آخرین وضعیت طرح مسکن مهر + جدول

به گزارش افکارنیوز، مجری‌ویژه و قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در «مسکن‌مهر»، با ارائه گزارش مفصل از متن و حاشیه‌های مسکن‌مهر و همچنین آمار واقعی از میزان پیشرفت طرح می‌گوید: چیزی حدود ۱۵هزار میلیارد تومان زمین ‌دولتی به‌صورت رایگان(اجاره ۹۹ ساله) برای مسکن ‌مهر اختصاص داده‌شده و تا الان ۴۱ هزار میلیارد تومان نیز از محل خط ‌‌اعتباری بانک‌مرکزی به پروژه‌ها تزریق شده ‌است. به‌گفته رییس سابق سازمان ‌ملی زمین‌ومسکن ۴۶ درصد کل مسکن‌مهر تحویل خانوارها شده و در ۲۷ درصد طرح مشکلات جدی بروز کرده است.


کمتر از نصف مسکن‌مهر تحویل شده است؛ سهم یکسان مشکلات جزئی و جدی در ناتمام‌مانده‌ها

۱۵ هزار میلیاردتومان حداقل ارزش زمین‌های ۹۹ساله به قیمت سال‌های ۸۷ و ۸۸


احمداصغری مهرآبادی دو ماه پیش با حکم وزیر راه‌وشهرسازی ماموریت ویژه گرفت تا در جایگاه قائم‌مقام وزیر، باقیمانده طرح مسکن‌مهر را به سرانجام برساند.

حکمی که به اعتقاد برخی کارشناسان، همه مسوولیت‌های این وزارتخانه و شاید سایر وزارتخانه‌های مرتبط با این طرح را در دفتر جدید رییس سابق سازمان ملی زمین تجمیع می‌کند تا فردی که امروز در میان جمع منتقدان و مخالفان مسکن‌مهر، به نوعی نماینده موافقان محسوب می‌شود، موظف باشد یادگاری دولت قبل را به ایستگاه نهایی هدایت کند.

احمد اصغری مهرآبادی، معاون علی نیکزاد و رییس وقت سازمان ملی زمین‌ومسکن عضو باقیمانده از تیم راهبری مسکن‌مهر است که در جریان تغییرات از دولت قبل به دولت فعلی، در این تیم ابقا شده و حتی سمت او در حال‌حاضر به نفر دوم تیم– بعد از وزیر - ارتقا پیدا کرده است.

مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی و مجری‌ویژه مسکن‌مهر به دلیل سابقه قبلی و سمت فعلی در مسکن‌مهر، حتما متفاوت از بانیان دو آتشه طرح مسکن‌مهر– که امروز در دولت حضور ندارند - و همچنین منصفانه‌تر از نقادان تندرو– برخی مسوولان فعلی - از متن و حاشیه مسکن‌مهر سخن خواهد گفت.

مهرآبادی اولین شفاف‌سازی نسبت به میراثعمرانی، اقتصادی و اجتماعی دولت دهم را با اعلام آماری از اقدامات ناتمام، انجام می‌دهد: «۴۶ درصد از واحدهای مسکونی‌مهر افتتاح شده و از ۵۴ درصد باقیمانده، ساخت ۲۷درصد به اتمام رسیده و در ۲۷درصد از پروژه‌ها مشکلات جدی وجود دارد.»

مهرآبادی در عین‌حال همه تقصیرهای ناشی از تبدیل مسکن‌مهر به میراثدولت احمدی‌نژاد برای دولت روحانی را متوجه کم‌کاری نمی‌داند، بلکه تعیین بیش‌از حد ظرفیت ساخت و ادغام وزارتخانه‌ها را دو سرعت‌گیر طرح مسکن‌مهر معرفی می‌کند.

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی با تشریح برنامه‌ها برای تکمیل طرح مسکن‌مهر، از نقشه دولت برای عبور سریع از گردنه موجود در این پروژه و نحوه تکمیل پرونده طرح می‌گوید.

*طرح مسکن‌مهر براساس چه قانون یا قاعده‌ای شکل گرفت و به اجرا درآمد؟

طرح مسکن‌مهر به دنبال مطالعه‌ای که در طرح جامع مسکن و آمارهای رسمی آن مقطع انجام شده بود، اجرا شد. طرح جامع مسکن تعداد واحدهای مسکونی موجود در کشور را تا زمان مطالعه طرح یعنی سال‌های ۸۵ و ۸۶، معادل ۵/۱۶ میلیون واحد و جمعیت کشور را ۱۷ میلیون خانوار برآورد کرده بود و نشان می‌داد در بازار مسکن با ۵/۱ میلیون نیاز انباشته از طرف تقاضا روبه‌رو هستیم.

بر این مبنا دولت نهم تصمیم گرفت برای اقشار مختلفی که تا آن مقطع نتوانسته بودند صاحب‌مسکن بشوند فکری بکند. بنابراین در اجرای بند د تبصره ۶ بودجه سال۸۶ سپس در راستای قانون ساماندهی مسکن که برنامه‌های مختلفی از جمله مسکن‌استیجاری، اجاره به شرط تملیک، مسکن اجتماعی یعنی اجاره‌های ۱۰ ساله و ۱۵ ساله و یکی هم اجاره ۹۹ساله زمین در آن پیش‌بینی شده بود، طرح مسکن‌مهر شکل گرفت و در راستای این طرح قرار بود اهدافی دنبال شود از جمله مقرر شده بود حجم عرضه بالا برود، صنعتی‌سازی مسکن ترویج یابد و قیمت تمام‌شده مسکن برای اقشار هدف تعدیل شود.

به‌هرحال این پروژه شروع شد و همکاران ما در سطح کشور تلاش زیادی کردند، دولت وقت هم همین‌طور به‌خصوص وزیر وقت راه‌وشهرسازی تا بالاخره توانستیم در جریان دولت دهم ۵۰ درصد این پروژه‌ را جمع کنیم.


*دقیقا چه تعداد واحد مسکونی در طرح مسکن‌مهر ساخته شده و از این حجم، چه تعداد آپارتمان تاکنون تحویل متقاضیان داده‌اید؟

بدون احتساب آمار مربوط به نوسازی و ساخت‌وسازهای «بافت‌فرسوده»، در کل‌ مسکن‌مهر یک میلیون و ۸۶۴ هزار واحد مسکونی هدف‌گذاری و برنامه دولت دهم بود که البته قرارداد دولت با تعاونی‌ها و سازنده‌ها از این برنامه بیشتر شد و به یک میلیون و ۹۶۲ هزار و ۱۰۰ واحد رسید. علت افزایش تعداد واحدها این بود که وزارتخانه چند ماه بعد از شروع امضای قراردادهای سه‌جانبه، تصمیم گرفت دست استان‌ها را به اندازه ۵ درصد ظرفیت کل طرح باز بگذارد تا اگر در استانی، علاوه بر حجم تعریف‌شده ساخت‌وساز، باز هم متقاضی واجدشرایط وجود داشت، مدیران استان بتوانند ظرفیت مسکن‌مهر شهرشان را تا ۵ درصد بیشتر از سقف مصوب، افزایش دهند.

از کل طرح، یک میلیون و ۴۳۵ هزار واحد یعنی معادل ۷۳ درصد کل مسکن‌مهر، به مرحله اتمام نازک‌کاری رسیده است؛ به این معنی که کار ساخت این تعداد از واحدهای مسکونی‌مهر تمام شده و علت تحویل ندادن می‌تواند آماده نبودن خدمات زیربنایی، عدم محوطه‌سازی، کمبود آورده متقاضی یا مسائل دیگری باشد؛ ولی نازک‌کاری این ۷۳ درصد تمام ‌شده است. بنابراین چنانچه اتمام فرآیند ناز‌ک‌کاری ساختمان‌ها را حالت «تکمیل ساختمان» تلقی کنیم، مشخص می‌شود ساخت حدود ۵۲۷ هزار واحد مسکونی‌مهر هنوز تمام نشده است.

از کل طرح تاکنون ۹۰۳ هزار و ۶۱۹واحد افتتاح شده و از این تعداد، ۷۶۲ هزار واحد مسکونی تحویل داده‌شده نیز کارت قسط بانکی و عملیات فروش اقساطی انجام شده است. بنابراین از کل مسکن‌مهر، حجمی معادل ۴۶ درصد افتتاح و تحویل داده شده و نیمی از ۵۴ درصد مابقی، مشکل جزئی و نیمی‌ دیگر مشکل جدی دارند.

*و موجودی قابل افتتاح طی چند ماه آینده چند واحد است؟

الان ۱۴۰ هزار واحد مسکن‌مهر آماده افتتاح داریم که اینها دارای همه نوع خدمات هستند.

*چند درصد عملیات اجرایی طرح مسکن‌مهر به دولت یازدهم منتقل شده است، آیا همان ۲۷ درصد واحدهایی را که هنوز به مرحله نازک‌کاری نرسیده‌اند، می‌توان به عنوان مسوولیت فعلی وزارت راه‌وشهرسازی و سایر دستگاه‌ها به حساب آورد یا کار‌های بر زمین مانده، از این هم سنگین‌تر است؟

کار زیادی برای تکمیل و اتمام طرح داریم. کمتر از ۳۰ درصد از پروژه‌ها هنوز به نازک‌کاری نرسیده‌اند که باید برسند. در همین یک ماه اخیر که شورای راهبری مسکن‌مهر تشکیل شده و من در سمت قائم‌مقام وزیر در ساختمان ستادی وزارت راه‌وشهرسازی مستقر شده‌ام، دو جلسه مشترک و سراسری با مدیران استانی داشتم. با همه مدیران استانی هم جلسه‌های جداگانه برگزار کردیم. یک تیم کارشناسی هم تشکیل دادیم تا ظرف یک ماه همه مشکلات پروژه‌های مسکن‌مهر را به‌صورت استانی و موردی دسته‌بندی کنند و بسته به نوع مشکل، برای آنها در شورای راهبری تصمیم‌گیری شود.

مشکلات مربوط به پروژه‌هایی که هنوز به مرحله نازک‌کاری و افتتاح نرسیده‌اند متفاوت است برخی از پروژه‌ها مشکل محوطه‌سازی دارند، برخی مشکل خدمات زیربنایی، برخی مشکل اختلاف قیمتی، برخی مشکل آورده متقاضی و برخی هم مشکل خاص تعاونی‌ها را دارند، بنابراین نمی‌شود نسخه واحد برای مسکن‌مهر بپیچیم.

برای هر نوع مشکل، راه حل خاص خود را طراحی و در شورای راهبری مسکن‌مهر مطرح خواهیم کرد تا در آنجا بهترین راهکار مطابق نظر اکثریت اعضا به تصویب برسد.

*از ۲۷ درصد باقیمانده یا همان نیم‌میلیون واحد مسکونی‌مهر تمام نشده، چه تعداد از پروژه‌ها مشکل‌دار هستند، به این معنی که بین پیمانکار و دولت و پیش‌خریدار و بانک و سایر عوامل، اختلاف‌نظر جدی در حوزه‌های مختلف فنی، مالی و حقوقی وجود دارد؟

در حال حاضر در صدد غربالگری پروژه‌های مشکل‌دار هستیم. تیمی که قرار شده پروژه‌ها را به‌صورت موردی بررسی کند، یکی از مواردی که باید نسبت به آن تحقیق انجام دهد، همین شناسایی پروژه‌های مشکل‌دار است. از حدود ۴۵۰۰ فقره پروژه تعریف‌شده –هر پروژه حاوی تعداد مشخصی واحدمسکونی - در مسکن‌مهر سراسر کشور، حدود ۲ هزار پروژه به دلیل تورم و افزایش هزینه‌ساخت نیمه‌فعال هستند که برخی از آنها هم در ماه‌های اخیر تقریبا متوقف بودند، اما هم‌اکنون با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده فعال شده‌اند. حدس‌های اولیه این است که این تعداد پروژه‌ها مشکل‌دار هستند، اما باید تحقیقات کافی انجام شود.

*الان وضعیت کارگاه‌های مسکن‌مهر چگونه است؟

در جریان جابه‌جایی دولت در تابستان، خبر رسیده بود عمده کارگاه‌ها تعطیل شده و برخی پیمانکاران، با وام‌های مسکن‌مهر، سرمایه‌گذاری‌های دیگری شروع کرده‌اند.

کارنامه لحظه‌ای فعالیت پیمانکاران مسکن‌مهر در سامانه مسکن‌مهر موجود است و چنین چیزی را تایید نمی‌کند. ۸۰ درصد کار باقی‌مانده در مسکن‌مهر مربوط به ۱۶ استان است و سرعت ساخت‌وساز فقط در شهریورماه افت قابل‌ملاحظه‌ای داشت، اما منحنی کار از مهرماه دوباره شیب صعودی گرفت؛ یعنی روند رو به بهبود است.

* مشکل آب و برق مسکن‌مهر بالاخره حل شد؟

وزارت نیرو کمک خوبی کرده اما هنوز تعداد زیادی از واحدها نیاز دارند مشکل آب و برق و فاضلاب آنها حل شود. به‌خصوص در مرحله سفت‌کاری حجم این دسته از واحدها زیاد است.

*مشکل وزارت نیرو چیست؟ منابع آبی ندارد یا اینکه اعتبار می‌خواهد؟

اخیرا جلسه‌ای با حضور ۲ وزیر در وزارت راه‌وشهرسازی و معاونین ذی‌ربط داشتیم و هماهنگی شد و آنها هم استقبال کردند که سریع کار را جمع کنند. در دولت هم تاکید شد واحدهایی که به مرحله نازک‌کاری می‌رسد دستگاه‌های خدمات‌رسان سریع خدمات لازم را در جهت افتتاح و تحویل به مردم ارائه کنند.

*مصوبه هفته‌های آخر هیات دولت دهم درباره واگذاری مالکیت عرصه مسکن‌مهر –زمین‌های ۹۹ساله - به شرط تسویه‌حساب ۱۰ درصد وام بانکی به کجا رسید، اجرایی شد؟

این موضوع به صورت ویژه در دست بررسی است. نظر غالب در این باره مثبت است.

*کل هزینه‌ای که تا الان دولت برای مسکن‌مهر انجام داده چقدر است؟

هزینه‌ها شامل تسهیلات بانکی و قیمت زمین‌های ۹۹ساله است که البته تسهیلات بانکی براساس مصوبه دولت قبل در طول ۲۰ سال –با احتساب دوران مشارکت‌مدنی - از طریق پرداخت اقساط صاحبان واحدها به سیستم بانکی عودت داده می‌شود. در بخش تسهیلات، تا الان حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان وام پرداخت شده است. البته تعهد بانک‌مسکن فعلا ۴۸ هزار میلیارد تومان است که ۷ هزار میلیارد باقی‌مانده به تناسب پیشرفت فیزیکی ساختمان‌ها، پرداخت می‌شود. ۲ هزار میلیارد تومان دیگر هم مصوبه اسفند ماه سال گذشته هیات‌دولت بود، اما بانک‌مرکزی چون معتقد است این تسهیلات در تورم تاثیر گذاشته است اخیرا جلوی پرداخت ۲ هزار میلیارد تومان را گرفت، اما در جهت کمک به تکمیل پروژه‌ها پیگیر این موضوع هم هستیم.

قیمت زمین‌های مسکن‌مهر نیز همیشه برآوردی بوده است، چون قیمت زمین‌های واگذارشده در مناطق مختلف متفاوت بوده است، اما در مکان‌یابی و اختصاص زمین‌ها قرار بر این بوده که قیمت زمین در زمان واگذاری برای ساخت‌ مسکن‌مهر حداکثر یک‌سوم هزینه ساخت باشد؛ یعنی با ملاک قراردادن هزینه ساخت متری ۳۰۰ هزار تومان، قیمت زمین باید متری حدود ۱۰۰ هزار تومان بوده باشد.

از بیش‌از دو میلیون واحد مسکن‌مهر شامل کل طرح و همچنین برنامه ۲۰۰ هزار واحدی نوسازی بافت‌فرسوده، یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد روی زمین‌های ۹۹ساله ساخته شده و مابقی روی زمین‌های ملکی افراد در قالب مسکن‌مهر خودمالکی اجرا شده است. مساحت زمین‌های ۹۹ساله حدود ۱۵ هزار هکتار یا ۱۵۰ میلیون مترمربع برآورد می‌شود که با میانگین قیمت مترمربعی ۱۰۰ هزار تومان این زمین‌ها، دولت حدود ۱۵ هزار تا ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل زمین‌های مسکن‌مهر، در این طرح هزینه کرده است.

*پیمانکاران مسکن‌مهر به شدت منتظر اعلام خبرهایی از افزایش قیمت هستند. برنامه‌ای برای افزایش قیمت تمام‌شده مسکن‌مهر دارید؟

وزارت راه‌‌‌وشهرسازی در طول دوران اجرای طرح مسکن‌مهر دوبار قیمت‌ تمام‌شده مسکن‌مهر را از قیمت مقطوع متری ۳۰۰ هزار تومان افزایش داد. بعضی از پیمانکاران به این افزایش قیمت واکنش مثبت نشان دادند و کار را جمع کردند، بعضی‌ها هم متاسفانه کار را کند کرده‌اند.

الان هم مشغول بررسی‌ گزینه‌های مختلف هستیم، اما قطعا مثل قبل، عمل نخواهیم کرد و این‌طور نخواهد بود که مابه‌التفاوت احتمالی شامل همه پیمانکاران شود. پیمانکاری که کار را به موقع تمام نکرده است، باید درباره علت کم‌کاری پاسخگو باشد. دولت باید عادلانه برخورد کند، نمی‌شود به سازنده‌هایی که کار را عمدا نگه می‌دارند اضافه قیمت بدهیم و کسی که کار را زود تمام کرده، مشمول هیچ افزایش قیمتی نشود. همین پروژه مسکن‌مهر کرمانشاه که سه هفته قبل به عنوان سری اول افتتاح‌های مسکن‌مهر دولت یازدهم به بهره‌برداری رسید با متری ۳۱۰ هزار تومان به اتمام رسیده است؛ یعنی با آورده‌نقدی ۷ تا ۱۰ میلیونی متقاضیان. پس با قیمت کمتر از متری ۳۴۰ هزار تومان هم می‌شد پروژه‌ها را تحویل داد، اما با این حال برخی سازنده‌ها ادعای بیشتر از این را دارند.

در صورتی که برنامه‌ای برای افزایش قیمت مسکن‌مهر داشته باشیم، پیمانکارانی که ظرف یک بازه زمانی مشخص بتوانند کار را جمع کنند و واحدها را تحویل متقاضیان بدهند، جزو مخاطبان این برنامه خواهند بود.

*ولی ظاهرا کل پیمانکاران به مشکل افزایش هزینه و عدم کفایت قیمت تمام‌شده برخورد کرده‌اند.

خیر اصلا این‌طور نیست. چطور است که یک پیمانکار در یک شهر دور افتاده، کار را زود تمام کرده، اما یک پیمانکار در بیخ شهر تهران، هنوز تمام نکرده است معلوم است یا توانایی فنی نداشته یا سوءمدیریت داشته است. اینها باید دسته‌بندی شود و در تعدیل قیمت‌ها لحاظ شود.

*برخی مسوولان قبلی مسکن‌مهر که امروز در وزارت راه‌وشهرسازی سمت ندارند، معتقدند افزایش قیمت برای برخی پروژه‌ها حتمی است و می‌گویند دولت باید ۵ هزار میلیارد تومان اضافه بر ۵۰ هزار میلیارد تومان خط‌اعتباری مسکن‌مهر، به این طرح اختصاص دهد تا بتواند، کار را تمام کند.

ما خودمان به یک عدد خام رسیده‌ایم که بسته به استان مربوطه و میزان پیشرفت فیزیکی هر پروژه و همچنین عملکرد پیمانکار و از همه مهم‌تر میزان تاخیر مجاز یا غیرمجاز آنها مابه‌التفاوت قیمت در نوسان خواهد بود.

*افزایش احتمالی قیمت مسکن‌مهر، از محل خط‌اعتباری قرار است، تامین شود؟

خیر، براساس راهکارهای مشخص دیگری که به موقع، اعلام خواهیم کرد. ضمن اینکه از متقاضیان انتظار داریم سهم آورده‌نقدی‌شان را برای تسریع در تکمیل پروژه، زودتر پرداخت کنند.

* در حکمی که آقای آخوندی برای انتصاب شما به عنوان قائم‌مقام وزیر و مجری ویژه مسکن‌مهر صادر کرد، دستور تشکیل شورای راهبری مسکن‌مهر نیز ابلاغ شده است. این شورا در هفته‌های اخیر تشکیل شده است؟

شورای راهبری مسکن‌مهر با ترکیب وزیر راه‌وشهرسازی، قائم‌مقام وزیر در امور مسکن‌مهر، رییس سازمان ملی زمین و مسکن، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، معاون امور مسکن، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی، مشاوران وزیر در امور مالی و شهرسازی و همچنین مدیرعامل بانک مسکن‌ شکل گرفته است و در همین ایام، ۱۰ جلسه با حضور وزیر برگزار شده است. اولین جلسه ۲۰ مهر برگزار شد.

*شما در دو سال آخر دولت دهم هفته‌ای یکبار به همراه رییس‌جمهور وقت یا معاون اول، در افتتاح‌های مسکن‌مهر حضور داشتید. آقای احمدی‌نژاد فقط افتتاح می‌کرد یا درباره کیفیت ساختمان‌ها بعضا ایراد هم می‌گرفت؟

ایشان در مواردی که ایرادی به نظرشان می‌رسید، تذکر می‌دادند.

*آقای احمدی‌نژاد دنبال خانه‌باغ بود، اما برج‌های ۱۵ طبقه در مسکن‌مهر ساخته شد. چرا تاکید رییس‌جمهور وقت مبنی بر تغییر و تحویل در نظام شهرسازی، در طرح دولت عمل نشد؟

من سال۸۷ آمدم سازمان ملی تا آن زمان مکان‌یابی‌های مسکن‌مهر عمدتا انجام شده بود کاری که در آن زمان به نظرم رسید اهمیت دارد، شناسایی اراضی فاقد سند و اخذ و انتقال سند به‌نام دولت بود و سریع برای زمین‌های ۹۹ساله سند ملکی به‌نام دولت گرفتیم، چون اگر سند در رهن بانک‌های عامل قرار نمی‌گرفت بانک‌ها وام نمی‌دادند.

*تیراژ مسکن‌مهر چطور؟ با ساخت ۲ میلیون واحدمسکونی ظرف ۴سال موافق بودید؟

خودم به شخصه با ساخت ۲ میلیون واحد موافق نبودم چون حدس می‌زدم متقاضی واجدشرایط کمتر از این باشد.

*پس آن ۵/۱ میلیون خانواری که طبق مطالعه طرح جامع، تقاضای انباشت شناخته شده بودند، چه بود؟

طبق بند د تبصره۶ بودجه سال۸۶، ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی برای مسکن‌مهر به استان‌ها ابلاغ شده بود. ما اگر در شروع مسکن‌مهر یک میلیون واحد تعریف می‌کردیم و می‌ساختیم، الان طرح تمام شده بود. حتی اگر ادغام وزارت مسکن با وزارت راه صورت نمی‌گرفت، باز هم بخش زیادی از طرح تمام شده بود. اما ادغام یکسال وقت ما را گرفت و یکسال زمان صرف تعریف ساختار و جابه‌جایی مدیران شد و تقریبا یکسال کاری را در مسکن‌مهر از دست دادیم. نیمه دوم سال ۹۱ هم که گرانی و تورم و تحریم پیش آمد، باز سرعت اجرا کندتر شد.

*بعد چطور در برابر ۵/۱ میلیون متقاضی واجدشرایط، ۲ میلیون واحد تعریف کردید؟

به‌هرحال این طرح در مسیری افتاد که شد.

*شما هم واژه «بیابان» را در لابه‌لای نقدهایی که این روزها نسبت به مسکن‌مهر می‌شود، شنیده‌اید؟ علت انتخاب موقعیت زمین‌های ۹۹ساله در نقاط بیرونی شهرها چه بود؟

در بعضی از شهرها، داخل شهر زمین نداشتیم. ما متکی به زمین‌های دولت بودیم دولت هر کجا زمین داشت، طرح مسکن‌مهر پیاده شد. البته در بعضی جاها هم دولت زمین خریداری کرد، اما منابع برای خرید زمین محدود بود. سیاست این بود که زمینی انتخاب شود که قیمت آن یک‌‌سوم قیمت ساخت باشد. نمی‌توانستیم زمین متری ۲ میلیون و ۳ میلیون تومان بخریم و واگذار کنیم. البته بخشی از اراضی اختصاص یافته به طرح مسکن‌مهر به دلیل نبود اراضی دولتی در داخل محدوده‌ها یاگران بودن اراضی، در حریم شهرها مکان‌یابی شده بود که متعاقبا به محدوده‌های شهری الحاق شد ضمنا برابر مصوبه دولت قبل تامین واحد مسکونی‌مهر برای متقاضیان این طرح در کلان‌شهرها برعهده شهرهای جدید بود. از طرفی، مسکن‌مهر خودمالکی و بافت‌فرسوده که شامل تقریبا ۵۰درصد کل طرح مسکن‌مهر است، اغلب در داخل محدوده شهرها اجرا شده است.