به گزارش افکارنیوز، محمدحسین فرجو در نشست خبری اولین جشنواره‌، ‌ بازی، سرگرمی و رادیو کنترلی‌ها اظهار کرد: با وجود نیاز کودکان به عروسک و به ویژه شخصیت‌های مطرح ملی به دلیل نبود صنعت تولید عروسک درکشور تولیدات عروسک و به ویژه موی سر آن در کشور چین تولید می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از کارخانه‌های تولیدی عروسک در کشور چین به سفارش ایران عروسک تولید می‌کنند و در برخی موارد دیده شده است سرمایه گذاران این شرکت‌ها و کارخانه‌ها ایرانی هستند.

دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی یادآور شد: در سال ۱۳۸۱ که واردات قانونی عروسک آغاز شد ماهانه ۵۷ هزار دلار واردات صورت می گرفت که این رقم در سال ۱۳۹۰ به میانگین ماهانه چهار میلیون دلار افزایش یافت.

فرجو تصریح کرد: ‌ در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ روند واردات به دلیل افزایش قیمت دلار کاهشی شده که این باعثافزایش تولید در داخل کشور بود.

وی تاکید کرد: ‌ در سطح بازار ۹۵ درصد محصولات وارداتی است که از این مقدار ۹۲ درصد ازکشور چین و مابقی از کشورهای تایوان، ترکیه، آلمان و اسپانیا تامین می‌شود.

دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی با بیان این‌که حجم قاچاق اسباب بازی در کشور چهار تا پنج برابر اسباب بازی مکشوفه است خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد آنچه در بازار وجود دارد می تواند کالای قاچاق باشد.

وی در رابطه با طرح‌های نظارتی همچون طرح شبنم گفت: طرح شبنم دارای آفت‌هایی است و در کنار طرح شبنم شورای نظارت برای تولیدات داخلی هولگرام‌هایی تعریف کرده که خانواده ها می توانند با ارسال کد آن به ۳۰۰۰۷۴۰۱۰ از مشخصات کالای خریداری شده داخلی اطلاع یابند.

دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی بیان کرد: قاچاقچیان و برخی واردکنندگان از خلاءهای قانونی سوء استفاده کرده که از این موارد می‌توان به واردات اسباب بازی در چند سال گذشته اشاره کرد که با حق واردات زیر ۲۰۰۰ دلار برای مرزنشینان حجم زیادی اسباب بازی به کشور وارد شد.

فرجو گفت: تعرفه واردات اسباب بازی درحال حاضر ۵۵ درصد و قطعات اسباب بازی ۲۰ درصد است و ترخیص اسباب بازی از ۲۱ گمرک تخصصی صورت می گیرد که در کنار آن‌ها رنگ و آنالیز مواد مصرفی عروسک توسط آزمایشگاه نیرو صورت می‌گیرد.

وی در پایان گفت: ‌ واردات اسباب بازی‌های خلاقانه، آموزشی و کمک آموزشی در سال ۱۳۸۱ کمتر از یک درصد و درحال حاضر به میزان ۱۵ درصد رسیده است.

همچنین دراین نشست محمدرضا علیخانی، دبیر اجرایی نمایشگاه گفت: سازمان توسعه تجارت و نمایشگاه بین المللی برای رویدادهایی که قابلیت تجاری شدن دارند برنامه‌هایی در نظر گرفته است که از این برنامه ریزی‌ها می توان به برگزاری جشنواره و نمایشگاه در گام اول و بعد از آن تجارت، صادرات و خدمات پیرامون اشاره کرد.

علیخانی یادآور شد: در این نمایشگاه عمدتا تولیدکنندگان، واردکنندگان و نمایندگان برندهای خارجی با مشارکت انجمن ورزشهای همگانی و حضور یک شخصیت تلویزیونی از ۲۵ تا ۲۸ مهر ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی آغاز به کار خواهد کرد.