انتقال آب از دریای خزر امکان‌پذیر است؟

به گزارش افکارنیوز، رضا پورغلام با اشاره به این‌که مطالعات مربوط به اثرات زیست محیطی شیرین سازی آب و انتقال آن از دریای خزر از اواخر سال گذشته آغاز شده است گفت: تاکنون نمونه برداری‌های زیادی انجام شده و برخی از آن‌ها باید تکرار شوند.

وی تصریح کرد: در مطالعاتی که انجام می دهیم پارامترهای زیستی و غیر زیستی را بررسی می‌کنیم و انواع نمونه گیری درحوزه مطالعات آب، رسوب، ماهی، آلاینده‌ها و … انجام می‌شود.

رییس پژوهشکده بررسی اکولوژیکی دریای خزر با تاکید بر این‌که مطالعات با بررسی جزییات بیشتر ادامه دارد گفت: این پژوهشکده سالانه مسائل دریای خزر را پایش کرده اما در هر مطالعه به نکات جدید دست پیدا می کنیم. در حال حاضر مطالعات در حوزه دریای خزر را با رویکرد شیرین سازی آب انجام می‌دهیم.

پورغلام ادامه داد: ‌ سازمان حفاظت زیست محیط منتظر نتیجه مطالعات است و انتظار می رود تا اوایل سال ۹۳ مطالعات پایان یابد.

وی در مورد نتایج مطالعات انجام شده تاکنون با تاکید بر این‌که ذات هر مطالعه مثبت است، اخذ نتیجه منفی در نمونه گیری‌ها را رد کرد و گفت: باید منتظر پایان مطالعات برای نتیجه گیری باشیم. درحال حاضر ما فقط اطلاعات را جمع‌آوری می کنیم.

طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی با چالش‌های مختلف از جمله تبعات زیستی اجرای این پروژه مواجه است.

از سوی دیگر در بازبینی طرح از اهداف انتقال آب کاسته شده اما با این وجود هنوز در مورد وجود مشتری پایدار برای دریافت آب منتقل شده در بخش کشاورزی و صنعت شبهه‌هایی وجود دارد.

قیمت بالای آب شیرین و منتقل شده از جمله چالش‌هایی است که ممکن است فعالان در حوزه‌های صنعت و کشاورزی خواهان آب منتقل شده نباشند.

از سوی دیگر عرضه آب شیرین و منتقل شده به دریای خزر به فلات مرکزی را نمی‌توان با قیمت پایین و یا یارانه زیاد به مشتری فروخت. گرچه در حوزه آب شرب نیاز است که آب دریای خزر شیرین و منتقل شود و چون این بخش در تعهد وزارت نیرو برای خدمت‌رسانی است اجرا خواهد شد.

با توجه به ابهامات موجود طرح شیرین سازی و انتقال از دریای خزر به فلات مرکزی را می توان یکی از مبهمترین طرحهای در دست بررسی وزارت نیرو دانست که به گفته برخی از کارشناسان اجرای این طرح به صورت برنامه ریزی شده امکان پذیر نیست و بیشتر روی موضوع تامین آب شرب سمنان و فلات مرکزی بحث میشود.