به گزارش افکارنیوز، یوسف زیدی گفت: واردات در فصل برداشت ذرت مشکل اصلی ذرت کاران است، مافیای وارد کننده ذرت معروف به م. م در زمان برداشت محصول خوزستان در ماه‌های مهر و آذر ۴ میلیون تن وارد کرد و قیمت محصول را به شدت کاهش داد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کشاورزان اندیمشک افزود: در حالی که نرخ خرید ذرت در استان کرمانشاه مهر ماه کیلویی ۱۰۵۰ تومان و در استان فارس در آبان‌ماه حدود ۹۵۰ تومان بود، در زمان برداشت محصول استان خوزستان در آذر نرخ ذرت به ۷۵۰ تومان رسید.

وی دلیل اصلی کاهش قیمت خرید ذرت داخلی را واردات در زمان برداشت عنوان کرد و گفت: وارد کننده اصلی این محصول معروف به م. م که اصالتا کرمانشاهی است و هیچ رقیبی هم ندارد، همه ساله در فصل آبان و آذر واردات گسترده ذرت انجام می‌دهد و تولید کنندگان را متضرر می‌سازد.

این کشاورز اندیمشکی که امسال ۱۲ هکتار ذرت کاشته است، گفت: حدود ۸۰ تن محصول برداشت کرده ام و تمام محصول را به کارخانه‌های ذرت خشک کنی بخش خصوصی فروخته و پول آن را دریافت کرده ام.

این کشاورز اندیمشکی در خصوص مشکلات تولید ذرت، گفت: نهاده‌های محصولات کشاورزی و هزینه ماشین‌آلات بسیار گران است و تولید برای کشاورزان سودی ندارد، به ویژه واردات در فصل برداشت نیز مشکلات را دو چندان کرده است.

عبدالرضا مطاعی تپه زردی کشاورز نمونه ذرت کار کشوری اهل روانسر کرمانشاه هم به خبرنگار فارس گفت: امسال ۱۵ هکتار ذرت کاشته است و در حالی که میانگین عملکرد منطقه ۱۰ تن درهکتار بوده، اما من ۱۵ تن در هکتار برداشت کرده‌ام.

به گفته وی کارخانه‌های ذرت خشک‌کنی هر کیلوگرم ذرت را ۱۰۵۰ تومان از کشاورزان خریداری و پول آن را تحویل داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سالانه بیش از ۴ میلیون تن ذرت وارد کشور می‌شود و به رغم اینکه این محصول در اکثر اقلیم و شرایط آب و هوایی امکان رشد دارد، هنوز بخش کشاورزی نمی‌تواند نیاز به این محصول استراتژیک را برطرف کند.

میزان واردات ذرت در کشور ایران در سال جاری به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید، این در حالی است که نیاز داخلی کشور ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تن است، یعنی بیش از نصف نیاز کشور از طریق واردات تامین شد.

ذرت در کشور ما بیشتر به تغذیه دامها استفاده می‌شود. طی سالهای گذشته میزان نیاز به واردات ذرت در کشور روند افزایشی داشته و از یک هزار و ۲۶۱ تن در سال ۲۰۰۱ به ۳۵۰۰ تن در سال جاری رسیده است.

بیشترین میزان واردات ذرت کشور ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال ۲۰۰۹ بوده است که به نظر می‌رسد، به دلیل خشک‌سالی‌های سال ۲۰۰۸ بوده است.

میزان نیاز مصرف دامی این محصول در کشور ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است که آمارهای ۱۰ ساله نشان می‌دهد، روند آن سال به سال افزایش دارد و با توجه به توسعه دامداریهای کشور در سالهای آینده نیز به میزان نیاز کشور افزوده خواهد شد.

طی ۱۲ سال گذشته نیاز کشور این محصول ۱۶۰ درصد رشد داشته است.