رکود بازار مسکن تا سال آینده ادامه دارد
گروه اقتصادی:

وقتی دولت جدید کار خود را آغاز کرد، بازارها روند دیگری به خود گرفتند. بازار مسکن نیز از این موضوع مستثنا نبود. تا سال گذشته و پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با آغاز هر فصل مردم در انتظار تکرار شدن بازار و افزایش قیمت ها بودند. علیرغم این افزایش های قیمت مسئولان پیشین منکر هرگونه تحول در بازار مسکن می شدند و نتیجه آن شد که پس از ۸ سال قیمت مسکن جهش ۴۰۰درصدی را به ثبت رساند.

به گزارشافکارنیوز، روزنامه تهران امروز در شماره پنج‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱ در گزارشی با عنوان " فرمان آقای وزیر برای کاهش اجاره‌بها " از قول علی نیکزاد وزیر راه‌ وشهرسازی ایران نوشته است: «اتفاق خاصی در بازار مسکن کشور نیفتاده ‌است که به سبب آن برخی‌‌ها بخواهند قیمت‌ها را بالا ببرند.»

این در حالیست که اکنون در اظهار نظری مشابه، مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک می گوید: «مگر چه اتفاقی افتاده است که قیمت مسکن به نصف کاهش یابد.»

در حالیکه بازار مسکن انتظار داشت اتفاقات سال گذشته‌ ‌‌بار دیگر برای اجاره‌‌نشینان و متقاضیان مسکن‌ تکرار شود، اما ناگهان با انتخابات ریاست جمهوری بازار روندی معکوس در پیش گرفت. در حال حاضر بازار مسکن در تهران حاکی از رکودی بی سابقه است؛ رکودی که پیش بینی برای آینده بازار مسکن را سخت تر کرده است.

پیش بینی رکود طولانی مدت برای شمال نشینان پایتخت
یکی از مشاوران املاک واقع در منظقه گیشا، از رکود بازار مسکن در این منطقه و تعداد زیاد فروشندگان مسکن می گوید. او با اشاره به وضعیت رکودی مسکن در این منطقه، معتقد است تعداد کم خریداران باعثاین وضعیت رکودی شده است. وی پیش بینی می کند وضعیت رکود مسکن در بازار این منطقه تا سال ۹۳ ادامه داشته باشد. او میزان کاهش قیمت ها در منطقه گیشا را از بعد از انتخابات ۳۰ درصد عنوان می کند.

مشاور املاک دیگری که در خیابان دولت تهران واقع شده است، از کاهش ۱۰درصدی قیمت ها در این منطقه از بعد از انتخابات خبر می دهد. وی نیز می گوید وضعیت بازار مسکن دچار رکودی بی سابقه شده است. این مشاور املاک، آغاز این وضعیت را از بعد از انتخابات ریسات جمهوری عنوان و پیش بینی می کند که این وضعیت تا زمستان سال ۹۳ ادامه داشته باشد.

اوضاع ساکت بازار غرب مسکن
در غرب تهران نیز تمام مشاورین املاک از حاکمیت رکود بر بازار مسکن خبر می دهند. یکی از مشاورین املاک منطقه آزادی، از کاهش ۱۰درصدی قیمت مسکن در این منطقه از بعد از انتخابات خبر می دهد. وی می گوید در حال حاضر قیمت هر متر مربع آپارتمان در این منطقه ۳میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است؛ در حالیکه تا چند ماه گذشته هر متر ربع آپارتمان ۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت داشت. او پیش بینی می کند رکود بازار مسکن در این منطقه تا شب عید ادامه داشته باشد.

اما مشاور املاک دیگر می گوید نمی توان در این زمینه پیش بینی انجام داد و مشخص نیست وضعیت رکود تا چه زمانی ادامه دار باشد. وی اذعان دارد که مردم و متقاضیان بازار مسکن در انتظار ترکیدن حباب بازار مسکن نشسته بودند و همین باعثشد تا بازار مسکن به این رکود گرفتار شود.

رکود مبهم بر بازار مسکن جنوب تهران
به نظر می رسد بازار مسکن در جنوب پایتخت کمتر از مناطق دیگر کاهش قیمت را تجربه کرده است. با این حال مشاوران املاک این منطقه نیز از رکود حاکم بر بازار مسکن خبر می دهند.

یکی از مشاوران املاک خیابان نازی آباد، می گوید قیمت مسکن در این منطقه کاهش ۶درصدی را در طی ۳ماه اخیر تجربه کرده است. وی آینده رونق و رکود در این بازار را منوط به اوضاع سیاسی کشور می داند.

یک مشاور املاک دیگر در خیابان آهنگ نیز ضمن تاکید بر رکودی بودن بازار مسکن منطقه، می گوید قیمت مسکن در طی ۳ماه اخیر کاهش ۱۰درصدی را به ثبت رسانده است. او نیز می گوید نمی توان پیشبینی کرد که این وضعیت تا به کی ادامه دار است.


کاهش ۲۰ درصدی قیمت ها در شرق پایتخت
یکی از مشاوران املاک خیابان تهران پارس نیز ضمن تاکید بر رکودی بودن بازار می گوید رکود کنونی نتیجه رفتار متقاضیان مسکن است. وی معتقد است در زمان گرانی تعداد متقاضیان مسکن افزایش می یابد اما در زمانی که ارزان می شود کسی برای خرید مراجعه نمی کند و این موضوع جای تعجب دارد. او می گوید قیمت هر متر مربع آپارتمان در این منطقه با کاهش ۲۰درصدی قیمت، از بعد از انتخابات از متری ۷میلیون تومان به متری ۵.۵ میلیون تومان رسیده است. وی انتخابات، کاهش قیمت دلار و انتظار مردم از اوضاع سیاسی را دلایل رکود کنونی عنوان می کند. وی پیش بینی می کند شب عید رونق به بازار مسکن باز گردد.

مشاور املاک دیگری در شرق تهران واقع در خیابان نارمک، از تعداد زیاد خریداران مسکن می گوید. وی با بیان اینکه قیمت ها در این منطقه در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است، می گوید نمی توان پیش بینی کرد که این اوضاع تا چه زمانی ادامه دار است؟


پس از انتخابات ریاست‌جمهوری روند معاملات در بازارهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای دگرگون شد به این ترتیب بازارهای طلا، ارز و مسکن که نقدینگی سرگردان زیادی را جذب کرده و با افزایش قابل توجه معاملات همراه شده بودند یکباره با تغییر دولت و امید به بهبود اوضاع اقتصادی، با افت شدید تقاضا مواجه شدند که این موضوع در قیمت این کالاها تأثیر قابل توجهی گذاشت.
روند نزولی قیمت در بازار ارز و سکه به سرعت حادث شد اما در بازار مسکن ابتدا قدری سرگردانی وجود داشت و قیمتها از خود مقاومت نشان میدادند. این روزها اما شرایط بازار مسکن دگرگون شده است.