مومنی: بودجه با کسری فزاینده مواجه می‌شود

به گزارش افکارنیوز، فرشاد مؤمنی در مناظره امروز بررسی لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور با بیان اینکه به عنوان موافق مشروط و هم مخالف مشروط در این برنامه حاضر شد‌ه‌ام اظهار داشت: نسبت به آنچه که در ۸ سال گذشته شاهد بودیم، گام‌های خوبی برداشته شده است.

مؤمنی با بیان اینکه در توجه به مسائل بودجه و روند غیرمتعارف آن، مضمون ضد توسعه‌ای وجود دارد گفت: در این سند نگاه خردورزانه‌ای به طرح‌های عمرانی، شایسته تقدیر است.

وی با بیان اینکه سلطه غیرعادی کوتاه‌نگری و ترجیح آن به فرایندهای بلندمدت یکی از نقدهای اصلی بند است تأکید کرد: از این زاویه نسبت به مسائل بودجه‌ریزی همچنان دارای ضعف است.

این اقتصاددان با بیان اینکه تصویری که از درون این سند به دست می‌آید، نگران کننده است گفت: به طرز غیرمتعارفی این سند در گروگان سیاست‌های ضد توسعه‌ای دولت گذشته است.

مؤمنی یکی دیگر از نقدهای موجود در این سند را، تهدیدی برای امنیت ملی عنوان کرد و گفت: در این مجموعه سند مرزبندی‌های مشخصی با توجه به شرایطی که موجب حال فعلی کشور شده، ندارد.

این اقتصاددان با تأکید بر اینکه نشان دادن تصویری بزرگ و غیرعادی از سیاست‌های خارجی یکی از نقض‌های بزرگ در این دولت است گفت: مسائل سیاست خارجی با توجه به طرز انعکاس آن در جامعه یکی از پاشنه آشیل‌های این دولت به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: این دولت همانند دولت گذشته اتکا به درآمدهای نفتی را در دستور کار خود قرار داده که یکی از مهمترین ضعف‌های این سند به شمار می‌رود و همچنان بسیاری از مسائل کلیدی و سرنوشت‌ساز در این سند مغفول و مبهم مانده است.

مؤمنی خاطرنشان کرد: تصورم این است که این سند به هیچ یک از ساختارهای بودجهریزی توجه نکرده و همچنان شاهد کسری بودجه فزاینده خواهیم بود.