آیا بازار خودرو " کاهش قیمت‌ " را تجربه می کند؟

به گزارش افکارنیوز، درست ژوییه ۲۰۱۳(تیر ۹۲) بود که صنعت خودروسازی ایران از سوی دولت آمریکا تحت تحریم خصمانه‌ای قرار گرفت و دور جدیدی از تحریم‌ها آغاز شد، به طوری که تمام صنایع خودرو در بخش مواد اولیه، قطعات، خدمات فنی و مهندسی و خدمات پس از فروش را شامل می‌شد.

بر اساس تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که علیه صنعت خودرو ایران اعمال شد، کشورها و شرکت‌های طرف قرارداد با خودروسازان ایرانی، در صورت هرگونه خرید، تامین یا انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در صنعت خودروسازی ایران، با برخورد شدید دولت آمریکا مواجه می‌شدند.

**تحریم ایران شرکت‌های بزرگ خودروسازی را متضرر کرد

اما زمان زیادی نگذشت که تحریم ایران اثرات خود را برای شرکت‌های طرف قرارداد نشان داد. قطع ارتباط با ایران و رکود اقتصادی اروپا دست به دست یکدیگر دادند تا شرکت‌های مطرح خودروسازی به رکود و ورشکستگی نزریک شوند.

در طول این مدت و بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی شرکت‌های خودورسازی خارجی، این شرکت‌ها به دلیل کاهش و قطع رابطه با ایران متحمل ضرر شدند و حتی برخی از کارخانه‌های آن‌ها تعطیل شد.

" پژو " و " رنو " دو شرکت بزرگ خودروسازی جهان هستند که با کاهش رابطه با ایران، مشکلات زیادی برای آن‌ها بوجود آمد.


بر اساس گزارش پایگاه تحلیلی Global Reaserch، تحریم‌های ایران، ۱۱ هزار شهروند فرانسوی را از کار بیکار و باعثتعطیلی یکی از کارخانه‌های این شرکت شد. این اتفاق زمانی رخ داد که شرکت فرانسوی پژو به دلیل تحریم‌های آمریکا، صادرات قطعات خودرو به ایران را قطع کرد؛ چرا که به گفته مسئولان پژو، ۱۰ درصد از محصولات این شرکت به بازار ایران اختصاص دارد.

همچنین بر اساس گزارش Reuters، شرکت خودروسازی " رنو فرانسه " اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های اعمالی علیه ایران، درآمد این شرکت در ۳ ماهه سوم سال جاری میلادی ۲۶۰ میلیون یورو و در نیمه نخست سال ۲۰۱۳، معادل ۵۱۲ میلیون یورو ضرر کرده است.

بالاخره، خسارات وارده به حدی بود که این شرکت‌های خودروسازی در همان زمان تحریم‌ها به از سرگیری همکاری‌های خود با ایران اذعان کردند.
**غول‌های خودروسازی جهان به سمت ایران سرازیر می‌شوند

حدود یک ماه پیش بود که خبر " همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران " منتشر شد که بر اساس آن از شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان از جمله " مرسدس بنز "، " جنرال ‌موتورز "، " فورد "، " کرایسلر "، " فولکس واگن "، " فیات " و " تویوتا " برای حضور در این همایش دعوت شد تا دور تازه‌ای از روابط ایران با سایر کشورها برقرار شود.

در حال حاضر نیز براساس گزارش‌هایی که تا کنون منتشر شده، تمام کشورها به استثنای آمریکا برای حضور در این همایش تمایل نشان داده‌اند، تا جایی که چندی پیش نیز مطلع شدیم که رییس انجمن جهانی خودروسازان نیز برای حضور در همایش مذکور به ایران می‌آید.
مسئولان داخلی نسبت به لغو تحریم صنعت خودرو چه می‌گویند؟ / آیا کاهش قیمت‌ها در راه است؟

در همین خصوص غلام‌ محمد زارعی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این که کاهش تحریم‌ها، گره‌ها و مشکلات خودرو را از بین خواهد برد اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با این فرصت بدست آمده به شکوفایی و نتایج مطلوبی از نظر تولید، کیفیت و کاهش قیمت‌ها برسیم.

وی با اشاره به این که فرصت موجود بهانه‌ای است تا بخشی از مشکلات خودرو کم‌رنگ شود، افزود: متولیان صنعت خودروسازی که برخی از افزایش قیمت‌ها، عدم عرضه مناسب خودرو و پایین بودن تیراژ تولید را نتیجه تحریم عنوان می‌کردند، با لغو این محدودیت دیگر بهانه‌ای برای ادامه روند فعلی خود ندارند.


محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در خصوص لغو تحریم‌های ایران گفت: به‌طور کلی تحریم خودرو در واقع در کنار سایر حوز‌ه‌های تحریم ایران، تحریمی مضاعف محسوب می‌شد و لغو تحریم صنعت خودروسازی قطعا در معاملات بین‌المللی و انعقاد قراردادهای کشور تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

وی همچنین تصریح کرد: رفع کامل تحریم‌های خودروسازی ایران، نیازمند رفع تحریم‌های بانکی و انتقال پول است.

صالحی‌نیا یادآور شد: با حفظ منابع مشترک و افزایش انگیزه‌ هر دو طرف(ایران و شرکت‌های خودروسازی خارجی) روند مثبتی برای آینده صنعت خودروسازی در پیش خواهد بود.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان کشور با بیان این که در صنعت خودرو با چالش‌های متعددی مواجه هستیم، ‌گفت: ۳۰ درصد مشکلات ما در حوزه خودرو ناشی از اعمال تحریم‌ها است که پس از نفت دومین صنعت اختصاصی کشور در تحریم‌ها بود.

نعمت‌بخش با اشاره به زیان بیش از ۵هزار میلیارد تومانی خودروسازان از سال ۹۱ تاکنون، تصریح کرد: اگر در کنار لغو تحریم‌ها سایر مشکلات داخلی نیز مرتفع شوند قطعا رونق به بازار خودرو بازمی‌گردد.

وي همچنین در خصوص تاثیر لغو تحریمها بر قیمت خودرو، تصريح كرد: لغو تحريمها تنها باعث كاهش زياندهي خودروسازان ميشود و تاثيري در کاهش قيمتها نميگذارد؛ چرا كه قيمت خودرو در مقايسه با ساير اقلام تشكيلدهنده اين محصول افزايش چنداني نيافته است.