به گزارش افکارنیوز، توزیع سبد کالا براساس مصوبه دولت شامل حال همه کارمندان و کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی و همچنین کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح در کنار طلاب، خبرنگاران و دانشجوهای متاهل شده است و این در حالی است که در یک تصمصیم غافلگیرانه توسط وزارت صنعت که بیان شرط حقوق ۵۰۰ هزار تومانی بوده است تعداد قابل توجهی از کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی از دریافت سبد کالا بازماندند و موجبات نارضایتی این افراد فراهم شد.

در روزهای اخیر از عرضه تخم مرغ در قالب سبد کالایی با این عنوان که " این قلم کالا فعلا موجود نیست و بعدا مراجعه کنید "، به برخی مشمولان در شهرهای مختلف استان خودداری شده است. طبق اعلام مسئولان، به ازای هر خانوار حدود یک شانه تخم مرغ در قالب سبد کالایی باید عرضه شود.

یک شهروند بابلسری در این زمینه می گوید: از صبح امروز پس از دو ساعت صف ایستادن برای دریافت سبد کالایی با عنوان اینکه فعلا تخم مرغ نداریم از ارائه این قلم کالا خوداری شده است.

یک بانوی نوشهری که صبح شنبه برای دریافت سبد کالا به فروشگاه رفاه این شهر مراجعه کرده است، از عدم دریافت تخم مرغ ویژه این سبد کالایی خبر داد و گفت: مسئولان فروشگاه عنوان کرده اند، تخم مرغ را از مرکز دیگری و در چند روز آینده دریافت کنیم.

عرضه مرغ با تاریخ تولید ۹ ماه قبل

همچنین برخی مشمولان دریافت سبد کالایی از ارائه مرغ با تاریخ ماهها گذشته انتقاد کردند و عنوان کردند: تاریخ مندرج بر روی مرغ منجمد سبد کالایی هشتم اردیبهشت ماه ۹۲ درج شده است.

کمبود تخم مرغ و عرضه نشدن آن به برخی مشمولان سبد کالایی در مازندران درحالیست که معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران ظهر شنبه با عنوان اینکه کمبود تخم مرغی مربوط به کل کشور است، اظهار داشت: این درحالیست که وضعیت در استان مازندران نسبت به سایر مناطق بهتر است.

ابراهیم یعقوبی در پاسخ به اینکه چرا تخم مرغ تولیدی مازندران به مشمولان سبد کالایی عرضه نمی شود درحالیکه این استان قطب تولید و صدور تخم مرغ است، اظهار داشت: در کشور با اتحادیه تخم مرغ قرار داد بسته شد و آنان باید نسبت به تامین تخم مرغ اقدام داشته باشند.

مشکل کمبود تخم مرغ کشوری است / عرضه سبد کالا به ۲۳۰ هزار خانوار

وی در عین حال تصریح کرد: مشکل کمبود تخم مرغ در برخی فروشگاههای استان در روزهای آتی رفع می شود و مشمولانی که این سبد کالایی را دریافت نکردند می توانند با مراجعه به دیگر مراکز و فروشگاهها آن را تامین کنند.

وی همچنین عنوان کرد: تاکنون نسبت به توزیع ۲۳۰ هزار سبد کالایی بین مشمولان استان مازندران اقدام شده است و سبد کالایی کمتر از ۲۰۰ هزار خانوار دیگر نیز درحال توزیع است.

یعقوبی بیان داشت: درحال حاضر حدود پنج هزار تن انواع اقلام سبد کالایی شامل برنج، تخم مرغ، مرغ، روغن و پنیر در استان توزیع شده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران یادآور شد: هم اکنون عرضه سبد کالایی در ۱۵۰ فروشگاه فعال استان انجام می شود.

با گذشت حدود دو هفته از عرضه سبد کالایی در مازندران بر اساس گزارش های دریافتی، التهاب دریافت سبد کالایی در استان فروکش کرد و از صفهای طولانی آن در استان کاسته شده است.

نگرانی باید تامین اقلام در مازندران وجود ندارد

محمد محمدپور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه تاکنون حدود نیمی از مشمولان دریافت سبد کالایی، سبد کالایشان را دریافت کرده اند و هر روز از صفهای طولانی کاسته می شود.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود تا ۱۳ روز دیگر پرداخت مرحله اول کالا در استان به پایان رسد، عنوان کرد: فرصت به اندازه کافی برای دریافت سبد کالایی وجود دارد و تا شب عید هم استانیها می توانند سبد کالایی را دریافت کنند.

محمدپور یادآور شد: کالای مورد نیاز به اندازه کافی تامین شده است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی درباره علت عدم توزیع برنج استان در سبد کالایی یادآورشد: فصلی که درحال توزیع سبد کالا هستیم، فصلی نیست که برنج استان به اندازه نیاز سبد کالایی موجود باشد و در مرحله دوم عرضه سبد کالایی، بخشی از برنج، محصول داخلی خواهد بود.

گزارش مردمی درباره عرضه کالاهای تاریخ گذشته نداریم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران یادآورشد: تاکنون گزارش مردمی نداشتیم که اقلام کالایی تاریخ انقضاء و فاسد عرضه شده باشد و نظارت دقیق روی کالایی ارائه شده، انجام می شود.

محمدپور عمران افزود: لیست مشمولان دریافت سبد کالا از سوی صنعت، معدن و تجارت تهیه نشده است و سامانه پیامکی ۵۰۰۴۹۹ در این زمینه پیش بینی شده است.

برخی مسئولان استان مازندران از جمله نماینده ولی فقیه در مازندران نیز در روزهای اخیر از شیوه توزیع سبد کالایی انتقاد کردند و آن را متناسب با شآن مردم نداسته و خواهان بازنگری در شیوه اجرایی آن در مراحل بعدی شدند.

شمار مشمولان دریافت سبد کالا در استان را ۴۵۱ هزار و ۸۹۶ نفر است که در فاز اول ۱۰۰ فروشگاه در نظر گرفته شده است.