اسامی بانک‌ها و دستگاه‌های مجری توافق ژنو

به گزارش افکارنیوز، حمید بعیدی‌نژاد با اشاره به اولین جلسه دبیرخانه اجرای توافق ژنو که صبح روز یک‌شنبه در وزارت خارجه برگزار شد، اظهار کرد: این جلسه برای هماهنگی و توضیح و توجیه اقدامات عملی در راستای اجرای توافق ژنو در هر یک از بخش‌های مختلفی است که توافق شامل آن می‌شود.

او گفت: قرار است در هر یک از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مورد توجه در چارچوب توافق ژنو بخش‌هایی جهت پیگیری اجرای توافق ایجاد شود تا همکاران ما در وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف بتوانند هرچه سریع‌تر سازوکارهای اجرای توافق را فراهم کنند.

رییس دبیرخانه اجرای توافق ژنو اظهار کرد: در جلسه روز یک‌شنبه نمایندگانی از بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی‌ و وزارت‌خانه‌های " راه و شهرسازی(سازمان هواپیمایی) ‌ "، " علوم، ‌ تحقیقات و فن‌آوری "، " صنعت، ‌ معدن و تجارت "، " نفت "، " جهاد کشاورزی " و " بهداشت، درمان و آموزش پزشکی " حضور داشتند.

این عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با ۱ + ۵ اظهار کرد: از ۳۰ دی ماه(۲۰ ژانویه) اجرای توافق ژنو آغاز شده است و در حال حاضر شاهد عملیاتی شدن اقدامات ۱ + ۵ در چارچوب کاهش تحریم‌های یک‌جانبه درباره ایران هستیم.

بعیدی‌نژاد تاکید کرد: پس از آغاز اجرای توافق فرصت‌ها و گشایش‌هایی را در زمینه‌های مختلف از جمله نفت، پتروشیمی، ‌ صادرات و واردات مواد غذایی‌، دارو، خودرو، نقل و انتقالات مالی و بانکی و غیره صورت گرفته است که بخش‌های مختلف کشور می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و باید ساز و کارهای مراودات اقتصادی و تجاری هر چه سریع‌تر فراهم شود.

وی در پاسخ به این که کدام یک از بانکهای ایران در نقل و انتقالات پولی و بانکی در چارچوب توافق ژنو مشارکت دارند اظهار کرد: تمامی بانکهای غیرتحریمی و بانکهای خصوصی (از جمله پاسارگاد، پارسیان، سامان و...) و بانکهای کشاورزی،کارآفرین، مسکن و نیز برخی بانکهای دولتی در این امر مشارکت دارند.