اوپک باید برای نفت ایران جا باز کند

به گزارش افکارنیوز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در حال حاضر با دو چالش روبرو است. چالش اول این است که آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده سنتی نفت اوپک به سرعت در حال افزایش تولید نفت خود است و چالش دوم این است که اوپک باید با برنامه های ایران و عراق برای افزایش تولید و صادرات نفت خود کنار بیاید؛ امری که احتمالا به کاهش قیمت جهانی نفت نسبت به آنچه اوپک انتظار دارد، خواهد انجامید.

بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان در وین تاکید کرد: تحت هر شرایطی ما تولید نفت خود را به چهار میلیون بشکه نفت در روز خواهیم رساند، حتی اگر قیمت نفت به ۲۰ دلار در هر بشکه برسد.

ایران که موضع آن در پی توافق هسته‌ای در ژنو تقویت شده اعلام کرد که تولید خود را در سال آینده از روزانه دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه به چهار میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

این درحالی است که عراق نیز اعلام کرده قصد دارد تولید نفت خود را در سال آینده با روزانه یک میلیون بشکه افزایش به چهار میلیون بشکه در روز برساند.

این مساله باعثفشار روی قیمت‌ها و واکنش اوپک از طریق کاهش سهم تولید دیگر اعضا خواهد شد. اگرچه عراق و ایران هر دو برای رسیدن به این هدف‌گذاری با موانع قابل توجهی روبه‌رو هستند.

ایران قبل از لغو شدن تحریم‌های نفتی چند ماه مذاکره فشرده را پیش‌رو دارد و صنعت نفت عراق نیز با مشکلات عدیده‌ امنیتی و زیرساختی مواجه است.

عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین صادر‌کننده‌ نفت جهان با بیشترین فشار برای کاهش تولید خود به منظور بازکردن فضای افزایش تولید نفت ایران و عراق مواجه است، زیرا این کشور در غیاب ایران تولید خود را به سطح بی‌سابقه‌ بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز رساند.

زنگنه خطاب به اعضای اوپک تاکید کرد: اعضایی که در سال گذشته بیشتر تولید کرده‌اند باید بدانند که هم اکنون وقت آن است که برای بشکه های ایران جا باز کنند.

احتمال افزایش تولید و صادرات نفت ایران با موضع گیری محتاطانه رقبای ایران در اوپک مواجه شده است.

مقامات سعودی گفته‌اند افزایش تولید نفت ایران و عراق بعید است که به سرعت محقق شود و علی النعیمی - وزیر نفت عربستان موضع جدی ایران در زمینه‌ قیمت نفت را کم اهمیت جلوه داد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: شما بیش از حد حواستان به ایران است و این چندان خوب نیست! آیا می‌دانید که اگر قیمت نفت به ۲۰ دلار در هر بشکه برسد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ شما می‌دانید که چه تعداد کشور تولید نفت را متوقف خواهد کرد که این شامل نفت شیل، شن‌های نفتی کانادا و نفت زیر لایحه‌های نمک می‌شود. تمام این تولید‌ها متوقف می‌شود.

وی پیشتر گفته بود: احتمال افزایش صادرات نفت ایران نمی‌تواند عاملی برای کاهش تولید اوپک باشد زیرا تقاضای جهانی برای خرید نفت همچنان مطلوب است.

وزرای نفت اوپک همچنین انتخاب دبیرکل بعدی این سازمان و جانشین عبدالله البدری دبیرکل کنونی اوپک را در دستور کار داشتند اما از آنجا که هیچ یک از سه کشور ایران، عراق و عربستان که برای این سمت نامزد معرفی کردهاند از کاندیداتوری عقبنشینی نکردند و از سوی دیگر در زمینه انتخاب یکی از نامزدها به اجماع نرسیدندآ البدری مجددا در سمت خود ابقا شد.