قیمت خودروهای صادراتی به چین و مصر چقدر است؟
گروه اقتصادی:

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات خودروی کشور در شش ماهه نخست سال جاری با کاهش شدید ۸۲.۲۱ درصدی به ۵۲۰۸ دستگاه رسید. ارزش صادرات خودروهای سواری هم با افت ۹۰.۳۲ درصدی به ۱۶ میلیون دلار رسید.

به گزارشافکارنیوز، میانگین قیمت هر خودروی سواری صادراتی طی شش ماهه امسال ۳۰۸۷ دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش ۴۵.۵۸ درصدی را نشان می دهد.


جالب اینجاست که برای نخستین بار یک کشور به جز عراق در صدر بازارهای صادراتی خودروهای ایرانی قرار گرفته است که عجیب تر آنکه این کشور آلمان است.


آلمان، عراق و آذربایجان بیشترین سهم را در بازار خودروهای صادراتی ایران در شش ماهه امسال داشته اند. سهم این سه کشور از صادرات خودروی ایران به ترتیب به ۵۷.۴۳، ۲۵.۲۱ و ۵.۷۸ درصد برآورد شده است. سایر کشورها نیز سهمی معادل ۱۱.۵۹ درصد در صادرات خودروی ایران داشتند.

اما قیمت صادراتی خودروهای ایرانی چه قدر است؟
با وجود کاهش شدید صادرات خودروهای ایرانی، هنوز سایپا و ایران خودرو بازار صادراتی ها در دست خود دارند. ۶۶۷دستگاه خودروی سواری، سهم سایپایی ها از صادرات خودرو در شهریورماه بوده است. عراق و مصر مقصد اول خودروهای صادراتی سایپا در شهریور ماه هستند. در شهریورماه ۲۰۴ دستگاه پراید و تیبا به مصر صادر شده است. در آمار گمرک میانگین قیمت هر دستگاه از این دو خودرو ۶هزار و ۷۰۰دلار ثبت شده است. همچنین در شهریورماه، ۱دستگاه سایپا ۱۵۱، با قیمت ۱۳میلیون تومان معادل ۵۹۰۰دلار به چین صادر شده است. همچنین ۳۲دستگاه تیبا نیز به اذربایجان صادر شده است که ارزش تقریبی هر دستگاه آن، ۷۹۰۰دلار ذکر شده است. در بین صادراتی های سایپا، ۳۷دستگاه ال ۹۰ نیز دیده می شود. هرکدام از این ال ۹۰ ها با قیمت ۲۱میلیون تومان به آذربایجان صادر شده اند.

سهم ایران خودروهایی نیز از صادرات شهریور ماه ۷۵ دستگاه خودرو بوده است. ارزش هر سمند صادراتی به عراق ۵۶۰۰دلار معادل حدود ۱۳.۹میلیون تومان عنوان شده است. همچنین ۸دستگاه خودرو رانا به اوکراین صادر شده است که قیمت صادراتی هر دستگاه آن ۱۷میلیون تومان بوده است. این رقم برای پژو ۴۰۵ های صادراتی به عراق ۶ هزار دلار یا ۱۵میلیون تومان است.

به نظر می رسد خودروسازان داخلی نه تنها با قیمت ها و محصولات خود نتوانسته اند مشتریان ایرانی را راضی نگه دارند که در توسعه بازارهای صادراتی خود ناموفق عمل کرده اند. چندین سال است که عراق تنها مقصد اصلی خودروهای صادراتی ایران است و در این یک سال اخیر به علت افزایش مشکلات داخلی خودروسازان صادرات خودرو حتی به عراق نیز کاهش یافته است.