به گزارش افکارنیوز، محمد باقر نوبخت با اشاره به تبعیت لایحه بودجه ۹۳ از اسناد بالادستی اظهار کرد: بر این اساس این بودجه باید به دنبال کاهش نرخ تورم از ۴۰ درصد کنونی به کمتر از ۲۵ درصد، کاهش هر چند اندک نرخ بیکاری و رشد اقتصادی تا مثبت سه درصد باشد.

وی همچنین با دفاع از اعداد و ارقامی که در معاونت برنامه ریزی برای بودجه ترسیم شده است بر واقعی بودن بودجه ۹۳ تاکید کرد.

تمام مشکلات که با بودجه ۹۳ حل نمی شود

نوبخت در ادامه با اشاره به اعتراض نمایندگان مبنی بر کاهش اعتبارات عمرانی گفت: بودجه عمومی در سال آینده با کاهش ۳۳ درصدی از ۵۷ هزار میلیارد به ۳۷ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است بنابراین تمامی نمایندگان ملت باید بدانند که اعتبارات عمرانی به وطور کلی نسبت به قبل کمتر شده و محدود به چند استان نیست.

وی با اشاره به وجود ۲۹۰۶ پروژه عمرانی در کشور تصریح کرد: دولت یازدهم تنها چهار ماه است که در اداره کشور شروع به کار کرده پس تقصیری در ایجاد این همه طرح ندارد.

نوبخت ادامه داد: ما باتوجه به منابع محدود، بودجه عمرانی را با اولویت بندی تقسیم کردیم و این به معنای مشکل ما با دیگران نیست اما باید توجه داشت که که آیا تدبیر این بود که مبلغ ۳۷ هزار میلیارد تومان را باید بین ۲۹۰۶ طرح نیمه تمام تقسیم می کردیم تا پیشرفت ۱۰ درصدی پروژه به ۱۲ درصد برسد؟

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان اینکه تدبیر ایجاد می کند تا تعدادی از طرح‌های اصلی هرچه سریعتر اجرایی شود افزود: از این رو به همه پروژه‌ها پول داده‌ایم اما عمده اعتبار به طرح هایی تعلق می گیرد که تا پایان سال به اتمام خواهد رسید بر این اساس۲۴۶ طرح که از ۸۰ درصد به بالا از پیشرفت فیزیکی برخوردارند را تا پایان سال آینده تمام خواهیم کرد.

وی همچنین با بیان اینکه عدم توازن میان استانها که سالیان متمادی وجود داشته ناشی از سیاست‌ها و برنامه‌ها است گفت: با وجود اینکه دولت تدبیر و امید درصدد برداشتن همه محدودیت‌های استانی است اما قرار نیست ما مشکل جهان بشریت را فقط با بودجه سال ۹۳ حل کنیم.

افزایش ۵۰ درصدی بودجه ارتش و سپاه دروغ پردازی رسانه های خارجی است

نوبخت در ادامه با اشاره به برخی خبرها مبنی بر افزایش بودجه ارتش و سپاه تاکید کرد: افزایش ۵۰ درصدی بودجه این دو بخش دروغ پردازی رسانه های خارجی است هر چند که معتقدیم عزیزان ما در ارتش و سپاه نیز باید از بودجه کشور به اندازه سهم ببرند.

در هدفمندی به دنبال صرفه جویی هستیم

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری همچنین در مورد جایگاه هدفمندی یارانه ها در بودجه ۹۳ نیز توضیح داد: طرح هدفمند‌کردن یارانه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین باید گفت این طرح در قالب یک تبصره و چند خط قابل جمع‌کردن نیست.

وی با تاکید بر این که دولت در هدفمندی به دنبال صرفه جویی منابع است افزود: لازم است تا با در پیش گرفت شیوه مناسبی برای ادامه هدفمندی یارانه ها در کنار حل مشکلات مردم، مشکل تولید را نیز بر طرف کرد.

حقوق بگیران به اندازه کافی مالیات می دهند

نوبخت در ادامه با اشاره به اینکه در بودجه ۹۳ هیچ مالیاتی افزایش نیافته است ادامه داد: کارمندان حقوق بگیر و تجار و کسبه به اندازه کافی مالیات پرداخت می کنند و نباید بیش از این به این بخش ها فشار مالیاتی وارد شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از پولهایی که در خارج از مردم گرفته میشود عنوان مالیات دارد، یادآور شد: ما دریافتیهای متعددی از مردم داریم ولی آنها را مالیات نمیدانیم، مثلا بنزینی را که ۱۰۰ تومان بوده حالا ۴۰۰ تومان شده، پس باید گفت این ۳۰۰ تومان مشمول مالیات نیست، بلکه افزایش است، این در حالی است که در دنیا نیز هر افزایشی را مالیات قلمداد میکنند.