دفاعیات دژپسند از بودجه عمرانی۹۳

به گزارشافکارنیوز،فرهاد دژپسند بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران به تحلیل بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده پرداخت و گفت: بر خلاف انتقادات که می گویند دولت بودجه را عجولانه بسته، دولت به هیچ وجه بودجه را عجولانه نبست.

وی با بیان اینکه بعد از تحویل لایحه بودجه ۹۳ به مجلس واکنش مثبت و منفی به این لایحه مطرح شد افزود: البته عمدتا واکنش‌ها مثبت بود همانطور که امروز هم آقای باهنر در نطق خود در مجلس موضع مثبتی نسبت به لایحه پیشنهادی دولت گرفتند.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور ضمن اشاره به اینکه طرح‌های عمرانی مهمترین چالش دولت در بودجه ۹۳ است به اظهارات امروز آقای نوبخت معاون رئیس جمهور در مجلس اشاره و تصریح کرد: آقای نوبخت به تفصیل درباره طرح‌های عمرانی صحبت کردند؛ هم اکنون ۲۹۰۶ طرح عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که اگر امروز بخواهیم اعتبار پایه را برای تمام این طرح‌ها بدهیم به دویست هزار میلیارد تومان پول احتیاج داریم.

این مقام مسئول در معاونت برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه از آنجایی که تامین ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای طرح های مذکور ۸ الی ۱۰ سال زمان می‌برد گفت: اگر بخواهیم ۸ الی ۱۰ سال این طرح‌ها را نگه داریم با توجه به رشد هزینه‌ها و ضریب تعدیل این عدد به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت بنابراین دولت طرح دیگری را در دستور کار قرار داد. طبیعتا هیچ کس راضی نیست که منابع محدود به گونه‌ای توزیع شود که به همه طرح‌های عمرانی مبالغ یکسانی برسد.

وی افزود: به خاطر اینکه دنبال افزایش منابع و تبدیل منابع متناسب با دوره سالانه بودیم به دنبال اتمام بخشی از این طرح‌ها هستیم و نیازمند معیاری هستیم که بتوانیم فارغ از تعصب‌های منطقه‌ای بودجه عمرانی را تقسیم کنیم؛ بر همین اساس تصمیم گرفتیم ملاک تخصیص منابع طرح‌های عمرانی را زمان بهره‌برداری قرار دهیم.

دژپسند در توضیح بیشتر در این رابطه گفت: این سیاست به این معنی است که هر چه زمان بررسی و پیشرفت فیزیکی طرح‌های عمرانی بیشر باشد منابع بیشتری به آنها اختصاص خواهد یافت اما هر چقدر پیشرفت فیزیکی کمتر باشد به مراتب منابع کمتری تعلق خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه این روش بعد از اتمام طرح‌های ۸۰ درصد به بالا ظرفیت برای پرداخت تسهیلات به طرح‌های دیگر بالا خواهد رفت گفت: با بهره‌برداری این طرح‌ها ظرفیت شغلی جدیدی ایجاد می‌شود و اگر این طرح‌ها زیربنایی زیرساختی شوند بهره‌برداری آنها زمینه بهبود و تسریع فعالیت‌های پسین را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: بر همین اساس این طرح‌ها به سه دسته تقسیم شدند که طرح اول شامل طرح‌هایی می‌شود که پیشرفت فیزیکی آنها شامل صفر تا ۲۰ درصد، دسته دوم شامل طرح‌هایی می‌شود که پیشرفت فیزیکی آنها ۲۰ تا ۸۰ و طرح سوم طرح‌هایی هستند که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند؛ البته هدف اصلی لایحه بودجه ۹۳ طرح اعتبار مورد نیاز طرح‌های عمرانی است که در سال ۹۳ خاتمه پیدا می‌کنند.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در همین ارتباط با طرح این پرسش که تمام اعتبار با این معیار توزیع شده یا موارد استثنا هم مورد توجه دولت قرار گرفته یا خیر تصریح کرد: به طور طبیعی به خاطر اینکه این طرح‌ها در شرایطی تعریف شدند که نمی‌توان فقط با یک معیار کار کرد و دولت معیار دیگری را در نظر گرفت آن هم طرح‌هایی بودند که باید حتما در دستور کار قرار می‌گرفتند به عنوان نمونه طرح‌هایی که برای مهار آبهای مرزی نیازمند تامین اعتبار هستند.

وی همچنین طرح‌های تامین آب شرب را از دیگر طرحهای مورد توجه دولت در لایحه بودجه ۹۳ برشمرد و گفت: طرح‌‌‌های در سفر‌های مقام معظم رهبری نسبت به تامین اعتبار آنها تعهد داده شده است و همچنین طرح‌های دفاعی و امنیتی و طرح‌های عمرانی روستایی از دیگر طرح‌هایی است که درلایحه بودجه ۹۳ به آن پرداخته خواهد شد.

به گفته وی علاوه بر پنج طرح مذکور طرح‌های دیگری هستند که به عنوان مکمل دولت باید آنها را تامین کند که از جمله آنها اعتبار مورد نیاز برای تامین تجهیزات بیمارستانهایی است که قرار است احداثشوند.

*تنها می توانیم ۲۴۶ طرح را سال ۹۳ تکمیل کنیم

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت به رغم اینکه سال خاتمه ۵۰۰ طرح عمرانی در ۹۳ بود اما دولت فقط می‌تواند ۲۴۶ طرح را با این نظام تقسیم‌بندی به بهره‌برداری برساند، البته طرح‌های دیگر نیز متناسب با پیشرفت طرح تامین اعتبار می‌شوند.

دژپسند با بیان اینکه برخی طرح‌های کوچک که یکساله مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند در لایحه بودجه ۹۳ به منظور تامین اعتبار قرار گرفته‌اند تصریح کرد: دولت برای نجات دریاچه ارومیه طرح ویژه‌ای را در لایحه بودجه ۹۳ در نظر گرفته و ۲۰ میلیارد تومان برای مطالعه طرح احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده است.

وی در همین ارتباط تاکید کرد: ممکن است با این الگوی مورد توجه در دولت برخی از استانها طرح‌های عمرانی نداشته باشند که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد به همین منظور برای این استانها به خاطر پروژه‌های بین ۲۰ تا ۸۰ اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اضافه کرد: البته برخی نمایندگان می‌گویند در استانها فقط به استان خدمات ارائه نمی‌دهند بلکه باید به میهمانان و گردشگران نیز خدماتی ارائه شود. به همین خاطر دولت در لایحه بودجه سال ۹۳ پیشنهاد داده استانها ۵ درصد عوارض دریافت کنند تا خدمات گردشگران را از این محل تامین و پرداخت کنند.

دژپسند گفت: برخی از نمایندگان سوال می‌کردند که آیا این روش برای تمام استانها انجام شده است؟ پاسخ ما این است که بله. هیچ جا تعصب استانی را لحاظ نکرده‌ایم.

* مهر ماندگار در بودجه ۹۳ نداریم / جلسات معاونت برنامه‌ریزی با نمایندگان استانها مختلف

وی درباره تامین اعتبار پروژه‌هایی که در طرح مهر ماندگار قرار دارند گفت: این پروژه‌ها اگر در قالب الگوی تقسیم‌بندی ما باشند اعتبار دریافت خواهند کرد در غیر این صورت خیر؛ در لایحه بودجه ۹۳ عنوانی با نام مهر ماندگار نداریم.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در معاونت برنامه‌ریزی از امروز جلسات ویژه‌ای با نمایندگان مجلس در استانهای مختلف تشکیل شده است تصریح کرد: از صبح امروز آقای نوبخت و معاونان این سازمان به جلسات مختلف کمیسیون‌های مجلس رفته‌اند تا نمایندگان را درباره تامین اعتبار طرح‌های عمرانی قانع کنند.

وی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه در این جلسات با نمایندگان مردم خوزستان که به نحوه تخصیص اعتبار طرح‌های عمرانی این استان در لایحه بودجه ۹۳ معترض بودند نیز جلسه‌ای داشته‌اید تصریح کرد: هنوز نمی‌دانم که با نمایندگان خوزستان جلسه‌ای خواهیم داشت یا نه، هنوز درخواستی داده نشده اما از امروز جلسات این معاونت با نمایندگان استانهای مختلف آغاز خواهد شد.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: برای اینکه بودجه ۹۲ با سراب مواجه نشود دولت بودجه عمرانی طرح‌های استانی را به صورت بادکنکی افزایش نداد چرا که می‌توانستیم با این کار اسما بودجه را افزایش دهیم ولی در عمل با مکانیزم تخصیص و جابه‌جایی اعتبار از پرداخت اعتبار عمرانی به تمام طرح‌ها معذور باشیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ اعتبار عمرانی ۹۶ هزار میلیارد تومان بوده است گفت: اما با این وجود تاکنون درصد کمی اختصاص یافته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۱.۳ درصد و یا حدود ۲۰ درصد از این منابع به طرحهای عمرانی اختصاص داده شود؛ ما اعتباری را پایدار کردیم که قابلیت تحقق داشته باشد به همین خاطر روی منابع درآمدهای قابل اتکا در بودجه ۹۳ تاکید کردیم که در نتیجه آن هزینه‌ها کاهش و درآمدها حداکثر شود.

دژپسند با بیان اینکه اعتبار بودجه ۹۳ بیش از ۳ برابر اعتباری است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری محقق شود تصریح کرد: همین قدر اعتبار هم که در نظر گرفته‌ایم اگر به درستی اختصاص داده شود مطمئنا اثرات مطلوبی را به همراه خواهد داشت؛ البته باید توجه داشت که درآمدهای بودجه سال ۹۳ تماما قابل اتکا است و ما از نظر ظرفیت فنی و انسانی قابلیت جذب ۳۷ هزار میلیارد تومان را داریم.

* فاینانس ۳۵ میلیارد دلاری در بودجه ۹۳

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه دولت برای جبران کمبود منابع در سال ۹۳ به دنبال فاینانس خارجی و وام‌های دریافتی از نهادهای مالی از جمله بانک توسعه اسلامی است گفت: برآورد این است که حداقل ۳۵ میلیارد دلار در قالب فاینانس اعتبار خارجی جذب کنیم برهمین اساس هم اکنون ۱۵.۵ میلیارد دلار طرح مشخص شده و مراحل نهایی آن نیز طی شده است.

دژپسند در ادامه با بیان اعتبارات در نظر گرفته شده برای استان خوزستان تصریح کرد: ساختمان شبکه فرعی آبیاری و زهکشی اراضی کشاورزی برای استان خوزستان و ایلام و همچنین تجیهز اراضی کشاورزی این دو استان، نیروگاه‌های آبی لرستان، و سد و نیروگاه گتوند از طرح‌هایی است که در بودجه ۹۳ مورد توجه قرار گرفته است.

وی درباره تحقق درآمدهای بودجه و نفتی در سال ۹۳ با توجه به تحریم‌ها اضافه کرد: درآمدهای بودجه برمبنای ادامه شرایط موجود لحاظ شده است؛ به همین خاطر ما صادرات نفت خام را مشابه امسال یک میلیون بشکه، صادرات فرآورده‌های نفتی هم مانند امسال یکصد هزار بشکه و فرآورده‌های داخلی را ۱۲۰ هزار بشکه در نظر گرفته‌ایم؛ بودجه در بخش نفت خیلی محکم بسته شده است.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی سهم بخش دوم درآمدهای بودجه ۹۳ را تشکیل می‌دهند تصریح کرد: درآمد مالیاتی به دو چیز بستگی دارد که اولی بنیان‌های مالیاتی در کشور است؛ در کشور ما ظرفیت مالیاتی بیشتر از چیزی است که از آن بهره‌برداری می‌کنیم باید ظرفیت مالیاتی GDP الان ۷ درصد است که باید به ۱۰ درصد برسد.

دژپسند با بیان اینکه نیازمند سازمان مالیاتی کوشا هستیم گفت: به خاطر این کار به سازمان مالیاتی اجازه دادیم که نسبت به استخدام ۱۲ هزار نفر اقدام کند وهم اکنون استخدام ۳ هزار نفر انجام شده است؛ درآمد مالیاتی امسال به ۵۵ هزار میلیارد و درآمد حقوق گمرکی به ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه در واگذاری‌های درآمدهای مالیاتی که آنجایی که امکان فروش اوراق مشارکت نبود این رقم از ۵ هزار به ۳ هزار اوراق کاهش پیدا کرد گفت: دولت تمام درآمدهای خود را از منابع پایدار تامین خواهد کرد.

* منابع تامین اعتبار طرح‌های عمرانی استان خوزستان

دژپسند در ادامه به بیان آماری درباره تامین اعتبار طرح‌های عمرانی استان خوزستان پرداخت و گفت: در سال ۹۳ استان خوزستان از محل ۲ درصد حاصل از صادرات نفت و گاز طبیعی ۳ هزار و ۳۴۱ میلیارد ریال اعتبار دریافت می‌کند؛ همچنین از محل درآمدهای استانی ۲۸ هزار و ۵۰۸ میلیارد ریال به این استان اختصاص داده خواهد شد؛ البته ۵ هزار و ۳۹۱.۵ میلیارد ریال برای تکمیل دارایی استان از محل درآمدهای استانی به خوزستان اختصاص خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه بودجه ۹۳ تورم‌زایی زیادی نخواهد داشت در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه شایعاتی مطرح است که دولت در سال آینده ردیف‌های عمرانی سال‌های قبل که پیشرفت عمرانی کمی داشته است را حذف کرده است آیا این صحت دارد تصریح کرد: سعی کردیم با این ملاکها برخورد نکنیم برای ما اینکه کدام دولت طرحی را شروع کرده موضوعیت ندارد اما واقعا برخی از طرح‌ها بیهوده کلنگ زده شده‌اند ولی چون با منافع منطقه‌ای پیوند خورده‌ اند چاره‌ای به ادامه آن داریم.

وی اذعان کرد: طرح‌هایی که کارایی کمتری دارند برای سال آینده اعتبار کمتری دریافت خواهند کرد ولی باید توجه داشت که اعتبار آنها قطع نشده است.