به گزارش افکارنیوز، آمار هشت ماهه واردات خودرو از گمرک، نشان میدهد که در مدت یاد شده ۳۶ هزار و ۲۱۲ دستگاه خودرو به کشور وارد شده است که ارزش آن ۷۵۱ میلیون دلار است.

میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی طی ۸ ماه اول امسال ۲۰ هزار و ۷۴۳ دلار(نزدیک به ۲.۹۹ برابر هر خودروی صادراتی) می‌باشد که نسبت به سال گذشته با کاهش ۸.۴۴ درصدی مواجه است.

امارات متحده عربی با ۲۶ هزار و ۷۱۷ دستگاه، چین ۶ هزار و ۳۳۱ دستگاه و کویت یک هزار و ۲۵۹ دستگاه، عمده کشورهای مبدأ واردات خودروی سواری در مدت یاد شده هستند.

نگاهی به فهرست خودروهای گران قیمت وارداتی ثبت شده در گمرک کشور طی آبان ماه نشان می دهد بر خلاف فصل تابستان که در عمل واردات خودروهای با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار دلار عملا متوقف شده بوداما دراین ماه واردات خودرو های بالای ۱۰۰ هزار دلار چشمگیرتر از گذشته است.

گرانترین خودرو وارداتی در آبان ماه یک دستگاه بنز sl۵۰۰ به ارزش ۱۸۰هزار و ۵۵ دلار می باشد. این خودرو از امارات متحده عربی وارد و از گمرک یزد ترخیص شده است.

نکته قابل تامل که در واردات خودرو های لوکس به چشم می آید این است که چندی پیش سازمان توسعه تجارت به ۱۱۰ مدل خودروی خارجی مجوز ورود به ایران را داد که دراین لیست نام برندهای پورشه و مازراتی به چشم نمی خورد. اما در آبان ماه بیش از ۵۰دستگاه خودرو پورشه به کشور وارد شده است.

این در حالیست که گمرک در آبان ماه ثبت سفارش خودرو هایی باحجم موتور ۲۵۰۰سی سی و بالاتر را ممنوع اعلام کرد و در بخشنامه دیگری نیز تنها دو گمرک شهید رجایی و تهران را مجاز به ترخیص این خودرو ها اعلام نمود.

همچنین گمرک ممنوعیت تخصیص ارز مرجع به واردات خودرو را درآبان ماه اعلام کرد.

خودرو های وارداتی بالای ۱۰۰ هزار دلار در آبان ماه به شرح زیر است.

خودرو

قیمت(دلار)

تعداد

پورشه کاین

۳۹۲۳۷۰۴

۴۹

پورشه پانامرا

۷۱۹۴۳۹

۶

بنزsl۵۰۰

۱۸۰۰۵۵

۱

بنزs۵۰۰مشکی

۱۷۸۷۲۷

۱

بنزs۵۰۰آبی

۱۷۶۴۹۶

۱

بنزs۵۰۰سفید

۱۷۵۸۹۰

۴

بنزs۵۰۰

۱۷۷۶۳۴

۲

بنزs۵۰۰

۱۵۶۴۲۹

۱

سواری کیا اسپورتج

۱۶۳۵۰۰

۲

ب ام و۶۵۰

۱۰۲۳۲۹

۱