به گزارش افکارنیوز، پژمان پزشکی اظهار کرد: نرخ قبلی بیمه محصولات کشاورزی که در مهر سال جاری اعلام شده بود تعدیل شده است، نرخ بیمه محصولات کشاورزی به ویژه در مورد گندم تا ۴۶۰ درصد افزایش یافته بود، ولی به همان نسبت میزان تعهدات صندوق بیمه نیز افزایش یافت.

وی تصریح کرد: از آنجایی که پرداخت این حق بیمه در توان کشاورزان نبود بنابراین نرخ‌های اعلام شده توسط مسوولان کشوری تعدیل شد.

پزشکی با اشاره به نحوه محاسبه نرخ حق بیمه محصولات کشاورزی، گفت: میزان تعرفه‌ها و تعهدها در کمیته‌های فنی و با حضور کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی، محاسبه و اعلام می‌شود. در تعیین حق بیمه و تعهدات، نرخ خرید تضمینی و قیمت تمام شده محصولات کشاورزی در نظر گرفته می‌شود.

مدیر گروه بیمه بانک کشاورزی اصفهان درباره علت گرانی حق بیمه محصولات کشاورزی، اظهار کرد: از آنجایی که فعالیت کشاورزی و دامپروری ریسک بالایی دارد و در مقابل حوادثی که محصولات این حوزه را تهدید می‌کند قابل پیش بینی نیست، بنابراین حق بیمه گران است.

پزشکی بیان کرد: سال گذشته صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان ۱۱ میلیارد تومان حق بیمه از کشاورزان دریافت کرد، اما ۷۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت کرد، با این وجود بیمه‌گذاران از پرداخت‌ها راضی نیستند.

وی تصریح کرد: باید صندوق بیمه محصولات کشاورزی در کل کشور بودجه بیشتری داشته باشد و در عین حال میزان حق بیمه و سقف تعهدات نیز به نسبت افزایش یابد. در طول سالهای اخیر باید حق بیمهها و به تناسب آن میزان تعهدات به طور پلکانی افزایش مییافت.