به گزارش افکارنیوز، شمارش معکوس برای توزیع سبدهای کالایی در فروشگاه‌های زنجیره ای، قیمت برخی کالاها را شکسته و هم اکنون برخی کالاهای اساسی در فروشگاه‌های زنجیره ای با تخفیف ۵ تا ۱۵ درصدی عرضه می شود.

براساس آنچه که مسئولان دولتی تصمیم گرفته اند، قرار بر این است که از اول بهمن ماه، کارمندان دولت، کارگران، فرهنگیان، طلاب و خبرنگاران سبد کالایی از دولت دریافت کنند.

این سبد کالایی شامل ده کیلوگرم برنج، دو عدد مرغ، دو بطری ۹۰۰ گرمی روغن، دو بسته ۴۰۰ گرمی پنیر و دو بسته ۱۶ عددی تخم مرغ است.

بنا به گفته بهمن حاج‌علی، مدیر اجرایی طرح سبد کالایی قیمت اقلام عرضه شده در این سبدها، ۲۰ درصد زیر قیمت فعلی این کالاها در بازار است و همین امر سبب شده تا تولیدکنندگان و فروشگاههای زنجیره ای به تب و تاب برای فروش هرچه بیشتر کالاهای خود به خصوص کالاهای اساسی بیفتند و این کالاها را با ۵ تا ۱۵ درصد تخفیف در روزهای باقیمانده تا آغاز توزیع سبدهای کالایی، عرضه کنند.

در واقع، این حرکت فروشگاه‌های زنجیره ای و تولیدکنندگان از این رو است که از زمان توزیع اولین سبد کالایی که از سوی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اول بهمن ماه اعلام شده است، تا بازه ۱۵ روزه ای که این سبد توزیع می شود، تقاضای مردم برای خرید کالاهای اساسی به خصوص کالاهای قرار گرفته در این سبد، کاهش می یابد و همین امر، به طور نسبی رکودی را در خرید و فروش این کالاها در فروشگاههای زنجیره ای و مغازه های خرده فروشی ایجاد می کند.

این در شرایطی است که تنها به فاصله ۱۵ روز از اتمام توزیع اولین سبد کالایی، دومین سبد کالایی از سوی دولت توزیع خواهد شد که به طور طبیعی، باز هم تقاضا را برای خرید کاهش می دهد، بنابراین هم اکنون تولیدکنندگان در این فکر هستند که بتوانند بخشی از نقدینگی خود را با فروش بیشتر و سود کمتر حاصل کنند. ضمن اینکه از نیمه دوم اسفندماه نیز، برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا آغاز می شود و دولت در آن، کالاهای اساسی را در قالب طرح تنظیم بازار به فروش می رساند.

پس این اقدام هوشمندانه ای از سوی تولیدکنندگان است و مردم نیز از این فرصت بهره مند می شوند. از سوی دیگر، تولیدکنندگان دیگر نیز فرصت را غنیمت شمرده و از هم اکنون مشغول توزیع کالاهایی هستند که به نوعی در ایام پایانی سال بیشتر مورد نیاز مردم قرار می گیرد. مواد شوینده از جمله این اقلام است که هم اکنون با تخفیف مناسبی از سوی تولیدکنندگان در فروشگاههای زنجیره ای عرضه می شود.

در عین حال، سازمان میادین میوه و تره بار نیز که خود یکی از توزیع کنندگان سبدهای کالایی به شمار می رود، نرخ نامه های جدید خود را بر روی برخی کالاهای اساسی اعلام کرده است. بر این اساس، قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل تازه بسته بندی ۶۰۵۰ تومان، مرغ کامل تازه بسته بندی بشقابی ۶۱۷۰ تومان و مرغ کامل تازه بسته بندی پاک شده ۷۰۲۰ تومان است.

هر کیلوگرم ران مرغ با پوست ۷ هزار تومان، مغز ران با پوست ۹۴۰۰ تومان، سینه مرغ با پوست ۸۵۰۰ تومان، ران و سینه با پوشت ۷۷۰۰ تومان است.

قیمت هر کیلوگرم راسته با استخوان ۲۵۸۰۰ تومان، راسته بی استخوان ۳۵۶۰۰ تومان، ران پاک کرده گوسفند با استخوان ۳۱۴۰۰ تومان، ران کامل گوسفند ۳۱۴۰۰ تومان، سردست ۲۶۸۰۰ تومان، قلوه گاه با استخوان ۱۶۰۰۰ تومان، گردن ۲۴۲۰۰ تومان و ماهیچه ۳۳۲۰۰ تومان است. همچنین چرخکرده مخلوط نیز ۱۹۷۰۰ تومان، خورشتی ۲۵۲۰۰ تومان است.

در عین حال، گوشت قرمز در قالب طرح تنظیم بازار نیز همچنان در میادین میوه و تره بار توزیع می شود که بر این اساس، قیمت هر کیلوگرم راسته با استخوان گوساله ۱۸۰۰۰ تومان، ران پاک کرده گوسفند با استخوان ۲۲۵۰۰ تومان، ران کامل گوسفند ۲۲۵۰۰ تومان، سردست ۲۲۰۰۰ تومان، قلوه گاه ۱۶۵۰۰ تومان و گردن ۱۷۰۰۰ تومان است.

همچنین هم اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج شیرودی ۴۷۰۰ تومان، دودی ۵۶۰۰ تومان، طارم اصل ۶۲۰۰ تومان، طارم رمضانی ۴۵۰۰ تومان، طارم عسگری ۴۵۰۰ تومان، ندا ۴۰۰۰ تومان، نیمدانه ۳۶۰۰ تومان و هاشمی ۶۴۰۰ تومان است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج دانه بلند وارداتی ۴۷۰۰ تومان، برنج وارداتی پاکستانی ۲۷۰۰ تومان، هندی ۴۷۰۰ تومان، پاکستانی ۲۷۰۰ تومان، تایلندی ۱۹۰۰ تومان، آرژانتینی ۲۷۰۰ تومان و اروگوئه نیز ۲۸۰۰ تومان است.

قیمت هر کیلوگرم قند شکسته بسته بندی ۹۰۰ گرمی ۲۵۵۰ تومان و شکر بسته بندی ۹۰۰ گرمی نیز ۲۲۵۰ تومان است.