اعلام ناگهانی قیمت بنزین

کارگروه تحول اقتصادی دولت قیمت بنزین را تعیین تکلیف کرده اما قرار است در آستانه اجرای هدفمندی یارانهها ( احتمالا آبان ماه) جزئیات این تصمیم اعلام شود.
به گزارش خبرنگار مهر، دولت سوت هدفمندی یارانه‌ها را در فصل بهار امسال و احتمالا آبان ماه به صدا درخواهد آورد تا جراحی اقتصاد ایران پس از گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی به صدا درآید.

به گزارش مهر، براساس برنامه ریزیهای انجام شده، قرار است قیمت بنزین نه هم اکنون بلکه در آستانه هدفمندی یارانه ها اعلام شود. به احتمال بسیار زیاد، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور سهمیه بنزین مهرماه را نیز اعلام خواهد کرد اما سهمیه بنزین برای آبان و آذر فعلا با اما و اگر مواجه شده است و سرنوشت آن به زمان اجرای هدفمندی یارانه ها بستگی دارد.

محمد رضا رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به عرضه بنزین تک نرخی پس از اجرای هدفمندی یارانه ها، گفته است: قصد داریم بنزین را با یک قیمت نیمه یارانه‌ای عرضه کنیم.

بنزین تک نرخی؛ محتمل ترین گزینه

با این سخنان نیز مشخص می شود احتمال اینکه بنزین به صورت تک نرخی و با قیمت ۴۰۰ تومان در زمان هدفمندی یارانه ها عرضه شود، بسیار بیشتر از سایر سناریوهای دیگر است.

در همین حال، محسن خجسته مهر معاون وزیر نفت در گفتگو با مهر از بنزین به عنوان استراتژیک ترین کالای کشور یاد کرده است. وی گفته است: در مجموع در شرایط فعلی با احتساب تولید ۱۵ میلیون لیتر بنزین در واحدهای پتروشیمی امکان افزایش ظرفیت تولید این فرآورده سوختی به حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز وجود دارد.

گزارش مهر حاکی از آن است که در پنج ماهه نخست سالجاری بنزین عمده‌ترین کالای وارداتی کشورمان بود و با اختصاص ۲۴/۹ درصد از کل ارزش واردات و ۴۸/۱۵ درصد از وزن، جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.

از ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه ۶۶.۶ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که مصرف این فرآورده نفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روزانه حدود دو میلیون لیتر کاهش یافته است.

کاهش سهمیه خودروهای شخصی از مهمترین عوامل در کاهش مصرف کل بنزین به شمار می رود اما متناسب با این کاهش مصرف، تقاضا برای دریافت بنزین آزاد ۴۰۰ تومانی هم در جایگاههای سوخت افزایش یافته است.

هم اکنون قیمت هر لیتر بنزین یارانه ای ۱۰۰ تومان، بنزین سوپر یارانه ای ۱۵۰ تومان، بنزین نیمه یارانه ای ۴۰۰ تومان و بنزین نیمه یارانه ای سوپر ۵۵۰ تومان است.