به گزارشافکارنیوز،در این نشست غلامحسین شافعی - رییس اتاق بازرگانی ایران - در ابتدا با اشاره‌ای به قدمت روابط تجاری بین ایران و آلمان گفت: ناصرالدین‌ شاه در اولین سفر خود به آلمان مراودات تجاری بین دو کشور را آغاز کرد و در حال حاضر در اکثر صنایع ما نیز آلمان حضور دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول سال‌های گذشته مراودات ما با کاهش چشم‌گیری مواجه شده است. محدودیت‌های ناشی از تحریم که خود آلمان نیز در آن بی‌تاثیر نبوده، حجم مراودات را کاهش داده است.

وی با بیان این‌که آلمان در مرکز اروپا قرار دارد و می‌تواند به عنوان باراندازی برای کل کشور‌های اروپایی به حساب آید، بیان کرد: این کشور از زیرساخت‌های حمل‌ونقل خوبی برخوردار است، لذا می‌تواند مرکز ترانزیتی برای ایران به سایر کشور‌های اروپایی شود.

شافعی با تاکید بر این‌که ایران به بازار آلمان توجه خاصی داشته و دارد، بیان کرد: در گذشته حجم واردات ما از آلمان مخصوصا واردات ماشین‌آلات صنعتی بسیار بالا بوده است که متاسفانه با ایجاد محدودیت‌ها آلمان نیز این بازار بزرگ را از دست داد.

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران در حال حاضر ایران با فضای جدیدی روبه‌رو است و اقدامات رییس جمهوری در دولت یازدهم و تعامل سازنده وی با کشور‌های جهان موقعیت جدیدی برای این مراودات فراهم کرده است.

وی با اشاره به این‌که امیدوار هستیم که سطح مراودات را با آلمان افزایش دهیم، گفت: امروز نوبت حرکت‌های تازه است و شما به عنوان سفیر آلمان در ایران می‌توانید نقش سازنده‌ای را ایفا کنید.

شافعی با تاکید بر این‌که تسهیل روابط بخش خصوصی بین دو کشور آلمان و ایران اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ما در سال‌های اخیر با آن مواجه بودیم، بخش کنسولی سفارت آلمان است و با رفع این مشکل از طریق سفارت آلمان می‌توان ارتباط بخش خصوصی بین دو کشور و پذیرش و اعزام هیات‌ها به آلمان را افزایش داد.

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که در طول چند سال اخیر اقتصاد ایران و آلمان از هم دور بوده است، تصریح کرد: اتاق ایران با بعضی از نمایشگاه‌های شما تفاهم‌نامه‌هایی را امضاء کرده به‌طور مثال امسال در آوریل در نمایشگاه کشور آلمان شرکت می‌کنید.

وی با تاکید بر حضور گسترده‌ی ایران در بخش خدمات فنی و مهندسی و عمرانی گفت: می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی آلمان حضور خود را در کشور‌های منطقه از طریق همکاری‌های سه جانبه و چند جانبه تقویت کنیم.

شافعی در پایان با تاکید بر اهمیت حوزه جغرافیایی ایران بیان کرد: امیدواریم با حضور سفیر آلمان در اتاق بازرگانی ایران شاهد تحول در ارتباط بخش‌های خصوصی دو کشور باشیم.

در ادامه‌ی این نشست میکائیل بارون فون اونگرن اشترنبرگ - سفیر آلمان در ایران - با تاکید بر این‌که جو حاکم در ایران بهبود یافته است، بیان کرد: شش ماه است که به ایران آمده‌ام و از زمانی که آقای روحانی رییس جمهوری ایران شده جو بسیار بهبود یافته و با امضای توافق‌نامه‌های جدید این جو بهتر نیز می‌شود.

وی ادامه داد: روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و آلمان همواره ویژه و خاص بوده است. آنچه که ما می‌توانیم همواره در تسهیل در روابط فی‌مابین انجام دهیم این است که فعالان اقتصادی را آماده‌ی حضور در ایران کنیم.

سفیر آلمان با تاکید بر این‌که اگر مشکل در زمینه‌ی کنسولگری آلمان در ایران است، جزییات مشکل را بگویید ما حتما آن را برطرف می‌کنیم، گفت: برای فعالان اقتصادی در ایران درهای آلمان باز است و ما مشکلات را برطرف می‌کنیم. البته اگر زمانی مشکلی هم وجود داشته، از عدم ارائه‌ی مدارک لازم ناشی بوده است.

اونگرن اشترنبرگ با بیان این‌که روابط بازرگانی بین ایران و آلمان بسیار تاسف‌بار است، بیان کرد: البته انتظار افزایش مشکلات بین دو کشور نیز وجود داشت ولی در حال حاضر با توجه به شرایط جدید امیدوار به آینده هستیم.

به گفته وی البته صرف این‌که تحریم‌های دولت ایران لغو شود به معنای توسعه‌ی فعالیت بین شرکت‌های ایرانی و آلمانی نیست، زیرا شرکت‌های آلمانی هم مشکلات خود را دارند.

سفیر آلمان با اشاره به این‌که حتی شرکت‌هایی که می‌توانند با ایران کار کنند هم نگران‌اند که در اثر این روابط ارتباط خود با سایر کشور‌ها را از دست دهند، بیان کرد: این بیم وجود دارد که تجارت با ایران موجب از دست دادن روابط با دیگر کشور‌ها شود.

وی ادامه داد: حتی با تلاش انسان‌دوستانه سعی کردیم کالاهای اساسی از قبیل دارو را به ایران برسانیم، ولی علی‌رغم این تلاش‌ها باز هم با مشکلاتی روبه‌رو بودیم.

اونگرن اشترنبرگ در پایان بزرگ‌ترین مشکلات تجارت با ایران را تورم، نرخ ارز و تعرفه‌های گمرکی اعلام کرد و گفت: این موضوع مسائلی است که فعالان بخش خصوصی در ایران به آن توجه می‌کنند. در این مورد شرکت‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند نه دولت‌ها.

همکاریهای اقتصادی ایران و آلمان از قدمتی طولانی برخوردار است و در سال ۱۳۵۴ اتاق بازرگانی ایران و آلمان تاسیس شد. حدود ۲۰ هزار شرکت در لیست ارتباطی این اتاق قرار دارد که نشاندهندهی ارتباط تجاری گسترده بین دو کشور است.