به گزارش افکارنیوز، محمد رهبری در نشستی خبری اظهار داشت: طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران با هدف نمک زدایی و تصفیه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای خزر در سال و انتقال آن به شهرهای فلات مرکزی در استان سمنان جهت مصرف شرب و صنعت در دستور کار شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران قرار گرفته است.

وی افزود: در جریان تصویب قانون بودجه سال ۹۲ بند اجرا از این طرح حذف شد و تنها به اندازه مطالعات، بودجه برای آن تخصیص داده شد که این بند در بودجه ۹۳ نیز تکرار شده و تا امروز مجوزی برای اجرای این پروژه در قالب بودجه سال ۹۳ داده نشده است.

مجری طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی با بیان اینکه از زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه، ۳ سال زمان تا تکمیل آن نیاز است، گفت: بر اساس شاخص های ابتدای سال ۹۲، هزینه تمام شده این پروژه ۳ هزار میلیارد تومان برآورده شده و پیش بینی ما این بود که در صورتی که عملیات اجرایی آن از ابتدای سال ۹۲ آغاز شود و تا سال ۹۵ به اتمام برسد چیزی در حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت اما با توجه به اینکه هنوز عملیات اجرایی این پروژه آغاز نشده است، هر زمان آغاز شود برای برآورد هزینه نسبت به پیش بینی های اولیه باید شاخص های تعدیل بر اساس نرخ های جدید لحاظ شود.

رهبری ظرفیت انتقال آب خط لوله ای که ایجاد خواهد شد را ۷ مترمکعب بر ثانیه عنوان کرد و اذعان داشت: قرار است دو ردیف خط لوله به طول ۱۸۴ کیلومتر احداثشود و آب از تراز منفی ۲۸(نسبت به تراز آبهای آزاد) در منطقه گهرباران نکا با استقرار ۸ ایستگاه پمپاژ تا ارتفاع ۲۳۱۲ متری پمپاژ شود و از این نقطه به بعد که شرایط جغرافیایی منطقه موجب می شود آب سرازیری تا ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۳۰۰ متری که محل نهایی مصرف است؛ برسد، ۳ نیروگاه برقآبی با مجموع ظرفیت ۵۸ مگاوات احداثمی شود.

وی ادامه داد: از ۱۸۴ کیلومتر، ۱۴۰ کیلومتر در مسیرهای باز شده موجود احداثمی شود به طوری که ۱۰۰ کیلومتر از خط لوله انتقال آب بر روی مسیر فعلی خط لوله نفت نکا – ری و ۴۰ کیلومتر بر روی مسیر انتقال آب از چشمه روزیه به سمنان احداثمی شود به طوری که این مسیر تعیین شده کمترین خسارت را از لحاظ تخریب مناطق جنگلی به محیط زیست می زند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آب شیرین کنی که برای شیرین کردن آب دریا به کار گرفته می شود با سیستم اسمز معکوس کار می کند، گفت: در این روش آب با راندمان ۵۰ درصد از دریا برداشت می شود به گونه ای که نیمی از آبی که از دریا برداشته می شود با درصد املاح غلیظ تر به دریا بازگردانده می شود.

وی افزود: نگرانی سازمان محیط زیست از شورشدن بیشتر آب خزر و غلیظ شدن آب در منطقه بود که این مسئله در جلسات متعدد ارزیابی زیست محیطی بررسی شد و شاخص هایی برای آن مورد تعیین قرار گرفت اما در کنار این با همکاری نخبگان کشور در حال انجام کاری پژوهش محور هستیم تا املاحی که از آب دریا در فرآیند شیرین سازی جداسازی می شود به جای بازگرداندن در دریا، به نحو دیگری استحصال شود.

به گفته وی، همچنین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با همکاری پژوهشکده اکولوژی خزر ۱۶۴ پارامتر از دریای خزر را به منظور انجام مطالعات تفصیلی بررسی می کند.

رهبری در خصوص میزان اراضی جنگلی که در احداثاین خط لوله تخریب می شوند، اظهار داشت: در این پروژه ۱۲ هکتار جنگل پاک تراشی می شود که برنامه ریزی شده ۵ برابر آن احیای جنگل صورت بگیرد.

مجری طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم، تصریح کرد: نمی توان آب مورد نیاز فلات مرکزی را از سد کسیلیان تأمین کرد چرا که اولا این سد مصرف کنندگان مشخص با حق آبه تعیین شده در پایین دست دارد و ثانیا از آنجا که این سد در مناطق جنگلی واقع شده احداثآن مستلزم تخریب مراتع جنگلی است.

وی افزود: در مطالعات گسترده انتقال آب از خزر به فلات مرکزی نه تنها وجود و ظرفیت این سد دیده شده بلکه ظرفیت تمامی سدهای منطقه را برای اجرای این پروژه ملی بررسی کرده ایم اما هیچکدام امکان جایگزینی با طرح انتقال آب از خزر را ندارند.

رهبری با بیان اینکه از ۲۰۰ میلیون مترمکعب آبی که از خزر به فلات مرکزی منتقل می شود ۵۰ میلیون مترمکعب برای شرب و ۱۵۰ میلیون مترمکعب برای صنعت خواهد بود، گفت: دولت تنها هزینه بخش شرب را تأمین می کند و شرط انتقال آب برای صنعت تأمین اعتبار مالی آن از سوی خود صنایع بوده است.

وی خاطرنشان کرد: هزینه تولید آب در انتقال آب از خزر و شیرین سازی آن، هر مترمکعب ۴ هزار تومان تمام می شود که پیش بینی کرده ایم ۴۵۰۰ تومان در هر مترمکعب به فروش برسد.