شاخص بورس در آستانه فتح قله جدید

به گزارشافکارنیوز، در جریان معاملات امروزبازار سهام تهران، شاخصبورسبا افزایش ۶۱۳ واحدی در آستانه فتح قله جدید قرار گرفت و ارزش بازار نیز از مرز ۴۳۴ هزار میلیارد و ۶۸۰ میلیارد تومان فراتر رفت.

امروز برخی نمادهای پتروشیمی و پالایشی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند که در این میان گسترش نفت و گاز پارسیان، هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین، هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری غدیر، پالایش نفت بندرعباس و فولاد مبارکه اصفهان مجموعا ۶۱۸ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس گذاشتند.

در گروه بانک‌ها نیز، اکثر نمادها با روند اصلاحی قیمت مواجه شده و کاهش قیمت داشتند؛ در این گروه پست بانک، بانک صادرات، ملت، پاسارگاد، سرمایه، نوین، حکمت، سینا و سامان با کاهش قیمت مواجه شدند.

بنابراین گزارش، به گفته فعالان بازار، موافقت بانک مرکزی با افزایش سرمایه برخی بانک‌ها و همچنین طرح بخشش جرایم بانکی به وزارت اقتصاد از مهم‌ترین اخبار مثبت این گروه به شمار می‌رود.

* افزایش قیمت و صف خرید پتروشیمی‌ها در شرایط مبهم نرخ خوراک


امروز هم شرکت‌های پتروشیمی با وجود ابهاماتی در نرخ خوراک با برتری تقاضا کار خود را آغاز کردند و بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند.

در این باره، روز گذشته علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس هم در جلسه شورایعالی بورس، خواستار ابهام‌زدایی برای کاهش جو روانی ناشی از افزایش نرخ خوراک شده بود.

همچنین کارشناسان بازار به سرمایه‌گذاران توصیه کردند تا رفع ابهام نرخ خوراک پتروشیمی‌های گازی تحت تأثیر شایعات و اخبار غیر موثق برخی سایت‌ها قرار نگیرند؛ چراکه ریسک ناشی از ابهام ایجاد شده در نرخ خوراک بسیار افزایش یافته است.

هم‌اکنون بحثتعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌های گازی به کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ارسال شده است؛ پیش از این نیز نرخ ۱۸ سنتی در کمیسیون صنایع مجلس به تصویب رسیده است.

نمادهای کارخانجات داروپخش، دارویی لقمان و سامان گستر اصفهان پس از بازگشایی به ترتیب ۳۴،۲۸ و ۹ درصد افزایش قیمت داشتند که به دنبال آن خدمات اتومبیل ایران، نیرومحرکه، سرمایه‌گذاری توکافولاد و افست بیشترین افزایش قیمت را داشتند. در این بازار داروسازی کوثر، قند نیشابور، پارس سرام، داروسازی ابوریحان، پگاه آذربایجان غربی، چینی ایران و تولیدی مهرام بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز گروه مپنا همچنان برترین تقاضای بازار را دارد و به دنبال آن بانک پارسیان، صنایع آذرآب، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، سرمایه‌گذاری غدیر، خدمات انفورماتیک و هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین برترین تقاضای بازار را داشتند.

در فرابورس نیز شاخص با افزایش یک واحدی به ۸۷۹ واحد رسید که نمادهای هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی جم، پتروشیمی مارون، پتروشیمی خراسان، بانک دی و بانک گردشگری بیشترین تاثیر مثبت را داشتند. در این بازار ذوبآهن اصفهان، پالایش نفت لاوان، بانک سرمایه، پالایش نفت تهران و توکاریل بیشترین تاثیر منفی را گذاشتند.