حاشیه سود ۳۸ درصدی صنعت دارو

به گزارش افکارنیوز،در گروه دارو گزارشات بسیار خوب بوده است و " والبر " هم پیش بینی سود سال ۹۳ خود را از ۶۶۹ ریال به ۸۲۳ ریال افزایش داد.

مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری البرز با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: شرکت های زیرمجموعه " والبر " تماماً با رشد سود برای سال ۹۳ همراه شدند. بطوریکه شرکت های گروه دارو به طور میانگین ۱۰ تا ۲۰ درصد پیش بینی سود ۹۳ را افزایش داده اند که واقع بینانه ارزیابی می شود.

آرین نژاد در خصوص احتمال تعدیل در سودآوری شرکت های گروه دارو در گزارشات آتی اظهار داشت: شرکت هایی در گروه دارو هستند که می توانند در گزارشات ۹ ماهه تعدیل بدهند ولی محتاطانه رفتار کردند بنابراین پتانسیل تعدیل مثبت را همچنان نگه داشته اند که در سال آینده به بازار اعلام خواهند کرد.

مدیر سرمایه گذاری " والبر " وضعیت صنعت دارو در بازارسرمایهابراز داشت: شرکت های فعال در این صنعت نسبت به سایر صنایع از ریسک های کمتری برخوردار می باشند و گزارش هایی که در گام اول اعلام کردند واقع بینانه می باشد و به نظر می رسد شرکت ها در پوشش بودجه های برآوردی خود با مشکل خاصی رو به رو نگردند.

وی افزود: صنعت دارو مکرراً طی چند سال اخیر به طور میانگین رشد سودآوری حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد را تجربه کرده است.

بنابراین پیش بینی می شود به غیر از امسال که شرکت ها به واسطه رشد نرخ ارز سودهای بالایی را تجربه کردند از سال بعد طبق روال سابق همان رشد ۲۰ درصدی را در کل صنعت شاهد باشیم و با حرکت بازار به سمت ثبات هرچه بیشتر و رقابتی شدن این صنعت به سمت افزایش کیفیت محصولات و صادرات آن حرکت کنیم.

آرین نژاد پیرامون تأثیر افزایش نرخ ارز بر طرح های توسعه شرکت ها ابراز داشت: با افزایش نرخ ارز هزینه انجام پروژه ها برای شرکت های این صنعت افزایش یافته است بنابراین این شرکت هایی که طرح توسعه خود را زودتر شروع کرده اند و هم اکنون در مراحل پایانی می باشند نسبت به شرکت هایی که در مراحل ابتدایی می باشند وضعیت مناسب تری را از جهت کاهش هزینه پروژه خواهند داشت و همین طور در شرایط رقابتی شرکت هایی که به سمت تولید محصولات جدید گام بردارند توانایی افزایش سودآوری را خواهند داشت.

این مقام مسئول در سرمایه گذاری البرز در مورد تکنولوژی تولید در صنعت دارو گفت: شرکت ها با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز در تولید توانایی افزایش ظرفیت و کیفیت تولید را خواهند داشت که می تواند شرایط مناسبی را برای جذب سرمایه گذار خارجی فراهم آورد.

این در حالی است که کارخانجات داروسازی ایران در حال حاضر GMP خیلی بالایی ندارند GMP به معنای شاخص های تولید خوب یک محصول می باشد بنابراین قدیمی بودن تجهیزات مدرن نبودن متدهای کنترلی اقلام دارویی، تهیه مواد اولیه و بسته بندی از منابع با کیفیت پایین به دلیل ارزانی، عدم رعایت شرایط نگهداری دارو نزد توزیع کنند ها نبود ابتکار و نوآوری و به وجود آمدن مقاومت های میکروبی به دلیل تجویز و مصرف غیر منطقی داروها از جمله معضلات این صنعت می باشند.

مدیر سرمایه گذاری " والبر " در خصوص ریسک های صنعت دارو در کشور گفت: مشکلات سیاست گذاری در قیمت دارو توسط دولت و جلوگیری از افزایش قیمت ها و افزایش تخفیف های شرکت ها برای فروش محصولات و تحریم های گسترده بین المللی و واردات داروهای مشابه از جمله ریسک هایی است که این صنعت را مورد تهدید قرار می دهد.

آرین نژاد پیرامون مزیت های صنعت این چنین اظهار کرد: با افزایش نرخ ارز شاهد افزایش سهم شرکت های دارویی داخل در تولید نیاز دارویی کشور هستیم و همچنین با بهتر شدن روابط بین المللی مواد اولیه مورد نیاز شرکت ها به راحتی تهیه می گردد و شرکت ها می تواند ماشین آلات و تجهیزات بروز تری را وارد کنند.

بنابراین شرکت های خارجی تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در شرکت های با تکنولوژی جدیدتر و بهتر پیدا خواهند کرد که این موضوع می تواند آینده شرکت های این صنعت را دچار دگرگونی کلی از لحاظ کیفیت و برندسازی در منطقه کند.

مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری البرز در مورد حاشیه سود صنعت دارو گفت: در حال حاضر شرکت های فعال در صنعت دارویی کشور به طور میانگین از حاشیه سود تقریبی ۳۸ درصدی برخوردارند که با توجه به تورم و شرایط حاکم بر بازار حاشیه سود معقولی محسوب می گردد.

این کارشناس صنعت دارو در خصوص قیمت گذاری محصولات ابراز داشت: قیمت گذاری باید طوری تعیین شود که سرمایه گذاری را ترغیب کند همه فاکتورهای تضمین کیفیت را رعایت کند چراکه استانداردسازی دارو در گرو درآمد منطقی است که این امر در سایر قیمت گذاری مناسب محصولات دارویی خواهد بود.

در خاتمه آرین نژاد به سرمایه گذاران توصیه کرد: با توجه به اینکه صنعت دارو صنعت با ثباتی می باشد و نسبت به سایر صنایع ابهامات بسیار کمتری برای روند سودآوری دارد و همچنین نوسانات غیر منطقی در سود سهام شرکت های این گروه پایین می باشد به سرمایه گذاران توصیه می کنم مقداری از سبد خود را به این صنعت پایدار و با ثبات اختصاص می دهند.