عرضه‌ی عمومی سیم‌کارت‌های اپراتور سوم

محمد كرمپور - رييس سازمان تنظيم مقررات ارتباطات و ارتباطات راديويي - در پاسخ به خبرنگار ايسنا درباره جزييات و نحوه واگذاري سيمكارتهاي اين اپراتور اظهار كرد كه اگر سوالي داريد از مسوولان اپراتور سوم تلفن همراه بپرسيد.

به گزارش ایسنا، خبر آغاز واگذاری محدود سیم‌کارت‌های نسل سوم تلفن همراه در حالی اعلام شد که تاکنون مسوولان این اپراتور - تامین تله کام - اطلاعاتی در این باره اعلام نکرده‌اند.

در حال حاضر تمام سرمایه اپراتور سوم متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است و هیچ شریک داخلی و خارجی ندارد. حق لایسنس این پروژه را سازمان تامین اجتماعی با دولت تهاتر کرده اما تامین تله کام میزان حق لایسنس را به تامین اجتماعی پرداخت کرده است.

اما طبق اظهارات مسوولان، این سیم‌کارت ها از ابتدا نیز امکاناتی چون تلفن تصویری و اینترنت پرسرعت را به همراه خواهد داشت و واگذاری آن که از تهران شروع شده، در سایر استان‌هایی که در پروانه ذکر شده به مرور توسعه خواهد یافت.

به گفته فیض‌آبادی - مدیر عامل تامین تلکام - سیم‌کارت‌های اپراتور سوم در فاز اول در تهران و کرج، قم، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان و اهواز عرضه می‌شود؛ ارایه سیم‌کارت‌ها با سرویس‌های پایه آغاز می‌شود اما طبق برنامه‌ریزی برای سال‌های مختلف سرویس‌های مبتنی بر نسل سوم موبایل ارایه می‌شود.

پوشش این شبکه در شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود، به‌طوری که در تهران ۸۰ درصد شبکه با پوشش تری جی و ۲۰ درصد شبکه با پوشش ۲G خواهد بود اما در استان‌های دیگر با توجه به مطالعات بازار این درصدها تغییر خواهد کرد.

همچنین این سیمکارت‌ها دارای پیش شماره ۰۹۲۰ خواهند بود که بر اساس موافقتنامه پروانه فعالیت، اپراتور سوم تلفن همراه مشابه سایر اپراتورها می‌تواند برای واگذاری سیم‌کارت‌های دائمی حداکثر مبلغ ۱۲۰ هزار تومان و سیم‌کارت‌های اعتباری حداکثر ۲۰ هزار تومان دریافت کند که اپراتور سوم می‌تواند با توجه به شرایط رقابت در بازار تا سقف این مبالغ نسبت به واگذاری سیم‌کارت و دریافت وجه اقدام کند.

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم درباره ارایه خدمات نسل ۲ از سوی اپراتور سوم گفته بود: در حال حاضر خدمات نسل ۲ از سوی سایر اپراتورها ارایه می‌شود که اپراتور سوم نیز می‌تواند حداکثر ۲۰ درصد بالاتر از تعرفه‌های پایه را بابت ارائه این خدمات دریافت کند.

سبوحی درباره میزان تعرفه‌های پایه تصریح کرد: این تعرفه‌ها، همان تعرفه خدماتی است که از سوی اپراتور اول ارایه می‌شود و در سیم‌کارت‌های پیش پرداختی نیز می‌تواند ۵۰ درصد بیش‌تر از سیم‌کارت‌های دائمی باشد.

اما مدیر عامل اپراتور سوم تلفن همراه کشور درباره تعداد مشترکان این اپراتور برای سال اول فعالیت گفته بود: عرضه پنج میلیون سیم‌کارت را برای سال اول پیش‌بینی کرده‌ایم.

فیض‌آبادی با بیان این‌که سرعت تحولات فن‌آوری اطلاعات در حوزه ارتباطات سیار امروزه امکاناتی ایجاد کرده که می‌توان براساس این فن‌آوری سرویس‌های متنوع مبتنی بر دیتا با پهنای باند بالا در شبکه‌های موبایل ارایه داد گفته بود: مهم‌ترین روندی که در چند سال اخیر در کشور اتفاق افتاده، حرکت از سمت صوت به دیتا است و در اروپا طی شش سال گذشته متوسط درآمد اپراتورها از صوت ۴۰ درصد کاهش یافته و در همین مدت متوسط درآمد اپراتورها از بخش دیتا ۹۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان این که در ایران بازار با پتانسیلی برای ارایه خدمات ارزش افزوده وجود دارد گفت: به نظر می‌رسد جهان وارد موج سوم فن‌آوری شده و باید در این زمینه بررسی‌های لازم صورت بگیرد و سعی کنیم که کشورمان در این زمینه ارتقاء دهیم و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۵ حدود ۷۷ درصد ترافیک دیتا به ویدئو اختصاص یابد و ۲۱ درصد به M۲M اختصاص یابد.

وی افزود: در چشم‌اندازی که دیدیم اگر این شبکه راه بیفتد، فضایی ایجاد می‌کند که کسب و کار کشور دچار تحول می‌شود؛ ما در چشم اندازمان دیده‌ایم که خدمات نسل سوم بتواند توانمندساز اقتصاد دیجیتالی کشور باشد.

فیض‌آبادی گفت‌: معمولا در ورود فن‌آوری‌های جدید به کشور زیاد مشکل تقاضا نداریم و فن‌آوری‌های جدید به سرعت محبوبیت خود را در بازار پیدا می‌کنند ولی آنچه که وجود دارد به دلیل ملاحظات خاص نهادهای حاکمیتی است که کمی تاخیر نسبت به پذیرش فن‌آوری‌های جدید دارند و قدری نگرانیم که مراحل اخذ مجوز سرویس‌های جدید از نهادهای حاکمیتی طولانی باشد؛ بنابراین از همین جا طلب مساعدت را از نهادهای حاکمیتی و رگولاتوری داریم و می‌خواهیم که مساعدت لازم را با ما داشته باشند که بتوانیم فعالیت‌هایمان را به خوبی انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، اما مزیت اصلی سیم‌کارت‌های اپراتور سوم تلفن همراه نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر این است که علاوه بر سرویس مکالمه(Voice) که کیفیت آن به مراتب بهتر از نسل دوم است؛ امکان ارائه سرویس دیتا و تبادل دیتا برروی این سیم‌کارت‌ها وجود دارد.

اپراتور سوم تلفن همراه برای ایجاد فضای رقابتی در حوزه ارتباطات سیار در کشور و تقویت آن یک نیاز و ضرورت محسوب می‌شد و پس از چالش‌هایی که در زمینه برگزاری مزایده و اتفاقات پس از آن، سرانجام پروانه این اپراتور در تاریخ ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال گذشته و در مراسم روز جهانی ارتباطات به شرکت ارتباطات تامین شمس نوین یا همان تامین تلکام اعطا شد؛ پیش‌بینی درآمدی که برای اپراتور سوم تلفن همراه برای ۱۵ سال در نظر گرفته شده، رقم ۶۷۶ هزار میلیارد ریال است و حداقل باید خدمات نسل دوم را در جاده‌ها ارائه دهد و در شهرها نیز حداقل باید خدمات نسل سوم را ارائه دهد.

قیمت سیم‌کارت‌های این اپراتور با توجه به رعایت شرایط رقابتی مشابه اپراتور اول و دوم است؛ تعرفه‌های خدمات این اپراتور نیز کاملا مشخص است و اگر بخواهند سرویس‌های جدید مربوط به نسل سوم را ارائه دهند، طبیعتا شرایط و ضوابطش به گفته مسوولان مربوطه پیش‌بینی شده و باید در مدت زمان قبل از ارائه سرویس، پیشنهاد تعرفه‌هایشان را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه دهند تا سازمان نیز بررسی کرده و با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتور تعرفه‌های مربوطه را دریافت کند.