محمودرضا خاوری در گفتگو با مهر درباره شرط سپرده گذاری برای دریافت وام توسط بانکها گفت: اگر این سپرده گذاری در بخش قرض الحسنه باشد، ربا محسوب می شود، زیرا یک شرط است و شرط زیاده خواهد بود و در قرض الحسنه موجب بطلان می شود.

به گزارش مهر، رئیس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانکهای دولتی با بیان اینکه اگر این سپرده گذاری در بخش سپرده های سرمایه گذاری باشد، چون حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن مطرح می شود، بلا اشکال است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا سپرده گذاری به شرط وام در بخشهای مثل خودرو و مسکن مجاز است؟ اظهارداشت: بله، زیرا بحثسپرده گذاری است که مطابق آئین نامه فصل دوم قانون عملیات بانکی بدون ربا صورت می گیرد، تمام این موارد قوانینی است که برروی آنها بررسی های کافی صورت گرفته و به تائید رسیده است.

این مقام مسئول بانکی با تاکید بر اینکه بنابراین با توجه به اینکه حق تقدم استفاده از تسهیلات مطرح می شود، بنابراین اشکالی ندارد، اظهارداشت: اگر سپرده گذاری به شرط وام در باب قرض الحسنه باشد، باطل است.

گرچه شرط اخذ سپرده از مشتریان برای دریافت وام از بانکها و صندوقهای قرض الحسنه از سوی بانک مرکزی و مراجع عظام طی سالهای اخیر ربوی و مطرود اعلام شده است اما هنوز بانکها به این کار اقدام می کنند.

در این حالت برخی بانکها و صندوقهای قرض الحسنه شرط پرداخت وام را سپرده گذاری به مدت ۶ تا یک سال اعلام می کنند که این اقدام ربا تلقی می شود و اگر پول گذاشتن در صندوق، مشروط به قرض دادن پس از مدت معین باشد، حکم ربا دارد.

قانون بانکداری بدون ربا

خاوری همچنین در پاسخ به این سئوال که برخی از کارشناسان بانکی یکی از مشکلات بانکی را پیچیدگی های قانون بانکداری بدون ربا عنوان می کنند، آیا واقعا چنین است؟ اظهارداشت: قانون عملیات بانکی بدون ربا، قانونی جامع و کامل است که می تواند درعملیات بانکی کشور راهگشا باشد.

مدیرعامل بانک ملی تاکید کرد: منتهی عمل به این قانون مستلزم تسلط به این قانون و قدرت تشخیص نسبت به قانون است، البته اقداماتی در بحثآموزش صورت گرفته است، اما گاها نیازها منجر به فشارهایی می شود که ممکن است اغماض هایی را ایجاد کند که نباید این اغماض ها صورت گیرد.

وی با تاکید بر تشریح قانون عملیات بانکی بدون ربا و آثار آن برای مردم، گفت: در این صورت است که می توان در مورد این قانون بدون تردید صحبت کرد. آنچه مسلم است بر اساس احکامی که در اختیار داریم به نحوی عمل می کنیم که احکاممان منطبق بر عملمان باشد.