قیمت مرغ کاهش می یابد؟

به گزارشافکارنیوز،همایون دارابی اظهار کرد: در حال حاضر باید دید چرا تعادل عرضه و تقاضا بر هم خورده است و برای برقراری دوباره این تعادل باید چه کاری انجام داد. در سه ماهه گذشته، تولید گوشت مرغ ماهانه ۱۰ هزار تن بیش از ماه‌های قبل از آن بوده است که نشان می‌دهد دولت برای مدیریت بازار و تامین ذخایر تنظیم بازار در ماه‌های پر مصرف همچون ایام منتهی به سال نو می‌تواند این مازاد تولید را ذخیره‌سازی کند.

وی افزود: در این ذخیره‌سازی اجرای عملیات خرید تضمینی و تعیین قیمتی مناسب برای خرید محصول از تولیدکنندگان می‌تواند تضمین‌کننده تعادل بازار باشد و انگیزه مرغداران برای ادامه تولید را افزایش دهد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی ادامه داد: در شرایطی که افزایش نرخ ارز و تک نرخی شدن آن سبب شده هزینه‌های تولید مرغداران نسبت به گذشته افزایش یابد به نظر می‌رسد با توجه به میزان کشش بازار و توان خرید مصرف‌کنندگان، جبران هزینه‌های افزایش یافته تولید بهتر از افزایش قیمت است.

دارابی گفت: دولت‌ می‌تواند برای جبران هزینه‌های افزایش یافته مرغداران تسهیلاتی برای صادرات در نظر بگیرد تا مرغداران بتوانند با کشورهایی که مشوق‌های بسیاری برای صادرات تعریف می‌کنند رقابت کنند.

وی اظهار کرد: همچنین تسهیلات دیگری مانند جبران نقدینگی افزایش یافته آن‌ها، کاهش هزینه‌های تولید و غیره می‌تواند راهکار دیگری برای جلوگیری از افزایش قیمت باشد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی افزود: به نظر می‌رسد مذاکرات ژنو می‌تواند در آینده تسهیل‌کننده واردات نهاده‌های تولید مرغداری‌ها باشد و قیمت این کالای اساسی برای تولیدکنندگان را کاهش دهد.

دارابی خاطر نشان کرد: در جلسه اخیری که با بانک کشاورزی داشتیم برای جبران هزینههای افزایش یافته مرغداران مقرر شد کمیتهای تشکیل شود تا نقدینگی افزایش یافته مورد نیاز مرغداران از طریق ارائه تسهیلات جبران شود.