افکارنیوز

- در کویت طی روزهای یکشنبه و دوشنبه به‌سختی می‌شد اسکناس ایرانی را در صرافی‌های این کشور برای معامله یافت. این در حالی است که طی دو سال گذشته صرافی‌های کویت به‌دلیل ارزش پایین پول ایران، کمتر با آن خریدوفروش می‌کردند.

پیش از تفاهمنامه میان ایران و کشورهای «۱ + ۵»، یک‌میلیون‌تومان در مقابل ۹۸دینار کویت(در حدود ۳۴۶دلار) معامله می‌شد اما پس از امضای توافقنامه ایران و قدرت‌های جهانی در بامداد یکشنبه، ارزش هر یک‌میلیون‌تومان ایرانی، به ۱۳۰دینار کویت افزایش یافته است.

به گزارش «العربیه»، تحلیلگران بر این باورند که ارزش پول ایران در روزهای آینده، افزایش بیشتری خواهد یافت.

فاضل الشمری، یک صراف کویتی، گفت: «خریدوفروش ارز ایرانی در صرافی‌های منطقه مبارکیه کویت، شاهد افزایش چشمگیری بوده است. مشتریان پول ایران، بیشتر سوری، مصری و کویتی بودند.» به گفته الشمری فرصت شش‌ماه میان ایران و کشورهای غربی، زمان بسیار مطلوبی برای خریدوفروش ریال ایرانی است.

این در حالی است که بازار ارز در امارات بهدلیل ممنوعیت معامله با پول ایرانی در صرافیهای این کشور، در انتظار تصمیم دولت این کشور مانده است. بهدلیل اعمال تحریمهای بینالمللی علیه ایران، صرافیهای امارات بهویژه دوبی از دادوستد با پول ایران منع شدهاند. پیشبینی میشود که در روزهای آینده، ریال ایران به صرافیهای امارات بازگردد. یکی از صرافیهای دوبی که نخواست نامش فاش شود، گفته است که صرافیهای این شهر پس از تصمیم دولت امارات در اجرای تحریمهای بینالمللی، به شکل مخفیانه با پول ایران معامله میکردند.