مردم را به سیستم بانکی بی اعتماد نکنید
گروه اقتصادی-بانک مرکزی

بازهم برخی از موسسات مالی و اعتباری را از سایت خود حذف کرد بی‌اعتنا به مردمی که با هزار امید و آرزو پس اندازشان را به این موسسات سپرده بودند تا بلکه در دریای متلاطم اقتصادی کشور جزیره امنی برای سرمایه خود بیابند و شاید با وامی که می‌گیرند سر و سامانی هرچند اندک به زندگی خود بدهند.

به گزارشافکارنیوز؛سابقه اقدامات لحظه‌ای و یک شبه بانک مرکزی البته به دوران اصلاحات باز می‌گردد زمانی که نخستین انحلال ماجرا ساز رخ داد آنهم در اصفهان شهری که مردمانش به دوراندیشی اقتصادی مشهورند.

در آن زمان موسسه مالی و اعتباری محمد رسول الله که موفق شده بود اعتماد بخش عمده‌ای از مردم اصفهان را به خود جلب کند به یکباره تعطیل شد و سرمایه گذارانی که مدت‌ها سرمایه‌های خود را به امید دریافت وام در این موسسه پس انداز کرده بودند با درهای بسته رو به رو شدند. این اقدام بانک مرکزی دولت اصلاحات تا جایی حاشیه ساز شد که نزدیک بود شهر را به هم بریزد و شاید تجربه اعتراض گسترده اصفهانی‌ها بود که باعثشد بانک مرکزی دیگر جرات چنین اقداماتی را نداشته باشد تا زمانی که محمود بهمنی در دولت احمدی‌نژاد عنان سیستم بانکی کشور را در دست گرفت.

نخستین اقدام بهمنی که اتفاقاً بیشترین نتیجه را به دنبال داشت تعطیلی موسسه اعتباری بهمن ایثار بود. بهمن ایثار با سرمایه‌ای کمتر از ۱۰۰ هزار تومان آنهم در اواخر دهه ۸۰ افتتاح شد و در کمتر از ۲ سال سرمایه خود را به ۲۹۳ میلیارد تومان رساند. تعداد افرادی که در این مدت به بهمن ایثار اعتماد کرده بودند به مراتب بیشتر از صندوق محمد رسول الله بود چرا که فعالیت بهمن ایثار در همه استان‌ها به چشم می‌خورد.

بسته شدن بهمن ایثار و بلوکه شدن ۲۹۳ میلیارد تومان در شعب این موسسه اولین اقدام بهمنی بود سپس در کمتر از یکسال بیشتر موسسات تعطیل و یا ادغام شدند. اتهام بهمنی به این نوع موسسات این بود که مجوز آن‌ها از وزارت تعاون است و بانک مرکزی مسئولیتی در برابر آن‌ها ندارد.

این در حالی است که در همین شرایط بانک مرکزی به برخی دیگر از موسسات مالی و اعتباری مانند(ا. ط) مجوز فعالیت می‌داد.

اکنون محمود بهمنی با همه حاشیه‌هایش(از بازار ارز گرفته تا ساماندهی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری) جای خود را به سیف مرد شماره یک ساختمان شیشه‌ای خیابات میرداماد داده است.
انتظار این بود که سیف راه بهمنی را دنبال نکند اما چندی پیش بانک مرکزی باردیگر نام پنج موسسه اعتباری را که پیش از این مجاز اعلام شده و در حال اخذ مجوز بوده‌اند از سایت این بانک حذف کرد. این یعنی‌‌ همان مسیری که رییس سابق بانک مرکزی دنبال می‌کرد.

علت هشدار بانک مرکزی چه بود؟
به گفتهولی الله سیف" برخی موسساتتحرک و تلاش لازمرا برای انجام اصلاحات مورد نظر بانک مرکزی را نداشتند " به همین علت بانک مرکزی تصمیم گرفت برای ایجاد تحرک! نام این موسسات را از فهرست حدف کند.

البته به هیچ عنوان از عملکرد این موسسات حمایت نمی کنیم و معتقدیم که همه آنها باید زیر نظر بانک مرکزی فعالیت کنند اما قرار نیست که هر وقت بانک مرکزی خواست برای ایجاد تحرک! در این موسسات، به مردم و سپرده گذاران استرس، دلهره و نگرانی وارد کند و بعد چند روز که تحرک! لازم ایجاد شد دوباره این موسسات را مورد تایید قرار دهد.

به اعتقاد بیشتر کار‌شناسان اقتصادی کشور حذف نام یک موسسه از سیستم بانک مرکزی‌‌ همان پاک کردن صورت مساله است. با این فرض که یکی از موسسات تخلف کرده و یا از ذخیره قانونی سر باز زده است حذف آن نمی‌تواند به عنوان یک راهکار به کار گرفته شود. در حال حاضر در نظام بانکی جهان در صورتی که هر بانکی تخلف کند با جرایم مالی رو به رو می‌شود.

این سیستم در حال حاضر در ایران استفاده نمی‌شود و تنها راهکار موجود، مماشات تا آخرین لحظه و تعطیلی یکباره موسسه است. جناب سیف قطعاً می‌داند که نتیجه همین رفتار‌ها در دولت دهم بود که سرمایه‌ها را به یکباره به سوی بازار ارز و طلا سرازیر کرد تا جایی که بانک مرکزی با همه قدرت و توانش در برابر صف‌های نیمه شب مردم برای خرید سکه شکست خورد.

به نظر میرسد بهتر است بانک مرکزی در اولین اقدام اعتماد مردم را به شبکه بانکی بازگرداند نه اینکه با رفتارهای ناگهانی و یک شبه اعتماد را از مردم سلب و سیستم بانکی و بخش قرض الحسنه را هر روز خالیتر از دیروز کند.