وعده وزارت نفت برای یک فاز پارس جنوبی

به گزارش افکارنیوز، در حالی سایت رسمی اطلاع رسانی وزارت نفت(شانا) از عملیات راه اندازی سکوی فاز ١٨ در ١٥ روز آینده و بهره برداری از کل این فاز تا پایان امسال یا دو ماه نخست سال آینده خبر داده است که وزیر نفت در جریان دومین بازدید خود از فازهای در حال توسعه پارس جنوبی هیچ وعده جدیدی در مورد فاز ۱۷ و ۱۸ نداده و تنها به این که فاز ١٧ پارس جنوبی نسبت به سه ماه گذشته ساماندهی بهتری یافته است اکتفا کرده بود.

اگر چه بارگیری سکوی فاز ۱۸ میدان گازی پارس جنوبی برای نصب در دریا از ۱۴ آذرماه امسال آغاز شده است و طبق پیش بینی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران این سکو تا پنج ماه آینده قابل بهره برداری خواهد بود اما در حال حاضر این سکو ۹۹ درصد پیشرفت داشته و هنوز کامل نیست.

از سوی دیگر با وجود این که حمیدرضا گلپایگانی - مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران - از پایان عملیات حفاری چاه‌های فاز ١٨ پارس جنوبی بر اساس قرار داد با کارفرما خبر داده است اما عملیات حفاری تکمیلی ۲۲ حلقه چاه این فاز حداقل یک سال به طول خواهد انجامید که این موضوع نشان‌دهنده این است که تولید گاز در زمانی که سایت وزارت نفت اعلام کرده است محقق نخواهد شد.

طبق آخرین وعده‌ای که مدیران نفتی برای بهره‌برداری از فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی داده‌ بودند قرار بود خردادماه امسال تولید ۱۲.۵ میلیون مترمکعب گاز از سکوی فاز ۱۷ انجام شود که این وعده به دلیل تکمیل‌نبودن حفاری‌ چاه‌های سکو این فاز محقق نشد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران هم اکنون نیز عملیات حفاری و تکمیلی چهار حلقه چاه از فاز ۱۷ میدان مشترک پارس جنوبی باقی مانده است که حفاری چاه‌های موجود در این فاز تا اواخر ماه آینده – دی ماه - انجام خواهد شد.

البته حفاری تکمیلی چاه‌های فاز ۱۷ پارس جنوبی نیز مانند فاز ۱۸ بیش از یک سال به طول خواهد انجامید. از سوی دیگر سکوی فاز ۱۷ در زمان نصب در محل این فاز پیشرفت بین ۸۵ تا ۸۷ درصد داشت که اکنون بعد از گذشت بیش از یک سال پیشرفت آن به حدود ۹۳ درصد رسیده است که این موضوع هم نشان می‌دهد نباید منظر تولیدی شدن فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در سال ۱۳۹۳ بود.

همچنین با وجود وعده‌ جدید مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس برای بهره‌بردای از بخشی از پالایشگاه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در فصل بهار سال ۱۳۹۳ این پالایشگاه تا کنون ۸۹ درصد پیشرفت داشته است.

طرح توسعه‌ی فاز‌های ۱۷ و ۱۸ میدان گازی پارس جنوبی توسط کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی) شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت – اویک -، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران و شرکت حفاری دانا انرژی) به رهبری ایدرو در حال اجراست.

فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی دارای چهار ترین با ظرفیت تولید هر کدام ۱۲.۵ میلیون مترمکعب گاز است. در این طرح برای هر کدام از فازها با ۲۲ حلقه چاه یک سکو تولید در نظر گرفته شده است.

در صورت بهرهبرداری کامل از فاز ۱۷ و ۱۸ روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز تصفیه شده به منظور انتقال به شبکه سراسری و ۷۰ میلیون متر مکعب گاز اتان برای تحویل به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تولید و روزانه ۴۰۰ تن گوگرد استحصال میشود. همچنین تولید سالانه یک میلیون تن گاز مایع و ۲۷ میلیون بشکه میعانات گازی برای صادرات پیش بینی شده است.