به گزارش افکارنیوز، یک منبع آگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وظیفه نظارتی مجلس بر دستگاه های اجرایی از نظارت مجلس بر قراردادهای نفتی وزارت نفت در دولت جدید خبر داد.

وی افزود: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس قرار است قراردادهای جدید نفتی وزارت نفت با کمپانی های غربی را که دارای حساسیت های ویژه ای است بررسی نماید.

این منبع آگاه خاطر نشان کرد: هنوز بررسی ها در این خصوص کامل انجام نشده است و تنها بخاطر حساسیتی که قراردادهای نفتی با کمپانی های غربی وجود دارد، مجلس این موضوع را مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش مهر، منصور معظمی سرپرست معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در خصوص اعلام آمادگی برخی از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان همچون شل انگلیس و توتال فرانسه به منظور بازگشت به صنعت نفت ایران، گفت: مذاکرات با شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان آغاز شده است اما قطعا این مذاکرات یک روزه به نتیجه نخواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه مذاکره با شرکت‌های بزرگ نفتی خارجی قطعا باید فرآیندی را پشت سر بگذارد، تصریح کرد: در این بین در چند هفته گذشته با بهبود روابط دیپلماتیک و خارجی ایران، درخواست‌های متعددی از سوی شرکت‌های خارجی برای بازگشت به صنعت نفت مطرح شده است.

معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال که شروط ایران برای مذاکره و بازگشت احتمالی شرکت‌های بزرگ خارجی به صنعت نفت چیست؟ اظهار داشت: آن دسته از شرکت های بزرگ خارجی و بین المللی که علاقه مند به سرمایه گذاری و مشارکت در صنعت نفت و گاز ایران را داشته باشند می تواند در قالب یک مشارکت " برد – برد " با ایران همکاری داشته باشند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه وزارت نفت از هرگونه مشارکت خارجی در طرح‌ها و پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی در چارچوب ظوابط و قوانین کشور استقبال می کند، تاکید کرد: محدودیتی برای مشارکت خارجی در صنعت نفت وجود ندارد.

معظمی همچنین در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر اعلام آمادگی شرکتهای بزرگ نفتی آمریکا برای بازگشت به صنعت نفت هم توضیح داد: وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران مشکلی با شرکت های نفتی آمریکایی ندارد.