آغاز دور جدید مذاکرات ایران با سریلانکا

به گزارشافکارنیوز،محمدرضا نعمت زاده امروز سه شنبه در کمیسیون مشترک ایران و سریلانکا در تهران گفت: پیش از تحریم، ایران نفت خام را با شرایط مناسبی به سریلانکا تحویل می داد، ولی از زمان تحریم‌ها این روند متوقف شده و بخشی از وجوه نفت ایران نزد کشور این کشور باقی مانده است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم در مورد بازگشت این بخش از پول نفت به ایران به نظر مشترکی با سریلانکا برسیم.

نعمت زاده تصریح کرد: روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور در سطح مناسبی است و اگرچه در زمینه اقتصادی باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا از ظرفیت‌های موجود در حد شأن دو کشور استفاده شود.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، ایران علاقه‌مند است تجارب خود را در سال‌های بعد از انقلاب در اختیار سریلانکا قرار دهد و نه تنها انتظارات مالی و اقتصادی داشته باشد، بلکه در عمران و پیشرفت اقتصادی سریلانکا نیز سهیم باشد.

وی بر ضرورت اجرای توافقات قبلی ایران با سریلانکا در زمینه تجارت ترجیحی تاکید کرد و گفت: بنا به دلایلی، این موافقتنامه اجرایی نشده و البته پیشنهاد ما این است که اگر نمی توانیم بر مبنای اعداد و ارقامی که در گذشته به توافق رسیدیم، عمل کنیم، می توانیم کاهش تعرفه ها را در دو سال و با تخفیفات کمتر آغاز کنیم تا طرفین جسارت ادامه کار را داشته باشند.

نعمت زاده ادامه داد: فهرستی از کالاها برای کاهش تعرفه ها از سوی سریلانکا در گذشته ارائه شده که متاسفانه در آن، کالاهای صنعتی به چشم نمی خورد و بیشتر کالای غیرصنعتی است در حالی که ایران آمادگی دارد این گونه کالاها را نیز به سریلانکا صادر کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات چای سریلانکا به ایران، خاطر نشان کرد: چای سریلانکا عمدتا در بستههای بزرگ به ایران وارد و با چای داخلی مخلوط و در بسته بندیهای کوچکتر عرضه می شود در حالی که کنترل کیفی و استانداردها بر روی همان بسته های کوچک تهیه شده در ایران صورت می گیرد که به نظر می رسد می توان بر روی این موضوع تمرکز بیشتری کرد.