به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از ایلنا حسین الشهرستانی، وزیر نفت عراق، روز گذشته (شنبه ۵ تیر) اعلام کرد: عراق برای احداث چهار پالایشگاه نفتی جدید خواهان جذب سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری است و این در حالی است که این کشور در نظر دارد به یک صادرکننده خالص فرآورده های نفتی تبدیل شود.
الشهرستانی در حاشیه کنفرانسی با حضور شرکت های بزرگ نفتی جهان و علاقه مند به دریافت قراردادهای نفتی عراق، گفت: برای احداثپالایشگاه های نفتی جدید به حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم، به طوری که برای ساخت هر یک از این چهار پالایشگاه به حدود پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.
وی ادامه داد: میزان سرمایه گذاری در پروژه های ساخت این پالایشگاه ها محدودیتی ندارد و ما هم اکنون به دنبال سرمایه گذاران واقعی با هر میزان سهم هستیم.
وزیر نفت عراق افزود: هر سرمایه گذاری می تواند به تنهایی سرمایه گذاری کند و تمام سهام پروژه را در اختیار بگیرد، یا این که می تواند با دولت عراق مشارکت و همکاری کند.
الشهرستانی یادآور شد: سرمایه گذاران در پروژه های احداثپالایشگاه های نفتی عراق می توانند نفت خام را پنج درصد ارزان تر از قیمت های جهانی نفت خام خریداری کنند و معافیت های مالیاتی شامل حال آنها می شود و همچنین زمین و امکانات حمل و نقل برای آنها فراهم شده است.
وزیر نفت عراق با اشاره به آغاز واگذاری قراردادهای مطالعات امکان سنجی و طراحی این پالایشگاه های نفتی گفت: ما به تمام سرمایه گذاران علاقه مند به سرمایه گذاری در پروژه های ساخت پالایشگاه های نفتی عراق خوشامد می گوییم.
عراق در نظر دارد با احداثچهار پالایشگاه جدید در مرکز استان کربلا، کرکوک در شمال و استان های ناصریه و میسان در جنوب، ظرفیت پالایش روزانه خود را از ۵۵۰ هزار بشکه کنونی به ۷۴۰ هزار بشکه افزایش دهد.
ظرفیت های که برای پالایشگاه های کربلا، ناصریه، میسان و کرکوک در نظر گرفته شده است، به تریتب به ۱۴۰ هزار، ۳۰۰ هزار، ۱۵۰ هزار و ۱۵۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.
پارلمان عراق در سال ۲۰۰۷ میلادی قانونی وضع کرد که بر اساس آن سرمایه گذاران می توانند مالکیت کامل پالایشگاه های نفتی را بر عهده داشته باشند.
عراق، سال گذشته میلادی با برگزاری دو دور مناقصه، قراردادهای توسعه ۱۰ میدان نفتی خود را به شرکت‌های نفتی بین المللی واگذار کرد.
با نهایی شدن این قراردادها و اجرای پروژه‌های نفتی یاد شده، بغداد در نظر دارد ظرف سال های آینده، تولید روزانه نفت خود را از دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کنونی به ۱۲ میلیون بشکه افزایش دهد.
عراق با ۱۱۵ میلیارد بشکه ذخیره نفتی پس از عربستان و ایران، سومین دارنده ذخایر بزرگ نفتی جهان به شمار می رود، اما به دلیل سال ها رویارویی با جنگ و تحریم، نتوانسته است ذخایر نفتی خود را توسعه دهد.
بر پایه گزارش صندوق بین المللی پول (آی.ام.اف) حدود ۸۶ درصد درآمدهای عراق در سال ۲۰۰۸ از فروش نفت خام به دست آمد.