وام ۳۵ میلیونی مردم را خانه‌دار نمی کند

به گزارش افکارنیوز، کیوان شادمان - کارشناس مسکن - با اشاره به افزایش مبلغ وام مسکن به ۳۵ میلیون تومان گفت: این میزان وام قیمت مسکن را افزایش نمی‌دهد بلکه بازار را از رکود خارج کند.

به گفته‌ وی شاید وام ۳۵ میلیون تومانی بازار مسکن را از رکود خارج کند اما در افزایش قیمت و حجم معاملات بی‌تاثیر است.

شادمان تصریح کرد: باید وام مسکن بخش قابل توجهی از قیمت تمام شده مسکن را شامل شود در غیر این صورت تاثیری در خرید واحد مسکونی و قیمت تمام شده آن ندارد.

این کارشناس مسکن افزود: افزایش قیمت مسکن و بالارفتن میزان تقاضای خرید خانه تحت تاثیر عوامل متعددی است که با افزایش این میزان وام تداخلی ندارد.

شادمان اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت مسکن در سال گذشته، امسال سالرکود مسکنبود و عوامل متعددی در این رکود از جمله سیاست‌گذاری‌ها بر اقتصاد موثر بودند.

وی گفت: ثبات اقتصادی به دنبال ثبات سیاسی ایجاد می‌شود و در صورت آرام‌ بودن بازار ارز و طلا، بازار مسکن نیز به‌طور طبیعی آرام می‌شود.

این کارشناس مسکن معتقد است: بهتر است وام مسکن به صورت پلکانی از ۱۰ تا ۷۰ درصد قیمت مسکن پرداخت شود تا متقاضیان مسکن به راحتی بتوانند خانه بخرند.

به گفته شادمانوام ۳۵ میلیون تومانیکمتر از ۱۰ درصد قیمت واحد‌های مسکونی فعلی را شامل می‌شود.

ماه قبل افزایش مبلغ وام مسکن از ۲۰ به ۳۵ میلیون تومان از سوی بانک مرکزی به بانک مسکن ابلاغ شد و متقاضیان این وامها با بازپرداخت ۱۲ ساله و سود ۱۵ درصد میتوانند این وام را دریافت کنند.