استیضاح وزیر صنعت یک شوخی بود!؟

به گزارش افکارنیوز، اویل آبان ماه سال جاری، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از استیضاح قریب‌الوقوع وزیر صنعت و معدن خبر داد و علت آن را ‌‌اظهارات بی‌مورد وزیر در‌باره بهای خودرو عنوان کرد و گفت: مصالح اقتصادی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. نباید اظهار‌نظرهای غیر کار‌شناسی، فضای آرام جامعه را متشنج کند، بلکه باید فضا به گونه‌ای باشد که صحبت‌ها مبتنی بر واقعیات جامعه و بر پایه آرامش باشد.

بیاتیان گفت: اینکه وزیر صنعت گفته‌ که هم‌اکنون بهای خودرو‌‌، کف بازار است و این قیمت‌ها مربوط به سال‌های ۹۰ و ۹۱ می‌شود، مردم را از کاهش قیمت‌ها ناامید کرده و این موضوع بیشتر به نفع تولید کنندگان، دلالان و واسطه‌ها شده است. اگر وزرا‌ بدانند که سخنانشان چه میزان بر بازار تأثیر می‌گذارد، شاید به این صراحت سخن نگویند.

اما این نماینده چند روز پس از این خبر تغییر موضع داد و گفت: در اوضاع کنونی، بحثاستیضاح از وزیر صنعت و معدن منتفی است، که البته این اظهارات با واکنش برخی دیگر از نمایندگان امضا کننده استیضاح روبه‌رو شد، به گونه‌ای که‌ علیلو گفت: جلسه طراحان استیضاح وزیر صنعت، هیچ‌ گونه رسمیتی نداشته و آقای بیاتیان، خود تنها با وزیر صنعت دیدار کرده است؛ بنابراین، ‌این جلسه و محتوای آن مورد تأیید همه طراحان استیضاح نیست و استیضاح نیز متوقف نشده است.

علیلو، نماینده مردم شبستر‌ با اشاره به نشست مشترک طراحان استیضاح وزیر صنعت با «نعمت‌زاده»، گفت: این جلسه تنها با حضور یکی از امضاکنندگان طرح استیضاح «نعمت‌زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده و غیر رسمی بوده است.

بنا بر این گزارش، با گذشت نزدیک به یک ماه از این داستان، هنوز تکلیف استیضاح از وزیر در مجلس شورای اسلامی مشخص نیست و هر روز نمایندگان اظهار‌نظرهای جدید و متناقضی در این باره دارند؛ گاهی نمانیده‌ای می‌گوید که استیضاح منتفی است و گاهی نماینده دیگری ادعا دارد که استیضاح به قوت خود پا‌برجاست.

تازه‌ترین سخن پیرامون این موضوع، سخنان عضو کمیسیون صنایع مجلس با خبرنگار پارلمانی تابناک بود که در پاسخ به اینکه استیضاح وزیر صنعت در چه مرحله‌ای است، گفت: این یک شوخی است و استیضاحی در کار نیست، نمایندگان قصد استیضاح از هیچ وزیری را در دستور کار خود ندارند.

این نماینده در خصوص محورهای این استیضاح گفت: دلایل نمایندگان برای استیضاح وزیر صنعت، نابسامانی بازار، گرانی کالاهای اساسی، تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی، عدم اجرای برنامه مدون در راستای نجات صنعت کشور، اظهارنظرهای غیر کار‌شناسی و ایجاد تورم در بازار و به ویژه بازار خودرو، واردات بی‌رویه خودرو و کالاهای لوکس خارجی، ‌حمایت نکردن از تولید ملی، استفاده از مدیران بازنشسته، ناکارآمد و مسأله‌دار، حذف مدیران با تجربه، عدم اعتقاد به استفاده از نخبگان جوان و به حاشیه‌ راندن نیروهای توانمند، گستردگی وزارت صنعت و ناتوانی وزیر با توجه به کهولت سن، بی‌توجهی به مناطق ویژه اقتصادی که هنوز عملیات‌ اجرایی آن‌ها آغاز نشده، ناکارآمدی بسیاری از مدیران کل صنعت، معدن و تجارت و نیز عدم عزل آن‌هاست.

این نماینده افزود: با وجود اینکه هنوز هیچ نشست مشترکی بین وزیر و نمایندگان امضا کننده صورت نگرفته، بیشتر نمایندگان امضای خود را برای استضاح پس گرفته‌اند و من گمان نمی‌کنم که چنین اتفاقی رخ دهد.

به هر حال، هنوز تکلیف استیضاح مشخص نشده و به گفته یکی از امضا‌کنندگان، قرار است جلسه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت، تشکیل شود تا تکلیف طرح کردن یا تکردن ‌استیضاح مشخص می‌شود.

اکنون باید منتظر ماند و دید وزیر صنعت، نخستین وزیری خواهد بود که در دولت روحانی استیضاح خواهد شد یا خیر؟