابعاد عمومی، اختصاصی و تعیین حق بیمه بر شرکت‌ها اعمال می‌کند و زمینه‌های طفره‌ رفتن شرکت‌ها از اعاده و ایفای حقوق مردم را حذف می‌کند.

امین اظهار داشت: ما شعارهای عجیب نمی‌دهیم؛ صرفا تکالیف و زمان انجام آنها را مشخص می‌کنیم. وی در ادامه با تشریح انتظارات خود از پژوهشکده بیمه تصریح کرد: پژوهشکده بیمه باید ظرف ۳ ماه شرایط عمومی بیمه‌نامه‌ها را مطالعه و راهکارهای اجرایی اصلاح این شرایط را به بیمه مرکزی ارائه کند. همچنین باید ظرف شش ماه روش‌های محاسبات فنی رشته‌های بیمه‌ای را بررسی و راه‌های اصلاح آنها را به بیمه مرکزی اعلام کند.

وی با اشاره به ضرورت مبارزه با دامپینگ نیز خاطرنشان کرد: وظیفه پژوهشکده است که با بررسی داده های انباشت‌ شده شرکت‌های بیمه‌ای طی ۸۰ سال گذشته، این داده‌های خام را به اطلاعات و آن اطلاعات را به دانش فنی لازم و موثر در مسیر بهبود صنعت بیمه کشور تبدیل کند.

رئیس‌کل بیمه مرکزی با تاکید بر تفاوت تصدی‌گری و حاکمیت گفت: بیمه مرکزی به‌ عنوان یک نهاد حاکمیتی از تصدی‌گری دوری خواهد کرد. ما مرز تصدی‌گری و حاکمیت را در صنعت بیمه کشور به‌ روشنی مشخص می‌کنیم و به نظارت حاکمیتی می‌پردازیم.

امین با بیان اینکه بیمه مرکزی از این پس هیچگونه دخالتی در نحوه بنگاهداری شرکتها نمیکند افزود: به همه تحصیل کردگان بیمهای که از دانش و انگیزه کافی برخوردارند اعلام میکنم که در صورت احراز شرایط از سوی آنها، بیمه مرکزی هزینه تحصیل آنها را در دورههای تخصصی بیمهای که زیر نظر بیمه مرکزی در دانشگاهها برگزار خواهد شد، تامین میکند.